Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typ av minne i pm G5 dual ?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mac använder inga speciella minnen utan PowerMac G5 1.8 Ghz & Dual 2.0 Ghz använder standard minnen som är
DDR 3200 400Mhz allt mellan
CL 2.0 - 5.0. Ju lägre CL bättre blir det!

Det finns inte speciella minnen till Powermac G5

  • Oregistrerad
  • 2003-10-30 23:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Hunter78
Det funkar utan några som helst problem!
Har själv 2x512MB Kingston Cl2.5 medan samsungen orginal ( som följde med datorn ) har cl 3.0 också 2X512 MB!

Tyvärr kan man inte säga så, Hunter.
Det finns ett flertal Dual G5 i Sverige idag som inte bara tar emot CL 2.5-minnen ihop med de CL 3 som sitter i vid leverans.

Vi hade ett elände (första dagen vi fick in Dual-burkar) med installationerna av just de minnena där jag inte orkar dra hela historien. Den är en bra bit utöver det vanliga vad gäller minnesinstallationer!

De vi skeppar mest just nu till Dual är Crucial. Ett minne om suttit som original från Apple i mängder av datorer de senaste åren.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Palle
Tyvärr kan man inte säga så, Hunter.
Det finns ett flertal Dual G5 i Sverige idag som inte bara tar emot CL 2.5-minnen ihop med de CL 3 som sitter i vid leverans.

Vi hade ett elände (första dagen vi fick in Dual-burkar) med installationerna av just de minnena där jag inte orkar dra hela historien. Den är en bra bit utöver det vanliga vad gäller minnesinstallationer!

De vi skeppar mest just nu till Dual är Crucial. Ett minne om suttit som original från Apple i mängder av datorer de senaste åren.

Jag har själv Samsung CL 3.0 och har köpt till Kingston CL 2.5 och inga problem här!
Jag är inte ensam när det gäller detta!
Jag gjort det på ett par maskiner till!
för övrigt så säljer de flesta Kingston till Mac ( rekomenderas mest, Även Apple själva rekomenderade detta till mig )

  • Oregistrerad
  • 2003-10-30 23:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Hunter78
Det finns inte speciella minnen till Powermac G5

Om det nu inte finns ( det är bra att man kan köpa minnen lite varsomhelst) speciella minnen, varför finns de hos Kingston och som dessutom heter "KTA-G5400/1G " ?

Kingston gör bara två typer av minne :
Typ 1 = HyperX
Typ 2 = ValueRAM

Som är av intresse

Då är det speciall beställt med den texten för Kingston själva gör inga minne med deta!

Lika med HD som du köper från apple står det att det är en vis model XXX sedan står det Appel på den men hådisken är inte speciel för det utan att apple vill ha en viss logo på det de säljer!

hårdisken är fortfarande IBM eller WD elle Maxstor beroende på vilken dator det gäller!

läs själv på www.valueram.com/
som är Kingston egen hemsida!

Memory Configuration
New SearchManufacturerModelPart NumberType

KTA-G5400/1G - Part Detail

Print this page

Description:_


1GB PC3200 Kit

Men om du läser på specifikationen om minnet ÄR DET ETT VANLIGT 3200 Minne
Men du kan söka på Powermac för att hitta lät alla kan ju inte specifikationen på minnen som har köpt en dator!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-30 23:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Hunter78
Memory Configuration
New SearchManufacturerModelPart NumberType

KTA-G5400/1G - Part Detail

Print this page

Description:_


1GB PC3200 Kit

Men om du läser på specifikationen om minnet ÄR DET ETT VANLIGT 3200 Minne
Men du kan söka på Powermac för att hitta lät alla kan ju inte specifikationen på minnen som har köpt en dator!

Ja da, det stämmer, men,man tänker då att de är speciellt anpassade till G5'an. vet inte hur annars man ska tolka.

Visst är det lite jobbigt när man inte vet men JAG VET och HAR gjort DET PÅ MIN EGEN DATOR! Och ANDRA G5!
och det funkar!
Det är för att hjälpa de människor som inte kan detaljer om sin dator och minne de är för man ska kunna hitta minne lätt till sin dator !

Tror du inte mig ring någon Apple ÅF och fråga själv! Varit inom Data i drygt 15 år så jag vet vad jag säger!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-30 23:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Hunter78
Visst är det lite jobbigt när man inte vet men JAG VET och HAR gjort DET PÅ MIN EGEN DATOR! Och ANDRA G5!
och det funkar!
Det är för att hjälpa de människor som inte kan detaljer om sin dator och minne de ska kunna hitta minne lätt !

Tror du inte mig ring någon Apple ÅF och fråga själv! Varit inom Data i drygt 15 år så jag vet vad jag säger!

