Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ekonomiprogram, transaktioner, float och avrundning

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-05 11:44

Hej!

Ville bara höra mig för..

gör en liten webbapplikation för att hålla koll på min ekonomi... tydligen var flera kompisar intresserade av att utnyttja sidan också så jag tänkte göra den lite ordentligare.

Fråga ett.
Jag ändrade transaktionens kronor-fält till float istället för int. int klarar säkert större tal men transaktionerna blir säkert inte större än 25000 eller så... (programmets huvudsyfte är att hålla koll på småutgifterna).
Själva frågan: är det smart att använda sig av float? (kanske borde köra double?)

Fråga två.
Finns det förgjorda funktioner för att känna av hur många decimaler ett float-tal har? Finns det förgjorda funktioner för att känna av att tex 10,5 ska bli 10,50 ?

Mvh
ivar

Varför inte använda någon av datatyperna NUMERIC eller DECIMAL? Då kan du ange både storlek och precision.

Så med deklarationen "belopp NUMERIC(8, 2)" kan du lagra värden från -99 999.99 till 999 999.99 och du vet att det alltid är 2 decimaler i fältet.

Joakim

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-06 11:26

Stabilt...
CocoaMySQL visade inte upp de datatyperna.. där får man för att man kör GUI och anpassar sig efter det...

Nu satte jag det till decimal(8,2) och märkte att den sparar 12 som 12 och 12,50 som 12,5.. så funktionen som skriv om 12 som 12,00 och 12,5 som 12,50 får ligga på PHP-sidan vid utskrift antar jag...

Tack i alla fall! Mycket bättre redan

1
Bevaka tråden