Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jämför Macpriser på MacBarometern

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Petter Mårtensson har börjat jämföra Macintoshpriser även i USA och Europa på MacBarometern - nu är det lätt att se att priserna skiljer en hel del.

Titta in på utmärkta MacBarometern och jämför priser bland svenska Appleåterförsäljare med exempelpriser ifrån både USA och övriga Europa.

Modeller som Powerbook G4 och Xserve har betydligt lägre priser på andra sidan Atlanten, något som säkert kommer skapa diskussioner.

Ställ gärna frågor till Petter Mårtensson som var del av kärngruppen som startade 99mac i Maj 2001.

Diskussion: Varför skiljer priserna så mycket?

MacBarometern är en del av MacWorlds webbsida men du sparar några klick genom att besöka:
http://www.macbarometern.com/

En 1.33GHz Xserve kostar 27.996,- i Sverige och 22.112,- i USA fast det är exakt samma burk som levereras (inget svensk tgb eller OS). Varför?

Jag tror att det mesta beror på att priserna är satta i en gammal dollarkurs, åtminstone vad gäller powermac. Man kan ju se att Apple europa och Apple Sverige har ungefär samma priser. Euron har inte ändrat kurs så mycket medan däremot dollarn har blivit betydligt billigare nu senaste tiden. Man har någon typ av valutasäkring för att inte behöva ändra priset varje gång valutakursen ändras.

Men om det beror på valutakurserna, varför skiljer det då nästan ingenting på iBookarna?

[edit: grammatik & stavfel]

Citat:

Skrevs ursprungligen av nonsens
Men om det beror på valutakurserna, varför skiljer det då nästan ingenting på iBookarna?

[edit: grammatik & stavfel]

Möjligen beror det på kursen den dag man satt priset. Jag vet inte, jag bara spånar. Ibland tar man ju också hänsyn till konkurenterna, även om vi tycker att det inte finns några.

Beror inte detta på en åsidosatt konkurrenssituation? Det finns ju bara en leverantör. Med en fallande dollar så blir vinstmarginalen högre och folk köper ändå som de brukar. Som marknadschef på Applesverige skulle jag också dra mig för att sänka priserna.

Någon som tror att priserna ligger still om dollar skjuter i höjden?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-08 23:15

En PowerMac Dual G5 kostar ju uppenbarligen 45_680,70 SEK på Apple Store India "exclusive local taxes". Jämför detta med 31 495 SEK i Sverige inkl. lokal skatt.

Dessvärre kostar samma maskin 24_437,75 SEK i Apple Store Hongkong inklusive skatt så vitt jag kan se.

Dual G5 + 17" TFT = 30_061,50. Fortfarande en lusentapp under Apple Store Sverige (endast datorn). =(

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-08 23:21

En 20" Cinema Display är å andra sidan dyrare i Hong Kong än i Sverige så vitt jag kan se.

Hong Kong SEK 16.258,00
Sverige SEK 14.495,00

  • Oregistrerad
  • 2003-11-08 23:41

Vi måste våga sätta press på Apple. Inte beror några fantasipriser på "taskiga" växelkurser, eller att någons mormor har gått och dött. Apple vill tjäna pengar precis som vilket företag som helst! Enda skillnaden är att dom saknar egentlig konkurrens, och det är i min mening ytterst dåligt för oss konsumenter.

Man skall inte försvara Apple för sin höga prispolitik, för det gagnar inte plattformen ett dugg. Däremot så vill jag berömma Petter Mårtensson för att han tar detta initiativ som förhoppningsvis leder till lägre priser på sikt. Bra jobbat!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Plisken

Någon som tror att priserna ligger still om dollar skjuter i höjden?

Faktiskt så har jag noterat detta tidigare när dollarn steg. Ingenting hände med Apples priser förrän det kom en ny produkt. Jag tror att det finns andra här som kan vidimera detta.

Europeisk (och i synnerhet Svensk) är enormt hög jämfört med andra delar av världen t.ex. Japan (5%), Schweiz (7.6%),
USA (allt mellan 0% och uppåt).

Petter Mårtensson är grymt duktig (och tålmodig - han har väl presenterat MacBarometern sedan 1997?)

  • Medlem
  • 2003-11-12 21:53

...det känns som den här diskussionen dyker upp titt som tätt. Folk plockar fram miniräknarna och "avslöjar" i bästa kvällstidningsstil att här är nåt skumt

Alla borde väl veta att priset på en produkt i världens olika länder inte helt styrs av valutakurser !

I stort sätt alla produkter är ju dyrare i Sverige än i USA exempelvis. Till och med sådana som tillverkas i Sverige

För de få som inte har en aning om hur prissättning fungerar men är lite intresserade:

I normalfallet sätts pris efter dels direkta (Apple sveriges inköpspris kanske, språkanpasning av sw etc ) och indirekta kostnader (tullar, och kostad för svensk organisation, reklam etc) och dels vilket som bedöms ge bäst vinst med tanke på tillgång, efterfrågan och priselastisitet.

Kort sagt, vad tål marknaden utan att volymen sjunker.

MVH

En maxad 14" iBook kostar 1499 dollars + skatt i USA. Omräknat med dagens kurs skulle det bli 11512, 32 SEK.
Samma burk kostar i Sverige 12796 SEK + Görans Perssons lön (moms).

Våffö gö de på dette vise?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
En maxad 14" iBook kostar 1499 dollars + skatt i USA. Omräknat med dagens kurs skulle det bli 11512, 32 SEK.
Samma burk kostar i Sverige 12796 SEK + Görans Perssons lön (moms).

Våffö gö de på dette vise?

Ett påslag runt 10-15 procent gör inte mig särskilt upprörd, som dollarn åker upp och ned nu så är det klart att Apple måste valutasäkra.
Men - rätta mig om jag har fel - jag har intrycket att skillnaden var större förr om åren, runt 20-25 %.

Helt klart har det gått åt rätt riktning.
Apples produktflotta står sig prismässigt mycket bättre i konkurrensen än för ett par år sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-13 09:27

Såg att Apple datorer nu också finns med på Pricerunner.

1
Bevaka tråden