Epson-produkter

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-05 14:38

Funderar på att införskaffa en bläckstråleskrivare och en skanner.
Det ska vara bra grejer som ger genomgående hög kvalitet utan att kosta skjortan.

Någon som har erfarenhet av:

-- EPSON PERFECTION 3200 PHOTO A4 USB/FW

-- EPSON STYLUS PHOTO 2100

(På skrivarens specifikation står FW 6-pin (IEEE-1394). Är 6-pin "vanlig" FW?!)

/Tack!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-05 14:49

Jag ska hämta min 2100-skrivare idag det köpet baserar jag på tidigare erfarenheter av Epson 1290 samt utlåtande om 2100 från en fotograf som jag jobbar med - han var mycket nöjd... hoppas att han har rätt

Är även sugen på scannern du nämde...

Epson 2100 är ett mycket bra val. Jobbar själv heltid som fotograf och ställer mycket höga krav nu när jag ska köpa en skrivare. Mitt val blir utan tvekan Epson 2100.
Men glöm inte att det krävs mycket jobb och stor kunskap inom färghantering (kalibrering, ICC-profiler för skärm, ICC-profiler till varje papperssort osv.) för att få ut maximalt av skrivaren.

Du bor i Stockholm ser jag, gå till Macoteket Store och gör lite testutskrifter. De är en Epson-återförsäljare och har nog de flesta skrivarna i butiken.

www.macoteket.se/butiken

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-05 19:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Du bor i Stockholm ser jag, gå till Macoteket Store och gör lite testutskrifter. De är en Epson-återförsäljare och har nog de flesta skrivarna i butiken.

www.macoteket.se/butiken

Åhojo!
Macotekets kunskaper och vilja att dema epsonskrivarna och tillbehör kan liknas med hur badbyxvänligt det är vid Smedsuddsbadet i januari... (ruggigt dåligt liknelse...men ni hajar!).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-05 19:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
Men glöm inte att det krävs mycket jobb och stor kunskap inom färghantering (kalibrering, ICC-profiler för skärm, ICC-profiler till varje papperssort osv.) för att få ut maximalt av skrivaren.

Vad jobbar du med för övrig hårdvara idag och hur har du tagit fram profilerna?

6 pin är "vanlig" FW. Den innehåller förutom signaler även strömförsörjning till tex externa hårddiskusar vilket inte 4 pin gör.

Citat:

Skrevs ursprungligen av sputnik
Vad jobbar du med för övrig hårdvara idag och hur har du tagit fram profilerna?

Hårdvara:
G5 1,8 GHz, 2 x 160 GB, 1024 RAM
Apple Cinema Display 20"
Gretag Eye-One Display kalibrator
Nikon LS 8000 ED (scanner)

En Epson 2100 är nästan inköp.

Hur jag tar fram profiler?
Det skulle ta alldeles för lång tid för mig att skriva här. Det är en lång process där det är en massa saker som man måste ta hänsyn till för att det ska bli riktit bra. Det är allt från en bra skärm som är rätt kalibrerad, att man jobbar i rätt belysning, att man går igenom alla photoshops färginställningar och justerar dem, att man mäter upp testkartor med en färgkalibrator och skapar profiler för varje pappersort etc etc etc.

Själv så läser jag på så mycket jag bara orkar om digitalt färghanteringsflöde. Ju mer jag lär mig destå mer inser jag att jag behöver anlita en expert som ser över hela mitt digitala färghanteringsflöde.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-05 20:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
Själv så läser jag på så mycket jag bara orkar om digitalt färghanteringsflöde. Ju mer jag lär mig destå mer inser jag att jag behöver anlita en expert som ser över hela mitt digitala färghanteringsflöde.