Det handlar inte om att tro dig eller ej, det är jättekul å få höra dina synpunker, självklart, men man hör ju alla möjliga versioner av olika människor och försäljare, ngnstans vill man bekräfta för sig själv vad som är rimligt eller tillräcklig övertygande information.

Har beställt två ggr på 2 olika ställen men avbeställt med det samma pga. osäkerhet

512MB 184PIN DDR PC400/PC3200 CL2.5 NS
Artikelnummer:_ KVR400X64C25/512
Operativsystem:_WinXp & OS X

http://www.inlife.se/P12.jsp?prodid=21197&catid=4336

Till inlife Mac ÅF som säljer Minne Kingston!
Titta själv

KVR400X64C25/512 Nr ska du uppge vid köp så kan du inte få fel minne till din PowerMac G5

  • Oregistrerad
  • 2003-10-31 00:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Hunter78
Jag har själv Samsung CL 3.0 och har köpt till Kingston CL 2.5 och inga problem här!
Jag är inte ensam när det gäller detta!
Jag gjort det på ett par maskiner till!
för övrigt så säljer de flesta Kingston till Mac ( rekomenderas mest, Även Apple själva rekomenderade detta till mig )

Alltid samma klassiker i minnesdiskussioner...
Att du fått det att funka med dina Kingston är väl lysande - och absolut inget jag skulle få för mig att säga emot.
Jag tror dig naturligtvis.
Det tar däremot inte bort det faktum att Apple levererat ett antal Dualburkar och även 1,8:or som inte har accepterat blandningar med CL 2.5? Du har väl inte installerat precis alla minnen i Sveriges hittills levererade Dual G5:or?

För att förklara vad jag menar med olika erfarenheter:
Låt säga att vi ställer upp 200 st DualG5 och installerar 4st extra 512:or i varje maskin. Du tar ena halvan där 15 st av dina 100 vägrar ta emot dina Samsung DDR/400 2.5-minnen (bara ett exempel).
Jag tar de andra hundra och installerar Southland DDR/400 2.5 och alla mina funkar klanderfritt.

Efteråt kan väl inte jag komma och SLÅ FAST att 2.5 funkar perfekt och att allt annat snack är trams? Du sitter ju där och VET att du haft dina problem, eller hur...?
Hur tungt väger det då för dig att jag försöker köra över dig med mina fakta, när du själv upplevt problematiken...?
Fler upplevelser och erfarenheter borde väl ge större del av sanningen?

Kingston är absolut inga dåliga minnen och de du hänvisar till är säkert kanon. Jag har ingenstanas sagt eller trott att Kingston inte skulle gå bra.
Du förstår säkert bättre vad jag menar efter denna förklaring.
:rolleyes:

Palle! Ingen fara!

Visst finns det massa av tråkiga historier med att minnen som inte funkar.
Den info som jag har och hört från Apple själv är att de rekommenderar Samsung men helst Kingston!
Det styrker min egen erfarenhet av installation av extra minne.
Jag har haft minst strul med Kingston!

Men det finns säker andra märken som funkar perfekt eller inte!

Men visst !

  • Oregistrerad
  • 2003-10-31 00:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Hunter78
512MB 184PIN DDR PC400/PC3200 CL2.5 NS
Artikelnummer:_ KVR400X64C25/512
Operativsystem:_WinXp & OS X

http://www.inlife.se/P12.jsp?prodid=21197&catid=4336

Till inlife Mac ÅF som säljer Minne Kingston!
Titta själv

All heder till InLife som verkligen specificierar precis vad dom säljer. Till skillnad från andra mac åf som utgår från att vi som har Mac är lite bakom flötet och skall aceptera det faktum att dom har godkänt minnet som Mac-kompatibelt.

Jag anser att det är en helt horribelt sätt att sälja en vara, lite av "grisen" i säcken syndromet. Det som stör mig allra mest är att vi Mac-användare acepterar detta och köper glatt utan att "knorra" det minsta.

Att Apple skulle ha något speciellt superminne är nonsens. Dom verkar köra med billigare CL 3 minnen. CL 2 är snabbast, CL 2,5 är nog vanligast.

"Oink" och godnatt.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 11:46

Nu livar jag upp det här.

Så är det alltså fastslaget att Power Mac G5 skeppas med CL3 minnen?

Gör det något om minnena i bank 0-1 har en hastighet och minnena i bank 2 - 3 har en?

Typ som detta...

Hastighet
0 = PC 3200U - 30330
1 = PC 3200U - 30330
2 = PC 3200U - 25330
3 = PC 3200U - 25330
4 Tom
5 Tom
6 Tom
7 Tom

Tackar för hjälpen på förhand.

Bevaka tråden