Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB 1 och 2

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-11-06 16:50

Moderna prylar, CD-brännare och hårddiskar etc, är i regel USB2.

Hurpass kompatibelt är det med gamla USB1?

Givetvis går det inte lika fort, men funkar de att köra mot gamla datorer med gammal USB?

/Frans

Det ska vara bakåtkompatibelt så att du kan koppla in en USB 2-pryl i USB 1-porten på en äldre dator, och köra med de prestanda som USB 1 har. För att vara 100% säker kanske man bör kolla tillverkarens specifikationer, men generellt ska det funka.

  • Medlem
  • 2003-11-07 09:30

Jag har aldrig sett någon spec, det brukar aldrig stå!

Har tittat på tex CD-brännare och skrivare, där i stort sett allt idag är USB2.

I skrivarfallet borde ju inte hastigheten påverkas direkt av USB1 tycker jag, i fallet bränneri blir det givetivs långsammare. Men hittills har jag inte hittat någon tillverkare som säger om det går eller ej.

Jag har också fått beskedet att det BÖR gå, men det är ju inte riktigt samma sak som att det faktiskt fungerar!

/Frans

  • Oregistrerad
  • 2003-11-07 09:49

USB1.1 och USB2 skall samsas på samma "tråd". Dock komemr allt gå med 1.1-fart om det finns en 1.1:a på den tåten.
[Skilj på domdär två olika USB"snabb" som finns Minns ju inte namnen dock ]
Har du en USB-brännare (suck) så sätt den direkt i porten på datorn (du har väl minst två) och inget annat på den "tråden".

Jag vill veta om en extern Combodrive med usb2/firewire fungerar på usb1. USB klarar väl inte ens att läsa DVD, men jag tänkte att kunna bränna i 4x på en gammal mac med bara usb1 är ju skitbra. Ju fler datorer den funkar till desto bättre. Någon som vet?

1
Bevaka tråden