Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tingsrättmål, räcker mail som bevis?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har kronofogde-pressat en kund som vägrar betala.
Nu fick jag ett brev från KF att han har bestritt mina fakturor och vill ta det till tingsrätten.

Jag har ett par mail från personen ifråga (från företagets mail) där han säger att han ska betala fakturorna.

"Hejsan Martin,

Till och börja med så vill jag be om ursäkt för att du inte hört av mig på
länge men som du kanske föstått så har jag haft en del problem att ta hand
om.

Ända sedan jag kom hem från semestern så har jag arbetat med vårt kommande
bokslut som har gjort att jag varit tvungen att gå igenom våra ekonomi
ordentligt. Nu är detta gjort och trots att bolaget står på obestånd så
skall vi försöka att genomföra XXXXXXX insspelning som planerat.

Jag kommer nu att betala den fakturan på XX.XXX:- som var daterat 030604.

Jag ska också se till att din andra faktura på XX.XXX:- daterad 030910
betalas så fort som möjligt. Jag skulle uppskatta om du hade möjlighet att
vänta lite med denna pga av det ansträngda läget.

Som sagt jag ber återigen om ursäkt för allt detta men hoppas att vi kan
fortsätta samarbete i framtiden.

Jag kommer nu den närmaste tiden att koncentrera mig på att reda alla dessa
saker varpå jag ber att få återkomma när mer tid finns för planering.

Med vänliga hälsningar
XXXXX XXXXXXXX"

Så, min fråga är, kan jag använda t.ex detta mail som bevis för att han faktiskt är skyldig mig detta?

Jag har flera "liknande" mail + 2 oberoende vitnnesuppgifter vid ett möte då fakturorna diskuterades.

Har vi någon slug advokat som kan uttala sig om mitt mål är hållbart?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-03 19:46

Jag ska poängtera att jag absolut _inte_ är någon advokat och inte har läst mer juridik än vad man gör på komvux (dock med betyget MVG ;o) )

Vad jag däremot vet är att e-mail använts som bevismaterial. Det som har krävts är att man har alla ip-nummer etc kvar, tidpunkter det är skickat osv som visar vilken dator och över vilken mailserver det skickats.

Det som borde bli problem är att bevisa att det är just personen som har skrivit det, och ingen som har skrivit i hans namn. Det är helt beroende på om han är den enda personen som har tillgång till mailkontot det är skickat ifrån.

Rådet är att du kontaktar en advokat och bär med dig så mycket material som möjligt för att visa att han indirekt erkänt sig "skyldig" till att betala fakturorna.

Jodå....Allt finns i min mail.app. IP-nummer, tidpunkter adresser rubb-stubb. Jag har hela årets korrespondans sparat!
Dessutom så antar jag att han har skrivit det ifrån sitt hem-abbonemang eftersom han höll sig undan från kontoret....

Jag ska kontakta advokat....usch, det var ju inte det här jag ville ägna min tid åt när jag startade mitt produktionsbolag.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-03 19:56

nej det förstår jag verkligen!

Det enda jag kan säga är: Lycka till!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Jodå....Allt finns i min mail.app. IP-nummer, tidpunkter adresser rubb-stubb. Jag har hela årets korrespondans sparat!
Dessutom så antar jag att han har skrivit det ifrån sitt hem-abbonemang eftersom han höll sig undan från kontoret....

Jag ska kontakta advokat....usch, det var ju inte det här jag ville ägna min tid åt när jag startade mitt produktionsbolag.

Ja, mejl räcker som bevisföring men precis som någon annan kommenterat så gäller det att ip-adress och avsändare ska synas tydligt. Jag har själv inte prövat men i ett företag där jag tidigare var anställd prövades detta och vi vann ett mål om 10 milj. Så stå på dig!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 01:16

OBS! Bränn några backup'er just in case!!! Viktiga bitar. Sök på Google om t ex "e-mail as evidence". Bör finnas massor av matnyttig info.

Tack för hjälpen.

Jag tog kontakt med en ordentlig advokat som hjälpte mig. Vi gick igenom det jag hade i form av bevis och han sa att mina bevis var "mycket starka" och att jag troligen skulle vinna en eventuell tingsrättsdom. Men han avrådde mig ändå att gå vidare eftersom det var uppenbart att bolaget inte hade några pengar (19 KF-anmälningar på ett år) och att det då inte fanns någon egentlig anledning för mig att ödlsa tid och energi på det.

Han tyckte jag skulle "sitta" på fakturorna ifall bolaget skulle börja gå med vinst och återkomma med mitt krav. Eller så försätts de i konkurs då "de inte kan finnas någon revisor i världen som vill sätta sin namnunderskrift på ett sådant bolags bokslut".
Så mina pengar kan jag glömma.....

Man kanske skulle starta ett AB och svina så mycket som det går.....det verkar ju vara relativt ofarligt...

  • Medlem
  • 2003-11-29 02:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Tack för hjälpen.

