Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ÅÄÖ i terminalen

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-11-01 20:25

Än en gång har min terminal ställt in sig fel vid teckenvisningen.

Jag har ändrat inställningarna för Terminalens teckenuppsättning till UNICODE (UTF-8), men det vill ändå inte fungera. Vad är det egentligen som gäller? Just nu verkar inget av allternativen fungera

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-01 20:33

Jag har min inställd på "Västerländsk (Mac OS Roman)" och med sh funkar det fint. Dock inte med tcsh av någom outgrundlig anledning. Iofs inget problem för mig eftersom jag skriver allt i sh,

  • Medlem
  • 2003-11-01 20:45

eh, "Västerländsk (Mac OS Roman)", vill inte heller fungera just nu körs bash (?).. men hur ändrar jag sånt här egentligen? Jag har testat alla kombinationer i Fönsterinställning utan någon resultat.

  • Medlem
  • 2003-11-01 20:50

det är exakt samma problem som jag har! Hjälp... terminalen är ju min bäste vän!

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-11-01 20:54

Lägg in detta i din ~/.inputrc och starta om bash.

set convert-meta off
set input-meta on
set output-meta on

  • Medlem
  • 2003-11-01 20:58

var finner jag '~/.inputrc'? så att jag kan lägga in texten?.. föresten.. vd är det som orsakar problemet?

  • Medlem
  • 2003-11-01 21:01

tack på förhand föresten... det är verkligen glädjande att det finns svar att finna där ute

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-01 21:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av moki
var finner jag '~/.inputrc'? så att jag kan lägga in texten?.. föresten.. vd är det som orsakar problemet?

Den får du skapa själv. T.ex. 'cd;touch .inputrc'. Sedan ändra innehållet med t.ex. 'pico .inputrc'.

  • Medlem
  • 2003-11-01 21:28

oki. Jag har sparat texten i filen du nämnde... o sparat den i min användarmapp... o nu då?.. måste jag inte säga till terminalen om sökvägen till filen på något sätt?

  • Medlem
  • 2003-11-01 21:35

Oki, det verkar som att det fungerar nu..bra, .. tack.. Fast det här var oerhört intressant. Läste runt på nätet o fann mkt nyttig info om tsch och bash... Finns det någon bra sida som förklarar fördelar med dessa olika skal o tipsar om hur man ändrar allt... o en sak till... hur visste terminalen att ändringen skulle gälla?.. allt jag gjorde var ju bara att skapa filen o spara den i en mapp

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-11-01 22:27

Det är inte terminalen som visste detta. Terminalen är bara ett GUI runt "skalet" (eng. shell) som råkar vara bash som default i Panther.

bash använder "readline" (ett bibliotek med användbara funktioner) för hantering av inmatning/utmatning etc. Nu råkar det vara så att readline's konfigurering är just .inputrc. 'man bash' i terminalen ger dig manualen på bash (och lite readline) där det mesta man behöver veta finns.

  • Medlem
  • 2003-11-03 00:03

allt fungerar perfekt, fast då jag skriver i ex. Pine så sker ett radbyte varje gång jag använder åäö. Är de något som ska fixas i .inputrc?

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-11-03 00:10

Jag tror det är pico som är boven (editorn som Pine använder). Den använder säkert inte readline. Kolla man-sidan för Pico/Pine och se vad den behöver veta för att klara av 8-bits tecken.

  • Medlem
  • 2003-11-09 14:03

Nu har jag fixat pine i alla fall. Genom att öppna Fönsterinställningarna till Terminalen kryssade jag ur Emulering>"Escape ICKE ASCII-tecken". Så nu fungerar alltså åäö, utan att radbrytning sker.

Vad som kvarstår är dock emacs där åäö fortfarande inte vill synas. Jag har provat med att ändra .emacs o lagt in följande rad utan resultat:

(set-keyboard-coding-system 'iso-latin-1)

enligt: http://www.nongnu.org/emacsdoc-fr/manuel/mac-input.html

[som teckenuppstättningkodning använder jag "Västerländsk (ISO Latin 1)]

  • Medlem
  • 2004-05-07 12:19

99mac är underbar. Letade efter info om åäö i Terminalen och hittade det direkt. Tack 99mac och tack moki, Wire och DozePih!

Jo, till saken nu. Fick min nya PB igår och nu är jag igång med att göra alla möjliga inställningar.
Eftersom jag är "Terminalmänniska" var det mest naturliga att fixa till den så att allting fungerar.
Följde den här tråden och fixade till svenska bokstäver och "radhoppningar" i pico. Nu är allting frid å fröjd förutom att det inte går att lista filer vars namn innehåller svenska bokstäver åäö.
Om jag försöker lista en fil som heter "Möpåä" det står det "Mo??pa??a??" i Terminalen.
Finns det nån lösning för detta, jag är bash-novis?

Detta var bästa tipset på länge!!

tack så hemskt mycket alla!!

  • Medlem
  • 2007-02-01 18:33
Ursprungligen av 3OPAH:

...

Nu är allting frid å fröjd förutom att det inte går att lista filer vars namn innehåller svenska bokstäver åäö.
Om jag försöker lista en fil som heter "Möpåä" då står det "Mo??pa??a??" i Terminalen.
Finns det nån lösning för detta, jag är bash-novis?

Dammar av den här gamla tråden.

Jag såg en ny tråd på 99mac som länkade hit och upptäckte att åäö-problemet inte var helt löst för min del.
Kan någon besvara ovanstående citat?

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2007-02-01 21:49
Ursprungligen av 3OPAH:

Dammar av den här gamla tråden.

Jag såg en ny tråd på 99mac som länkade hit och upptäckte att åäö-problemet inte var helt löst för min del.
Kan någon besvara ovanstående citat?

Jo, det frågar jag också... Annars funkar allt

1
Bevaka tråden