Ungefär som här alltså

• Avstängd
  • 2003-11-05 21:01

Bodde jag i Sthlm så skulle jag kontakta:

http://www.epson.se/contact/

Hänvisa till den positiva disskusionen på 99mac.
Får du inte proffsig hjälp då så får du väl återkomma hit Men glöm inte att nämna det för Epsons representant.
Eventuellt kan du påpeka att ni kan träffas på Macoteket för demo

Epson kanske kan ordna en demokväll på Macoteket ??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-05 21:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Bodde jag i Sthlm så skulle jag kontakta:

http://www.epson.se/contact/

Hänvisa till den positiva disskusionen på 99mac.
Får du inte proffsig hjälp då så får du väl återkomma hit Men glöm inte att nämna det för Epsons representant.
Eventuellt kan du påpeka att ni kan träffas på Macoteket för demo

Epson kanske kan ordna en demokväll på Macoteket ??

Problemet (som jag hade med papper till 2100, se annan tråd), bollades från Macotekets butik till Macotekets telefonsäljare. därifrån vidare till Epson Sverige för att sedan skickas till en av Epsons 4 distributörer som i sin tur hänvisade mig till butiksledet.

Jag kan ju naturligtvis ha fel, men det känns märkligt att INGEN kunde ge mig ett bra svar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-06 16:58

Tack för dessa synpunkter. Jag känner mig övertygad om att 2100 är en bra skrivare.

Undrar bara om programvaran för att skriva på CD-skivor funkar på Mac, och OSX helst?

Vad jag förstår så följer en USB kabel med, så eventuellt kanske man vill ha en FW för hastigheten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-18 21:02

Någon som har erfarenhet av ekonomin med bläckpatronerna till 2100:an?

De lär vara återförslutningsbara... men de är ju 7 stycken á 195:- cirka så det blir 1400 spänn när man köper ett helt set.

Kan man sluta till dem och inte använda under flera veckor och sedan köra utskrifter utan problem?

Jag har handlat papper till min Epson hos Kameradoktorn på David Bagares Gata i Tjockhult, fått kunnigt bemötande och bra tips.
Jag tror att de vet mer om sånt än vad de gör på Macoteket.

Fick nyss leverans på en 2100. Skriver vackert.
Problem, yes, yes, yes...
Tyvärr kan inte drivrutinerna hantera A3+ storlek i Mac OS X 10.2.8 och nyare. (Fungerar i 10.2.6)
Undersöker lösning, så om någon vet, säg till...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-18 23:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Tyvärr kan inte drivrutinerna hantera A3+ storlek i Mac OS X 10.2.8 och nyare.

Du skämtar :eek: jag har haft min 2100 upplockad en vecka, men varit för stressad för att gå igenom den ordentligt.

Hur kan drivrutinerna INTE stödja A3+?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-19 11:47
Citat:

Tyvärr kan inte drivrutinerna hantera A3+ storlek i Mac OS X 10.2.8 och nyare. (Fungerar i 10.2.6)

Det MÅSTE väl vara något som de fixar.... hoppas man!

Citat:

Prova med GimpPrint...

Citat:

Posta gärna om du kommer fram till lösningen. Väntar med spänning...:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-24 23:32

Nån som hittat en lösning?!

För att skaffa en riktig profil för skrivaren är det enklast att bestämma sig för en sorts papper, bunkra en hög med bläckpatroner och sedan kontakta t ex yfo eller någon annan firma som kan göra en riktig ICC- profil. man får då ett dokument att skriva ut som sedan mätes upp av speciell utrustning. Priset är drygt en tuselapp för en profil och det hamnar väldigt nära en kalibrerad skärm. (Det blir som det ser ut) Konstigt nog så verkar Australiska Epson ha de senaste drivrutinerna till 2100. Och mjukvaran för att göra Cd-skivor finns på USA-sidan. men se till att installera drivrutinerna innan kalibrering. Ny drivrutin, ny ICC-profil. Svenska Epson sover. Min 2100 funkar fint med stöd för rulle etc på 10.2.8 Svensk, med drivrutin från Australien.

Jag har också drivisen från Australien men den fungerar inte med A3+.
Den skriver alla landskapsbilder på tvären. Fungerar bra med A3 men inte A3+.
Har inte orkat greja med GimpPrint, väntar på att Epson löser detta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-13 02:30

Och Epson är inte direkt snabba med att uppdatera sina drivrutiner för OSX,,

Nej, det är synd. Hur svårt kan det vara att fixa problemet för OS X 10.3
Det fungerar i 10.2.6

1
Bevaka tråden