Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vad hinner komma innan longhorn?

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .

[QUOTE]Skrevs ursprungligen av draags
[B]

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
märkningen har det även klagats på.

Eh, jaha, på vilket sätt?

Bläddring i skrollmenyer, exempelvis typsnittsmenyer, skulle jag vilja se.

J.

Citat:

Skrevs ursprungligen av johanwelin
Eh, jaha, på vilket sätt?

Bläddring i skrollmenyer, exempelvis typsnittsmenyer, skulle jag vilja se.

J.

i os9 kunde du se vad för märkning du hade - exempelvis rött - bråttom,
gult - arkiveras osv

i panther måste du ställa dig på prickarna för att se vad du kallat dem, kanske funkar om man har superminne.

OS X saknar vettiga pakethanteringsfunktioner, bl annat för att kunna avinstallera.

Det som saknas är ett sätt att idiotsäkert få bort alla filer i systemet som installeras med en viss programdistribution. Det räcker liksom inte med att kasta "/Applications/Adobe Photoshop" i papperskorgen eftersom det i det fallet finns en del instoppat i "/Lbrary/Application Support". Än värre är det med "aktiva" komponenter som kan bli kvar och faktiskt störa - t ex program som installerar devicedrivers och/eller libraryfunktioner under /System.

Inställningsfiler i ~/Library/Preferences är dock inte problemet och en avinstallerare skall heller inte ge sig på dem. Möjligen bör man få en chans att ta bort globala inställningar.

Vidare vore det trevligt med kommandoradsverktyg för att installera paket i OS X.

[
QUOTE]Skrevs ursprungligen av arru
Inte jag heller som sagt, så länge det inte äter massa plats på min lilla 20-gigabytare

Avinstallerare är för PC!

[/QUOTE]

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik Persson
[B]OS X saknar vettiga pakethanteringsfunktioner, bl annat för att kunna avinstallera.

Det som saknas är ett sätt att idiotsäkert få bort alla filer i systemet som installeras med en viss programdistribution. Det räcker liksom inte med att kasta "/Applications/Adobe Photoshop" i papperskorgen eftersom det i det fallet finns en del instoppat i "/Lbrary/Application Support". Än värre är det med "aktiva" komponenter som kan bli kvar och faktiskt störa - t ex program som installerar devicedrivers och/eller libraryfunktioner under /System.

Inställningsfiler i ~/Library/Preferences är dock inte problemet och en avinstallerare skall heller inte ge sig på dem. Möjligen bör man få en chans att ta bort globala inställningar.

Vidare vore det trevligt med kommandoradsverktyg för att installera paket i OS X.

[
QUOTE]Skrevs ursprungligen av arru
Inte jag heller som sagt, så länge det inte äter massa plats på min lilla 20-gigabytare

Avinstallerare är för PC!

[/B][/QUOTE]

Jag har sagt det förut och säger det igen;

Varför inte enbart dra programmet till papperskorgen och då avinstalleras programmet, eventuellt kan den fråga om man ska spara pref filen, eller liknande.

Men ingen avinstallerare i windows stil - det betackar jag mig, har aldrig funkat klokt när jag var windows kille.

Varför inte skicka lite feedback direkt till Äpplet?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Polonius
Varför inte skicka lite feedback direkt till Äpplet?

Har gjort det, ett flertal gånger.

En trevlig "feature" vore att kunna ändra storlek på fönster utan att det hackar...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Falkenberg
En trevlig "feature" vore att kunna ändra storlek på fönster utan att det hackar...

skämmer du inte bort din mac med massa minne då? dålig stil,.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 15:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik Persson
OS X saknar vettiga pakethanteringsfunktioner, bl annat för att kunna avinstallera.
Det som saknas är ett sätt att idiotsäkert få bort alla filer i systemet som installeras med en viss programdistribution.

Är man lite pedantisk så kollar man i "receptet" som pakethanteraren skriver (borde ju vara ganska enkelt att installera av allt då tycker man).
Fast egentligen kan "allt" (nästan alltid) ligga som en "bytta" i programmappen så det kanske är just för att driva det dit som avinstalleraren inte finns

Sen finns det ju andra installationsprogram som är etter hemskare

Longhorn är ett plagiat av OSX och Linux fast mycket sämre.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-10 11:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Är man lite pedantisk så kollar man i "receptet" som pakethanteraren skriver (borde ju vara ganska enkelt att installera av allt då tycker man).
Fast egentligen kan "allt" (nästan alltid) ligga som en "bytta" i programmappen så det kanske är just för att driva det dit som avinstalleraren inte finns

Fram till och med Mac OS X 10.1 fanns ett litet shellscript som hette installer.sh som man kunde använda för att avinstallera program som lämnat kvitton i /Bibliotek/Receipts. Men det skickas inte längre med systemet (av någon anledning).

