iBook G4-köphjälp

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 20:42

Nu tänker jag äntligen skaffa mig en ny mac . En iBook G4 12". Har lite funderingar kring detta köp som jag hoppas få lite klarhet om här.

1) Hur mycket effekt drar ett airportkort egentligen? Tar det mycket på batteriet?
2) Blåtand. Ska man skaffa det? Har idag inget blåtandstillbehör men funderar att isf köpa en blåtandsmus. Nån som har testat Apples?
3) Det verkar inte finnas ljud in. Ska man köpa en iMic ifall man vill spela in vinyl odyl?
4) Tänkte köra med 256 Mb från början. Nån som kör panther så idag? Hur funkar det?

• Medlem
  • 2003-10-26 23:46

3) Ja

4) Nej. Klart det funkar, men det är bättre att köra över 512MB.

4) Om du startar med 256 MB så kommer du att måste slänga ut 128 MB den dagen du vill bygga ut minnet, vilket är synd. Köp hellre mer minne från början (synd bara att Apple är så fula att dom inte säljer iBook G4 med tom minnesplats, dvs endast 128 MB).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 09:12

Adrian,
Jo jag vet men om jag köper en 512MB senare så har jag ju en 128:a i reserv för samma pris.
stfm,
Så iMic är ett bra köp alltså? Den blev ju ganska bashad i senaste MW.

Blåtand någon?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-27 09:20

Ett alternativ till Griffin iMic är Griffin PowerWave som är ett externt ljudkort med inbyggd förstärkare för Apple Pro Speakers. Då får du tillgång till riktiga phonokontakter för både ljud in och ljud ut. Du kan också använda deras gratisprogramvara Final Vinyl om du vill spela in från en grammofon.

1airport drar inte så mycket...jag har ett och märker ingen påtaglig skillnad

2det hade jag nog gjort. smidigt i alla avseenden. helst om du kommer skaffa dig en bt-telefon, mus etc!

3. iBook har mic inte line-in. du får skaffa ett usb/fw-interface.

4. jag rekommenderar mkt minne! jag körde först med 128mb i min ibook - det gick men var mkt segt!! köpte 512 extra - för totalt 640 MB och den är riktigt "responsive" och det går bra att köra photoshop, dv-redigering etc jag hade beställt med 128 och satt in minst 256 till!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kambei

1) Hur mycket effekt drar ett airportkort egentligen? Tar det mycket på batteriet?
2) Blåtand. Ska man skaffa det? Har idag inget blåtandstillbehör men funderar att isf köpa en blåtandsmus. Nån som har testat Apples?
3) Det verkar inte finnas ljud in. Ska man köpa en iMic ifall man vill spela in vinyl odyl?
4) Tänkte köra med 256 Mb från början. Nån som kör panther så idag? Hur funkar det?

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-27 09:58

Köp mkt minne på en gång. OSX gillar mkt minne. Köp BT på en gång, koppla en BT-mobbe till PBn, köp Salling Clicker och alla dina PC-bekanta kommer att ki**a på sig av imponans.
Airport borde rimligtvis dra mer stret.

Jag är också intresserad av denna datorn, eller den med 14" skärmen. (Vilken ska jag välja!!??)

Jag undrar, kan man inte köpa till blåtand i efterhand och vad är det där extreme-kortet för något? Är det vanligt eller ovanligt Wireless LAN?

Väljer du till blåtand och köper exempelvis Apples nya blåtandsmus så frigör du en USB port!

Kör själv PowerBook och valde blåtand då jag kan koppla in t.ex min scanner. Nästan alla dagens telefoner har blåtand och en ny behöver du säker snart köpa skulle jag tro.
Sattsa på blåtand. Kommer att löna sig i längden. 300 pix är inte mycket att lägga extra.

Ah! 300 spänn!?

Jag kollade på Apple Store och där kostar blåtand 550:-!

Med moms ser jag nu, men endå 440 spänn utan moms.

Var finns blåtand för 300?

Har inte sett för 300:-. Drog bara till med något. Ber om ursäkt. Min poäng var bara att det inte är några större slantar att lägga ut.

Köper man i efterhand en extern blåtandsadapter är det dels, fult, opraktiskt och kan lätt gå sönder jämfört med en inbyggd.

• Oregistrerad
  • 2003-10-29 13:45

Köpte min Bluetooth-adapter för ca 330 kr inkl frakt och moms efter tips på detta köptips-forumet:

http://zebramedia.biz/product_info.php?cPath=138&products_id=442

Nackdelen med just denna adapter är den med sin bredd blockerar den andra USB-porten i min iBook. Genom att koppla adaptern via den medskickade usb-skarvkabeln så kommer man runt detta problem. Men i de flesta jag använder bluetooth (kollar mejl, styra powerpoint-presentationer etc) så använder jag ju inte mus.

Billigt alternativ helt enkelt.

• Medlem
  • 2003-11-05 21:59

Jag ska även jag investera i en Ibook 14". Frågan är bara: ska man lägga till för att få en PB 15" istället? Sitter med en sunkig gammal 400Mhz G4 PB. Är iBooken generellt ett bra val? Tänkte dra till med 60Gb HD på mellanmodellen och ev Bluetooth. Behöver väl egentligen inte en bärbar, men när nu nya Ibook kom så är det svårt att låta bli. Kommer jag att uppleve Ibooken som sämre i kvalitet än min gamla PBG4 tro? Har faktiskt ingen större användning av 15:arens extra bildskärmsyta och ljudingång. Vad är det mer som diffar?

/Fredrik

1
Bevaka tråden