Jag tog kontakt med en ordentlig advokat som hjälpte mig. Vi gick igenom det jag hade i form av bevis och han sa att mina bevis var "mycket starka" och att jag troligen skulle vinna en eventuell tingsrättsdom. Men han avrådde mig ändå att gå vidare eftersom det var uppenbart att bolaget inte hade några pengar (19 KF-anmälningar på ett år) och att det då inte fanns någon egentlig anledning för mig att ödlsa tid och energi på det.

Han tyckte jag skulle "sitta" på fakturorna ifall bolaget skulle börja gå med vinst och återkomma med mitt krav. Eller så försätts de i konkurs då "de inte kan finnas någon revisor i världen som vill sätta sin namnunderskrift på ett sådant bolags bokslut".
Så mina pengar kan jag glömma.....

Man kanske skulle starta ett AB och svina så mycket som det går.....det verkar ju vara relativt ofarligt...

Jag blir så förbannad när jaq läser ovanstående... Du borde ta han till rätten bara för att jävlas med honom:mad:

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Jag blir så förbannad när jaq läser ovanstående... Du borde ta han till rätten bara för att jävlas med honom:mad:

Det var det som var min tanke....men mitt samtal med advokaten löd ungefär följande:

Advokaten:
"Den bevisföring du har på <bolaget> är så stark att du troligen vinner, däremot så kan de, om de vill, börja krångla rejält och ta till en hel del fula jursidiska knep, t.ex hävda att målet inte hör hemma i tingsrätten. Allt för att ställa till det och dra ut på tiden så mycket som det går och att det blir för dyrt för dig i längden. Och går det vidare så kan du inte ångra dig och dra tillbaka anklagan utan att det kostar pengar".

Jag:
-"Jag vill försätta honom i konkurs så att han inte kan lura fler än mig!!"

Advokaten:
-"Det är ingen idé att ta på sig jesus-kappan och försöka frälsa världen mot oseriösa företagare, du förlorar bara tid och energi på det hela för att sedan inte få några pengar alls. I värsta fall kan du få betala en del av konkursen om du vill försätta honom i det"

Och jag som trodde att rättssystemet var till för de som blev orätt behandlade.....
:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 02:54

Humm... Men fasen, kan du inte bara anlita ett sån't där företag som helt sonika köper upp skulden av dig och sedan driver in den rakt upp och ned? Martin Björnström här på 99an berättade ju om något sådant härförleden.

Tror inte att de är så intresserade av ett företag med 19 pågående kronofogdeanmälningar.....
Jag tror inte att det fungerar på det sättet heller......maffian möjligtvis.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 05:39

Nej då, det kallas Factoring, sökte lite (kan inte somna och har bootat upp datorn igen bara för att bli trött... asjobbigt, men men...). Nåväl - t ex några som kallar sig Svea Ekonomi kan hjälpa till med sådant - kanske kan vara värt att kolla upp: här exempelvis. Det går till så att de köper skulden av dig till 97% av "värdet" och driver sedan in pengarna. Vet inte om de gör så i alla lägen, men kan ju vara värt att undersöka.

"Du säljer en eller flera fakturor till Svea Ekonomi. Vi gör en leveranskontroll och kreditprövar dina kunder."

Det sprack rätt hårt där....Jag tror nog att 19 KF-anmälningar gör att Svea Ekonomi tackar nej till just de fakturorna!

Men sedan så tror jag inte att det finns något företag i världen som köper en faktura som redan är överklagad och på väg upp i tingsrätten.

Jag lider av samma sömnproblem som du PF!

Någon på Fotosidans forum (www.fotosidan.se) tipsade nyligen om www.balticinkasso.com med säte i Tallin. Från deras sida:

"Det finns två sätt som vi kan hjälpa dig med att få svåra kunder att betala.

1. Vid lättare fall räcker det ofta med att bara nämna vårt namn ... Bara detta brukar öka betalningsviljan högst markant.

2. Vid svåra fall kan Du överlåta fordran till oss, så driver vi in den mot en tariff på mellan 25 och 50 % av influtet belopp, beroende på svårighetsgraden"

"Vi följer upp fordran med brev, email, telefonsamtal och även, om gäldenären så önskar, med diskussionsmöten med våra representanter."

Vid tillfället för tipset på Fotosidan kunde man även läsa andra saker som nu verkar ha tagits bort från sidan, exempelvis:

"I denna stund håller även Sveriges mest kända flintskalle Robban Haschberg (INSIDER) på med något lögnaktigt reportage; vi presenterar vidare när den flintskallige avser sända det och kommer även här att presentera motinformation. Även information om den flintskallige själv."

En sista utväg kanske

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-29 10:01

Hahaha det låter som om de skulle kunna kräma kosing ur en sten med sina metoder ) Helt i stil med vissa motorcykelorganisationer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
Någon på Fotosidans forum (www.fotosidan.se) tipsade nyligen om www.balticinkasso.com med säte i Tallin. Från deras sida:

"Det finns två sätt som vi kan hjälpa dig med att få svåra kunder att betala.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 10:26

I fortsättningen får du göra med dina kunder som banker m fl gör med dig när du söker om ett lån: kolla om det finns några betalningsanmärkningar.

Det är lätt, men ofta dyrt, att vara efterklok ...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 15:27

Fleno: Nyvaken!

