• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-30 16:40

Jag har idag försökt få tag på pappersprover (inte utskriftsprover) till en Epson 2100. Lättare sagt en gjort:

1. Knallar in i Macotekets butik på Birger Jarlsgatan i Stockholm (Apple/Epson Concept Store sägs det). Där har de inga, men hänvisar mig till Macotekets postordertelefon - "har de inga prover inne, så kan de beställa".

2. Ringer Macoteket, efter mycket om och men så blir svaret "tyvärr kan vi inte hjälpa dig, men ring Epson".

3. Ringer Epson..."nej vi skickar inte ut pappersprover längre, men ring en av dessa tre distributörer...."

4. Ringer en distributör: "vi levererar inte till slutkund, men ring den här kedjan..."

JA MEN VAD I HELA H-E!
Hur ska jag kunna bedömma vilket papper jag ska ha till det ena och det andra? Det är ju en sak om jag vill skriva ut svartvita fotografier och en sak om jag ska köra ut ett fyrfärgsupplsag på en layout för att visa kund...

Epson inbjuder ju inte direkt till att använda deras produkter... och ändå säger man att detta ska vara en professionell skrivare.

Ringer jag till Svenskt Papper och vill ha prover, så har jag en färdig provlåda med 6 pärmar på 2 kg nästa dag. Allt jag begär av Epson är ett litet häfte med deras olika papperskvaliteter, så att jag kan känna på ytan och bilda mig en uppfattning om opacitet, bulk, vithet etc.

Skitdåligt, rent ut sagt! Någon som vet vart jag kan vända mig?