Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari skall kosta?

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .

är det här verkligen bekräftat, kan inte hitta nåt om det på apples site? att ichat av ska kosta pengar för icke-panther användare vet jag...men safari? låter konstigt.

Inga problem att ladda hem det från

http://www.apple.com/safari/download/

Men "Download"-knappen är borta från Safarisidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-29 13:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Men "Download"-knappen är borta från Safarisidan.

Är inte det skumt? Bytas på 1.1 nedladdning...?

På svenska safari sidan finns den kvar.

Hur mycket skull eni tänka er att pröjsa för Safari?

Inget.
Då skulle jag använda firebird istället...

J.

Ursprungligen av Jonathan:

Inget.
Då skulle jag använda firebird istället...

Dito. Använder inte Safari särskilt ofta ändå.

Om Apple verkligen skulle åstakomma riktiga förbättringar om man bidrog med mer medel till utveklingen så skulle jag gärna bidra.
Och så är nog fallet - om de ska börja ta betalt så kommer det nog bli värt priset, så som alltid med Apple
I'm on, på typ en 5hundring.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-29 14:49

Jag skulle inte betala ett öre oavsett hur bra den är, att en browserapplikation ska ingå i "operativsystempaketet" gratis på samma sätt som en enkel texteditor, en kalender osv är självklart.

Har mycket svårt att tro att man skulle behöva betala för den.

/Jonas

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-29 15:00

Safari 1.1 fungerar inte i Jaguar, vilket kan vara en orsak till att den inte finns för nedladdning. 1.0 finns ju som länken ovan visar, och den fungerar i <10.3.

  • Medlem
  • 2003-10-29 16:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Sigemo
Hur mycket skull eni tänka er att pröjsa för Safari?

Inget, då skulle jag hellre sitta kvar på min gamla version så länge det gick....

Dom kanske släpper en safari betalversion....... för windows

betala - skojar ni!? så länge explorer är gratis kommer konkurrenterna knappas kunna ta betalt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-29 16:46

Underligt att många inte vill betala för de program som används mest: webbläsaren och epostprogrammet. Jag betalat gärna om programmen är riktigt, riktigt bra. Betalar för Eudora idag.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 21:55

Det är knappast så att folk inte vill, bara det att Microsoft började ge bort Explorer och Outlook Express för att knuffa Netscape o. co. av vägen och sen fanns det inte så mycket för de andra att göra än att börja skänka de också. Är en gratis, lär man ju knappast betala för en annan. Inte 99% av användarna i alla fall.

Fast å andra sidan representerar väl Mac-användare ofta den där sista procenten...

Ursprungligen av Mondo:

Underligt att många inte vill betala för de program som används mest: webbläsaren och epostprogrammet. Jag betalat gärna om programmen är riktigt, riktigt bra. Betalar för Eudora idag.

Jag tycker det är tragiskt. Om det är sant så skjuter Apple sig i foten. Visst, dom måste tjäna pengar. Men en bra webläsare ska faneme följa med systemet som standard.

Osannolikt rykte tror jag. Apple lärde nog sig en läxa om iLife... Vem skulle köpa iLife?

Och tänk er dilemmat med Windows lanseringen av iTunes! Tänk om Apple hade börjat sälja iLife och sen helt plötsligt tvungen att göra programmet gratis igen för att få iTunes till Windows. Hehe!

Nja, så länge det är gratis och inte är beta så tror jag knappast folk blir ivriga att börja betala för det. Kolla på iTools.

pfft! Om apple verkligen tror att dom kan tjäna pengar på safari så har dom kommit fel i skogen. Tydligen så är det ingen som minns på apple hur det gick för netscape, och opera tjänar ju inte direkt mängder på sin läsare...

Konstigt är också att en kille som Hyatt (som tidligare jobbade på Camino, numera chefutvecklare på Safari) skulle vilja jobba på ett sådant projekt, det liknar ju inte precis han om man säger så.

Visst, safari är bra, men Firebird kan bli/är minst lika bra.

löjligt är vad detta rykte är enligt mig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Underligt att många inte vill betala för de program som används mest: webbläsaren och epostprogrammet. Jag betalat gärna om programmen är riktigt, riktigt bra. Betalar för Eudora idag.

Jovisst. Men finns det ens några webbläsare som kostar nuförtiden?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-29 18:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
betala - skojar ni!? så länge explorer är gratis kommer konkurrenterna knappas kunna ta betalt...

Explorer utvecklas ju inte för Mac längre.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Betalar för Eudora idag.

Idag?
Det var på tiden.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Sigemo
Hur mycket skull eni tänka er att pröjsa för Safari?

Jag skulle betala mycket för att SLIPPA använda Safari

Allvarligt talar fasar jag på tanken vad som händer den dag man inte kan använda MSIE på mac och Safari har dödat all konkurrens - då blir jag väl tvungen att byta till pc antar jag *suck*

  • Oregistrerad
  • 2003-10-29 18:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Jag skulle betala mycket för att SLIPPA använda Safari
Allvarligt talar fasar jag på tanken vad som händer den dag man inte kan använda MSIE på mac och Safari har dödat all konkurrens - då blir jag väl tvungen att byta till pc antar jag *suck*

Tja, om inte IE går och man inte vill använda safari så får man väl kolla lite på någon av de andra femtioelva läsarna som finns...