Kan du inte få några copyrights som utbyte mot skulden? Om det är ett skivbolag kanske du kan byta skulden mot några skivkontrakt eller andra potentiella kontrakt / rättigheter, så kör du igång egen skivbolagsverksamhet...

Jag har över huvud taget inte fått tag på "skivbolagsnisse" sedan i början på Augusti. Han har försvunnit från jordens yta, det enda livstecknet var att han bestred mitt krav från KF.
Det enda jag har gjort är att ta det en del av det inspelade råmaterialet (trummorna) och använt i andra låtar som jag förhoppningsvis säljer.....

Jag vaknade också för 20 minuter sedan!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 16:01

Ah, vi är The Princes Of Darkness. Nu skulle man ha ett solarium...

Ha, futtigt! Jag har en kund som vägrar betala 1.2 miljoner kronor!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Ha, futtigt! Jag har en kund som vägrar betala 1.2 miljoner kronor!

Jag skulle också vägra betala 1.2 miljoner!

Vad har du för timpenning egentligen?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-30 13:35

Martin,

Jag tycker att advokaten du pratade med skulle upplyst om hur indrivning faktiskt går till, och hur eventuella pengar som finns kvar i konkursboet fördelas.

I princip är det så att "vanliga" kundfordringar kommer väldigt långt ned på proriteringslistan. Först kommer skulder till staten som t.ex. skatter, arbetsgivaravgifter, moms och annat, sedan kommer bl.a. löner till anställda och liknande. Först när dessa kan betalas kan du och andra fordringsägare hoppas på att få ut något.

Ofta är det bara smulor kvar av konkursboet när de prioriterade skulderna är avklarade. Då skall konkursförvaltaren kolla om någon har nån särskild fordran, t.ex. banker. Annars föreslår han gärna ett ackord, dvs han säger t.ex. "Du får 15% och därmed är skulden avskriven". Går du med på det, så kan du aldrig kräva resten, även om bolaget kommer på fötter. Går du INTE med på det, så får du ingenting, men kan å andra sidan chansa på att bolaget blir solvent igen och kan betala rubbet.

Ungefär så. Det var några år sedan jag läste juridik och tyvärr satt jag mest och drömde när sånt här avhandlades.

Danne:

Jag var redan medveten om detta innan jag kontaktade advokaten. Hans rekommendation att "ligga" på fakturan var ifall bolaget skulle komma på fötter och undvika konkurs. Om bolaget går i konkurs så vet jag att chansen att få ut en ynka krona är väldigt liten.

Jag har "släppt" det här nu har inte räknat med att se röken av någon ersättning för det utförda arbetet. Jag får väl se det hela som en erfarenhet som jag tar lärdom av i framtida jobb. Livet går vidare!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-01 10:33

Se till att du har ett standardkontrakt där det står att alla tvister skall avgöras av skiljenämnd, så slipper du domstolstjafs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-01 11:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peth
Se till att du har ett standardkontrakt där det står att alla tvister skall avgöras av skiljenämnd, så slipper du domstolstjafs.

Tveksamt tycker jag. Om det bara handlar om några tiotusen spänn så käkas det upp direkt av anmälningsavgifter och arvoden till skiljemännen. Plus att tingsrätten ofta är betydligt snabbare (om man bortser från risken att domen överklagas). Läs mer om skiljedom hos Stockholms Handelskammare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-01 11:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils
Tveksamt tycker jag. Om det bara handlar om några tiotusen spänn så käkas det upp direkt av anmälningsavgifter och arvoden till skiljemännen. Plus att tingsrätten ofta är betydligt snabbare (om man bortser från risken att domen överklagas). Läs mer om skiljedom hos Stockholms Handelskammare.

Jo. stämmer.
Skiljenämnder är främst till för storbolag som inte har lust att låta nyfikna journalister rota i offentliga handlingar och är beredda att betala för att hålla känsliga uppgifter borta från allmänheten.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Jo. stämmer.
Skiljenämnder är främst till för storbolag som inte har lust att låta nyfikna journalister rota i offentliga handlingar och är beredda att betala för att hålla känsliga uppgifter borta från allmänheten.

Skandia kanske....:D

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-01 12:27

Anmälningsavgifter till skiljenämnd?
En skiljenämnd består vad jag vet av en juridiskt kunnig person som agerar domare samt två (en för vardera parten) insatta personer. Man använder sig utav skiljedomstol dels för att det inte är offentligt men dels för att det blir billigare än domstol.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-01 12:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peth
Anmälningsavgifter till skiljenämnd?
En skiljenämnd består vad jag vet av en juridiskt kunnig person som agerar domare samt två (en för vardera parten) insatta personer. Man använder sig utav skiljedomstol dels för att det inte är offentligt men dels för att det blir billigare än domstol.

En skiljenämnd är exakt vad parterna bestämmer att den skall vara, det är liksom finessen. Vill dom ha 48 ledamöter med röda papp-hattar, så blir det så.

Billigare än offentlig domstol? Knappast....snarare alldeles förfärligt tvärtom.

Bevaka tråden