Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN Server på OSX 10.3 Client

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-31 22:35

Jag vill få rendevouz att fungera mellan mig och mina polares datorer, så att vi kan lyssna på varandras iTunes-låtar.

Jag antar att en lösning är att skapa ett VPN?

Kan någon nätverksguru förklara hur man sätter upp en VPN Server på OS X 10.3 Client, som alla kan ansluta till med id och lösen?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-01 08:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stephan H
Jag vill få rendevouz att fungera mellan mig och mina polares datorer, så att vi kan lyssna på varandras iTunes-låtar.

Jag antar att en lösning är att skapa ett VPN?

Kan någon nätverksguru förklara hur man sätter upp en VPN Server på OS X 10.3 Client, som alla kan ansluta till med id och lösen?

Vill du kunna lyssna på låtar över Internet? I så fall kan du ju lattja med Vapor.
Med detta lilla ssh-GUI kan du bygga tunnlar mellan era noder. Se bara till att öppna port 22 i brandväggen/gateway.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-01 21:41

Måste alla parter installera Vapor? Det är även windows-användare inblandade...

Vet egentligen inte vilken teknik som ska användas, men jag vill att det ska vara så enkelt att jag i InternetConnect kan specificera en server, account och password, och bara klicka på connect å så får jag upp alla andra polares musik i min iTunes...

Går det inte att fixa på nåt sätt?

Och om det är nån ny kompis som vill lyssna på min musik ka jag bara behöva skapa ett konto till honom på VPN Servern (?) och så när han ansluter så får han upp min musik i sin iTunes (om jag också är ansluten).

  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 17:42

Okey, då bumpar vi en gammal tråd…

Satt och funderade på hur man kan göra för att tunnla iTunes till en annan dator (så man slipper släpa med sig musiken) : dvs. komma åt iTunes över rendezvous från ett annat nät (från en dator med bredbandsanslutning till en annan med en annan bredbandsanslutning).

Kollade lite på rendezvousVPN men blev inte riktigt klok på om det skulle funka enkelt (gick ju inte prova innan man köpt det) och dethär med Vapour blev jag inte heller så klok på

Vore kul om någon visste hur man gör och kunde beskriva lite enkelt så slipper jag grotta in mig i sådant här som jag egentligen inte begriper… …men det gäller ju iofs nästan allt, så…

  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 20:18

Är dessa tre steg rätt?

1/ SSH:
kunfigurera och starta "daemonen" på servern
kunna logga in via ssh på klienten

2/ VPN:
få till något VPN på resp sida (VPN daemonen på servern)
klienten har jag inte riktigt begripit är VPN i internetanslutning nog?

3/ iTunes
få till daap och broadcast via VPN
(completly lost)

Är ni verkligen på rätt spår med ssh och sånt. Har man bara ett VPN så borde väl allt funka eftersom man då (antar jag) sitter inom samma IP-serie och får alla broadcast.

Men visst, jag är också tveksam till att man kan få igång en VPN-server på en OS X Client. Så det blir väl till att antingen köra OS X Server, köpa någon hårdvaru-VPN eller klura hit och dit med SSH. Alla tre lösningarna är möjliga och vilken som är bäst hänger nog mer på de specifika förutsättningarna i varje fall.

Slutligen får jag säga att jag själv inte har någon erfarenhet av att få olika iTunes att snacka med varandra, och på det här forumet borde det finnas en del sådana, så kanske någon annan kan förklara steg för steg hur de gjort. Men rätta i så fall också rubriken på tråden.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-15 21:45

Jag testade RendezvousVPN precis när det kom verison 1.0 eller 1.0.1 tror jag. Fick det att funka, men det buggade lite. Typ när jag pausade så fick jag inte igång musiken igen. Nu ligger programmet på version 1.1 så det kanske är fixat.

Om man mailar utvecklaren så kan man få en demo-licens. Det var så jag kunde testa det.

1
Bevaka tråden