• Medlem
  • Tyresö
  • 2003-11-06 00:08

Förbereder mig för att kopplas in på Bredbandsbolaget och har således fixat mig en gratis modem ISP. Efter skräckexempel på att gamla Telia kunder får vänta upp till någon månad på att Skanova kommer till skott och kopplar in BBB så vill jag vara lite förberedd.

Så jag joxade mig in i AEBS konfigureringen och knappade in att min uppkoppling skall ske via modem. Nummer, inloggning och lösen och tjofs; allt bootade om. Ok vad händer nu då. Hittade då "Internet Connect" som visade status på uppkopplingen. Jag var redan uppkopplad visst. Ok, gjorde en force disconnect och det kopplade ned efter en nedräkning på 1 minut. Varför inte direkt?

Sen tog det inte mer än 10 sekunder förrän den kopplade upp igen! Va sjutton! Kan man inte styra uppkopplingen på något sätt eller kopplar den automatiskt upp när det kommer in ett 802.11g paket som skall routas ut?

Sen hade jag andra problem med att när jag ville tillbaks till min vanliga uppkoppling (med ADSL-modem på WAN-porten) så kude jag inte köra Airport Admin utility. Den sa hela tiden att den inte kunde läsa konfigureringen och hela äventyret slutade med att jag fick göra en factory reset för den vanliga resetten "tog" inte. Suck. Jag börjar förstå varför Airport-grupperna på Apple är så fulla med klagomål. Detta joxande med ombootningar fram och tillbaks var inte alls bra. Att jag dessutom tvingades resetta den totalt sög ju rätt hårt. Någon annan här som haft liknande problem?