Men det är bara paketinstallerare som skapar kvitton på det sättet. Alla andra installationsprogram jobbar på andra sätt, vilket försvårar det hela. Men å andra sidan så brukar det finnas ett avinstalleraval för sådana programinstallationer.

Paketinstallationerna borde det dock rätt enkelt gå att göra en rutin för avinstallation till. Som påpekats tidigare att när man slänger programmet/programpaketet i papperskorgen så kollas det om det finns ett kvitto, och i så fall körs avinstallationsskriptet i kvittopaketet.

Fast det allra bästa är om programmen slutade att lägga saker någon annanstans än i programpaketet, och att alla program verkligen var paket. Undantagen är inställningsfiler som är användarspecifika.

Information Week skriver att det kan dröja enda till 2008 innan kossan kommer ut. Vore ju kul. Undrar hur M$ ska kunna motivera folk till att uppgradera till XP när de hela tiden skriker om att "Longhorn är framtidens musik"? Det skulle bli ödessymfonin då, och en mycket framtida sådan.

För att återgå till frågan som gav tråden dess namn:

Ja, detta kommer nog innan Longhorn:

- Copland. Muahahahahahahahahahahahaha!!!
- Motorolas G4 når 2GHz
- Mitt bröllop
- Minst två av min barn
- Gates blir komplett flintis (och Ballmer känner sig inte så ensam längre)
- PowerMac G7
- Wacko Jackos tredje näsa hinner trilla av
- Astrid Lindgren får Nobelpriset i literatur
- Mondo når egenhändigt 100000 inlägg
- Microsoft förklarar för fyrtioelfte gången att de inte har något emot konkurrens och köper sedan upp IBM, Oracle, SAP, Sun, Adobe, Novell, GE, Sony, AOL, Intel, SCO, AT&T, HP&Compaq, Dell, systembolaget och ARLA. Plus Australien.

…och härmed utnämner jag Marcus Holmer till årets bästa framtidsanalytiker.:D

Härlig lista, Marcus!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-12-15 20:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Plus Australien.

*LOL*

hehehe .. SJUK LISTA !! sjukt bra alltså

Vad gäller kommande namn tror jag på något som ska vara förtroendeingivande ...

typ "Mac OS Xpert - Pink Panther"

  • Medlem
  • 2003-12-21 18:03

kommande namn?

Mac os Xl (tolka det antingen som XL eller 11) ?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 09:30

Måste bara säga det att Longhorn är det fulaste jag någonsin sätt. I alla fall från de skärmdumpar som publicerats av eweek. Jag tror till och med att Longhorn är fulare än XP. Antagligen har de väl försökt att härma Mac OS med den gråa färgen, de brukar ju kopiera sådant som fungerar och göra det till något som inte fungerar!

Länkar till bilder på eweek:
Image 1
Image 2
Image 3
Image 4

Artikel: http://www.eweek.com/article2/0,4149,1364863,00.asp

När Apple år 2008 släppt version 10.9.9 så får dom väl ett problem... ja där finns ju redan X11 och det kan dom nog inte byta namn på, så hur gör dom då... namnen kolliderar nästan, dvs. MacOSX 11.0 och X11.

Någon mer än jag som noterade att lite av det svarta i Longhorn även finns i Garageband... börjar Apple sattsa på "skins". ( Speciellt deras "Track Mixer" )

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
När Apple år 2008 släppt version 10.9.9 så får dom väl ett problem... ja där finns ju redan X11 och det kan dom nog inte byta namn på, så hur gör dom då... namnen kolliderar nästan, dvs. MacOSX 11.0 och X11.

Någon mer än jag som noterade att lite av det svarta i Longhorn även finns i Garageband... börjar Apple sattsa på "skins". ( Speciellt deras "Track Mixer" )

Grattis Olle!!! Detta blev ditt inlägg nr 2000!!

  • Medlem
  • 2004-01-11 14:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
När Apple år 2008 släppt version 10.9.9 så får dom väl ett problem... ja där finns ju redan X11 och det kan dom nog inte byta namn på, så hur gör dom då... namnen kolliderar nästan, dvs. MacOSX 11.0 och X11.

Inga problem. Nästa version av Mac OS X kan väl heta XI, XII osv ända upp till XX...

När dom når MacOS 30 blir det problem. OS XXX kanske inte passar alla

Dom har namngett OSX med syftning på UNI(X) och inte versionsnummer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Dom har namngett OSX med syftning på UNI(X) och inte versionsnummer.

Är det därför som SJ uttalar det Mac OS Ten, då??

Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Dom har namngett OSX med syftning på UNI(X) och inte versionsnummer.

Jag trodde det var en flirt med System V folket...

Bevaka tråden