Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FireWire-HD problem!!??

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-11 18:28

Hej, Jag har ett himla irriterande problem på nacken (jag har frågat förrut men fick inget svar, hoppas på ett nu.)
När jag skulle installera Panther på min 15" 1,25. använde jag min FireWire-Hd som backup så att jag kunde göra en ren installation och formattera om datorn. Problemet är dock när jag ska flytta över mina filer till FW-Hd'n (One High Fly, 120GB).

Saken som händer är att FW-hd vägrar ta imot en del filer och stoppar hela överförelsen, speciellt väldigt jobbigt när man flyttar över flera mappar med filer och ännu mer mappar i . tex sitt bibliotek av videoklipp och renderingar osv..
Det blir fantastiskt jobbigt att kolla upp vilken fil man inte fick med. Det hela (verkar) beror på filnamnen, FW-Hd'n verkar inte gå med på att ta imot längre filnamn som funkar fint på datorns hd..

Vad kan man göra, om man kan göra ngt åt det här?? hjälp!!

/ludo

  • Oregistrerad
  • 2003-11-17 18:40

no one?

Har du laddat ner filer från DirectConnect som innehållit Ö?

Det har jag gjort och jag har liknande problem som du. När de landade på disken i jaguar blev Ö-et omvandlat till nåt skräptecken. Man kunde då inte öppna filen utan var tvungen att döpa om den. Då gick det prima. I Panter går det dock inte att döpa om den (error code -43) , slänga eller flytta till annan disk. Jag har försökt i terminalen med alla hack som finns men inget biter. Drar jag en sån fil till iChat hänger sig iChat och måste tvångsavslutas. Försöker jag flytta en sån fil ensam till en annan disk får jag ett felmeddelande som säger att filnamnet är för långt vilket det inte är. Ser inte ut att vara i a f. Ligger filen i en mapp med andra filer får jag error code -50.

Jag har dock inte lyckats lösa problemet än. Stör mig rätt hårt på det eftersom det funkade (nästan) bekymmerslöst i Jaguar.

Så här ser tecknet ut:

  • Oregistrerad
  • 2003-11-17 20:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Har du laddat ner filer från DirectConnect som innehållit Ö?

Näe, inte direkt. Utan det gäller alla filnamn som är lite längre. Typ man har ett mp3-kodat album som man vill föra över till FW'n. Då får jag stympa visa låtnamn för att kunna få över dom. det är helt fucked!

Min felkod som dyker upp är felkod-50
Jag har inga sådana konstiga tecken du talar om.

men tack endå!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-11-17 22:36

Problemet du beskriver kan bero på i vilket format hårddisken är formaterad i. Om du inte har något viktigt på din externa disk, eller kan flytta över det tillfälligt till din interna disk så kan du formatera om FW disken. Du ska då formatera om den i formatet Mac OS Extended.

/arvid

Hade min FW HD formaterad i nån MS DOS varriant, då tjaffsa den om filnamn på mina mp3or. formaterade om i mac os extended och då gick den finfint

  • Oregistrerad
  • 2003-11-21 17:13

thanx..
det är nog det med formateringen. Jag formatera aldrig den när jag köpte den så det är möjligt att den är f:ad i dos eller nåt!

kör annars carbon copy cloner så får du en exakt kopia av systemdisken som en image på den andra disken.. då kan du mounta diskavbilden när du installerat panther pch lätt kopiera över de filer du ska ha..

1
Bevaka tråden