Jag håller med.
Det är en katastrof för oss att MS har lagt ner utvecklingen av Explorer för Mac.
Tror att det kan vara någon slags hämnd-policy för att Apple gjort en egen webb-browser och en egen PowerPoint.
Snart kan de lägga in spärrar och skit så man inte kommer åt vissa funktioner med Safari på sidor som är gjorda för att funka i Explorer.
Det är dumt att bråka med Hitler.
Om Apple gör en egen ordbehandlare (en riktig) så kan det bli ännu värre.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Jag skulle betala mycket för att SLIPPA använda Safari

Allvarligt talar fasar jag på tanken vad som händer den dag man inte kan använda MSIE på mac och Safari har dödat all konkurrens - då blir jag väl tvungen att byta till pc antar jag *suck*

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
--- Osannolikt rykte tror jag. Apple lärde nog sig en läxa om iLife... Vem skulle köpa iLife? ---

Bl.a jag köpte iLife

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Tja, om inte IE går och man inte vill använda safari så får man väl kolla lite på någon av de andra femtioelva läsarna som finns...

Jag tvivlar inte ett ögonblick på att det finns många andra bra läsare, men Mac-världen är för liten för att ha mer än två-tre stycken och att döda konkurrensen med en bundlad browser för med sig ansvaret att göra den riktigt bra, och framförallt, att få den att funka med ALLA sidor, och just nu är Safari LÅNGT ifrån det.

För mig är en browser ett viktigt arbetsredskap, faktiskt så viktigt att det kan avgöra mitt plattformsval

Citat:

Skrevs ursprungligen av badanka
är det här verkligen bekräftat, kan inte hitta nåt om det på apples site? att ichat av ska kosta pengar för icke-panther användare vet jag...men safari? låter konstigt.

Nej, har inte sett någon bekräftelse någonstans. Själv tror jag att det bara är ytterligare ett praktexempel på Mac-världens förmåga att göra hönor av fjädrar. Länken till nedladdningssidan för X11 togs ju också bort i samma veva, men det finns väl ändå rimligtvis ingen som tror att X11 också skulle börja kosta pengar??

Min teori är att det bara beror på att Safari numera följer med OS X, och att Apple inte tycker att det är lönt att skylta med (och uppdatera) särskilda nedladdningssidor för saker som följer med ett nytt system. I stället vill de förmodligen att folk ska ladda hem tillägg till gamla system via info.apple.com, precis som det brukar ha varit tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-29 19:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Jag tvivlar inte ett ögonblick på att det finns många andra bra läsare, men Mac-världen är för liten för att ha mer än två-tre stycken och att döda konkurrensen med en bundlad browser för med sig ansvaret att göra den riktigt bra, och framförallt, att få den att funka med ALLA sidor, och just nu är Safari LÅNGT ifrån det.

För mig är en browser ett viktigt arbetsredskap, faktiskt så viktigt att det kan avgöra mitt plattformsval

Har du kollat på alternativen? Eftersom det är viktigt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-29 19:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jag håller med.
Det är en katastrof för oss att MS har lagt ner utvecklingen av Explorer för Mac.
Tror att det kan vara någon slags hämnd-policy för att Apple gjort en egen webb-browser och en egen PowerPoint.
Snart kan de lägga in spärrar och skit så man inte kommer åt vissa funktioner med Safari på sidor som är gjorda för att funka i Explorer.
Det är dumt att bråka med Hitler.
Om Apple gör en egen ordbehandlare (en riktig) så kan det bli ännu värre.

Nu vill jag inte göra en politisk fråga av det här, men jag ogillar skarpt liknelsen med Hitler och håller dessutom överhuvudtaget inte med.

Håller dock med att det är farligt om kompabiliteten med PC-världen minskar åter igen, med Mac-användare som blir utelåsta från mängder av tjänster och program. Nu var iofs Explorer för Mac ingen kopia av PC-explorer.

Däremot ser jag det som oerhört positivt att Apple utvecklar även basprogrammen (webbläsare, mejl, presentation, förhoppningsvis även ordbehandling och kalkylering). Jag blir uppriktigt vansinnigt irriterad varje gång jag tvingas använda de vanliga MS-programmen - störande funktioner och krångligt gränssnitt.

Sitter t ex för närvarande och skriver detta på en bärbar och har "tvingats" avsluta Word då det ligger och suger processorkraft (=batteri) konstant trots att jag mestadels har det i bakgrunden.

Nej, fram för fler innovativa Apple-program som jag gladeligen betalar för. Om sedan MS följer efter med liknande funktioner i deras motsvarigheter är det kanske bara bra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Har du kollat på alternativen? Eftersom det är viktigt...

Ja lite, men än så länge finns och funkar ju MSIE, och om gud (Steve) vill så kommer Safari att vara anständig den dag Explorer försvinner

  • Oregistrerad
  • 2003-10-29 20:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Ja lite, men än så länge finns och funkar ju MSIE, och om gud (Steve) vill så kommer Safari att vara anständig den dag Explorer försvinner

Gud (dvs. Steve) är inte ens intresserad av att safari skall funka som IE - Safari skall funka mot 3W standarder för CCS, html, tabeller, forms m.m.
IE var aldrig tänkt så (vilket man kan läsa en kul svavelosande passage om ang. CCS på 3W ).
Om du förväntar dig att det skall dyka upp en ny IE så tyvärr... tvivlar starkt på det... Mozilla, Opera, iCab m.fl tittar på 3W och inte på hur MS ville ha det för fem år sedan...

EDIT: Skall ju inte vara CCS (constant current source) utan CSS (cascading style sheets)

Bevaka tråden