iBook G4

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är leds på att bara stirra ut genom fönstret när jag reser till min mor (nästan fyra h resa ungefär var 3:dje vecka) så nu ska jag köpa en laptop. Valet har fallit på iBook 12" p.g.a. priset och batteritiden. Har dock lite frågor innan jag beställer datorn:

1. Apple uppger att batteritiden är upp till sex h. Vad kan man räkna med att den blir om man tittar på en film från hårddisken hela tiden?

2. Klarar man sig med 256MB minne till en början (ca en månad) för att exempelvis titta film?

3. Funderar på om jag ska köpa från Apple Store och få 10% rabatt, eller om jag ska köpa från Grafit i Luleå och betala mer, men å andra sidan få det lättare vid ev. garantifel. Någon som har erfarenheter av Grafit?

Tack på förhand!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-05 12:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av SnowFlax
Är leds på att bara stirra ut genom fönstret när jag reser till min mor (nästan fyra h resa ungefär var 3:dje vecka) så nu ska jag köpa en laptop. Valet har fallit på iBook 12" p.g.a. priset och batteritiden. Har dock lite frågor innan jag beställer datorn:

1. Apple uppger att batteritiden är upp till sex h. Vad kan man räkna med att den blir om man tittar på en film från hårddisken hela tiden?

2. Klarar man sig med 256MB minne till en början (ca en månad) för att exempelvis titta film?

3. Funderar på om jag ska köpa från Apple Store och få 10% rabatt, eller om jag ska köpa från Grafit i Luleå och betala mer, men å andra sidan få det lättare vid ev. garantifel. Någon som har erfarenheter av Grafit?

Tack på förhand!

Angående batteritid, kan jag säga att Apples uppgivna batteritid får tas med en stor skopa salt (vilket inte är unikt för just Apple). Dock räckte min PB G4 lätt till en film, och sedan över en timmes jobb när batteriet var nytt, och jag har för mig att Apple uppgav fyra timmars batteritid.

När jag köpte min Powerbook var Apple fullständigt överlägsna vad gällde batteritid. Tror att konkurrenterna kommit ikapp en del sedan dess, men jag är inte säker.

Vet inte om du kan se två tvåtimmarsfilmer, men kanske en och en halv. Filmvisning tar mer kraft än ordbehandling.

256 MByte är fullt tillräckligt för filmvisning. Minne behövs för stora filer och många öppna program.

Har av geografiska skäl ingen erfarenhet av Grafit

Lycka till med din iBook!

Vänligen, Ylan

• Oregistrerad
  • 2003-11-05 13:15

Har bra erfarenheter av Grafit. När jag har råd köper jag genom dom, just för att få nära till support. Ibooken som jag köpta för över ett år sedan genom dom, hade ingen fungerande bildskärm. De såg till att jag fick en ny på tre dagar!

• Medlem
  • Haparanda
  • 2003-11-13 21:36

Grafit funkar bra. Jag har haft ganska mycket att göra med dem. De tar mer betalt än lågprisarna men ger också bra service och kan grejerna.

256 mb minne räcker knappt till om du vill använda burken. Osx vill ha massor av minne för att kännas rapp.

1. Ja, det kan nog stämma. Min 12" PB har nåt åt det hållet.
2. Skulle tro det. Datorn blir seg, men vet man bara om det så kan man leva med det.
3. Skippa Apple Store! Kör inWarehouse. Dom vet hur man stavar till logistik och det är ordning och reda med dom.

Apple ska man inte göra affärer med, bara använda deras produkter. Men köp dom någon annanstanns.

"Företaget suger, men dom gör bra produkter" som en ÅF sa till mig med anledning av leveranser, åtaganden, löften osv.

Vill du bli besviken - använd Apple Store! I annat fall, håll dig borta från dom.

[edit]
Kolla sista sidan på Teknik-delen i dagens Computer Sweden.

... och lycka till med ditt köp!

• Oregistrerad
  • 2003-11-14 16:15

Hej

iBooken verkar vara en perfekt dator, jag funderar starkt på att köpa en, har iof bara råd med en 12". Det jag är rädd för ar att skrämen ska vara helt för lite. Nån som kan kommentera? jag jobbar med lite bildbehandling, men bara på "skoj". övrigt surfar jag mest och är man hemma kan man ju ha en crt inkopplad.

• Oregistrerad
  • 2003-11-17 13:41

1024x768 vet du ju hur det känns och det är ju den upplösningen 12" iBook använder.
så du rymmer ju lika mycket grejs på skärmen trots att den är fysiskt mindre.
själv tycker jag inte att 12" känns för litet iaf.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pascoe
Hej

iBooken verkar vara en perfekt dator, jag funderar starkt på att köpa en, har iof bara råd med en 12". Det jag är rädd för ar att skrämen ska vara helt för lite. Nån som kan kommentera? jag jobbar med lite bildbehandling, men bara på "skoj". övrigt surfar jag mest och är man hemma kan man ju ha en crt inkopplad.

Citat:

Skrevs ursprungligen av SnowFlax
Funderar på om jag ska köpa från Apple Store och få 10% rabatt, eller om jag ska köpa från Grafit i Luleå och betala mer, men å andra sidan få det lättare vid ev. garantifel. Någon som har erfarenheter av Grafit?

Ska du inte kunna lämna in till vilken auktoriserad återförsäljare som helst och få samma service?

• Oregistrerad
  • 2003-11-17 15:47

jag tycker inte att skärmen känns för liten. Jag har nästan den alltid kopplad till en större skärm iofs, men även när jag jobbar direkt med den känns det OK.

Och till CÅ vill jag säga, det finns ett värde i att ha supporten på nära hand (det är bara 30 mil mellan Luleå där Grafit har ett kontor och Kiruna). Man vet ju aldrig vad dom gör med datorerna där nere i södra Sverige.

För den intresserade:
Nu har Grafit skickat en beställning på en iBook G4 12" med inbyggt bt för min räkning. Priset blev inte nämnvärt mycket högre än Apple Stores och då har jag ändå 10% rabatt. Upp till två veckor var leveranstiden, men jag hoppas att det blir tidigare.
Detta blir min första Mac!

Gratulerar till ett bra köp!

256 mb minne räcker knappt till om du vill använda burken. Osx vill ha massor av minne för att kännas rapp. [/B][/QUOTE]

Konstigt. Min gamla Imac 400 dv med 192mb har aldrig kännts snabbare än med OSX.

512MB måste ju ändå vara minimum om man inte vill att OS X ska börja swappa hej vilt vilket leder till längre laddningstider?

1
Bevaka tråden