Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös router+Directconnect=inte riktigt sams

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-05 20:25

Ursäkta om detta varit uppe förr men jag har sökt utan att finna...

Problem: Har en trådlös router, Netgear WGR614, sedan en tid tillbaka. När jag vill använda mig av Directconnect fungerar det endast i passivt läge vilket gör att andra inte kan "browsa" eller ladda från mig vilket då leder till ett visst missnöje.
Lösningen borde ju då vara att använda sig av Port forwarding, eller? Nåväl, det har jag gjort i alla fall och ställt in portarna 410-420, 1024-1025 samt 9176. Ingen skillnad. Ingen annan brandvägg är på.

Går detta att lösa? Behöver jag nämna att detta med routrar, portar osv inte är min starka sida...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-11-06 15:45

Ja, du får bara se till att den interna DC-burken har fast IP-adress. Om du tilldelar IP-adress via DHCP så kommer IP-adressen att ändras med tiden (lease time, omboot av router etc) och då stämmer inte längre din port forwarding. Se kapitel 6, avancerad inställning.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-06 21:07

Njae, så är det väl inte? Den interna burken har ju ett ip-nummer a la 192.168.0.X dit själva port-forwarden pekar. Det är väl routern som tar hand om det ip't som jag är tilldelad av min isp, i detta fall Telia.
Jag har läst kapitel 6 och jag har gjort enligt detta. Problemet kvarstår...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-11-10 16:42

Jo, du har ett sätt för hur du får en IP-adress av din ISP. Det är inte den adressen som jag pratar om. Jag tänker på hur det är innanför din router. Där har du troligen DHCP-tilldelning av IP-adresser. Då kan alltså IP-adressen på din DC-burk ändras (när du minst anar det), men port forwardingen kompenserar inte för detta utan sitter kvar med den gamla, och numera inaktuella, IP-adressen -> routern forwardar trafiken till fel IP-adress.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-10 17:11

Aha! När du nämner det har jag nog sett någon inställning nånstans. Det innebär kanske att man kan stänga av routerns dhcp?

Finns det några andra idéer hur man kan komma runt det hela?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-11-10 23:48

Ja och nej. I min SMC Barricade kan jag välja vilka MAC-adresser som ska få DHCP, vilka som ska få hårdkodade och vilka som väljer själv. Det är ju nästan så att det är användarvänligt...

Så hur som helst: du behöver inte nödvändigtvis stänga av DHCP på routern, men du måste se till att din DC-burk alltid får samma IP-adress.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-16 15:36

lyckades du lösa problemet?

1
Bevaka tråden