Grisen i säcken - köp en Mac på Macoteket

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 14:06

Apples returpolicy leder till rena absurditeterna.

Jag stod i Macotekets butik i torsdags och skulle köpa en Powerbook. Eftersom jag inte vill lägga 20.000 kronor på en defekt dator, så ville jag såklart titta på och prova datorn innan jag köpte den.

Jag ville undersöka tre saker: eventuella döda pixlar, att den stod stadigt, att inte skärmen var sned. Tre saker som jag vet att Apple haft problem med.

Men nej. Jag fick inte titta på maskinen. Den stod där i sin kartong på disken. Men jag fick inte öppna paketet för att prova den. Helt absurt.

När jag kom hem och öppnade paketet så fann jag att datorn hade två av de tre felen. Hade jag fått testa den, så hade jag inte köpt den. Och jag hade aldrig köpt datorn utan att ha sett den, om jag inte varit så illa tvungen att ha den just den dagen.

Enligt handlaren så är det likadant med tex iPod.. köper du den över disk och den är död så måste du skicka in den för reparation. Hur absurt är inte det?

Dåligt Apple!

Senast redigerat 2003-10-27 12:41

Bättre (i det avseendet) att köpa i någon av de stora ladorna. Onoff, Siba mm har 30 dagars öppet köp.

• Oregistrerad
  • 2003-10-26 14:18

Stå på dig. Låt inte datorn gå till reparation utan detta är DOA! Datorn skickas in och du skall få en helt ny utan snack.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-26 14:42

Har du köpt datorn som privatperson så gäller konsumentköpslagen och du kan reklamera varan d v s kräva att datorn repareras på studs d v s medan du väntar alternativt kräva pengarna tillbaka.

Säljaren har bevisbördan d v s om de anser att det är du som har förorsakat felet/felen så måste de bevisa det (vilket de inte kan).

• Oregistrerad
  • 2003-10-26 16:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Har du köpt datorn som privatperson så gäller konsumentköpslagen och du kan reklamera varan d v s kräva att datorn repareras på studs d v s medan du väntar alternativt kräva pengarna tillbaka.

Säljaren har bevisbördan d v s om de anser att det är du som har förorsakat felet/felen så måste de bevisa det (vilket de inte kan).

Exakt, stå på dig! Det är säljarbullshit! (ren & skär lögn), den som sålde den är ansvarig att ge dig en bra produkt. Visst Apple SKÖTER reparationerna, säljaren är ANSVARIG för dem, men det här är en annan sak. (Vem var det som sålde den?):mad:

(Blir så j-a trött på krämarna som bara hänvisar till Apple. Vet att Apple har hårda restriktioner/regler på säljarna, men sorry det är i.a.fall ERT ansvar annars skiter man i & sälja produkterna!)

Jag kan förstå Macoteket om de har restriktioner från Apple, men de är givetvis fel på dem om man inte får titta på något man ska köpa. Jag bad att få packa upp en iCurve på Macoteket efter att jag läst att flertalet är skeva. Det var inga problem, men det är väl lite mer komplicerat med datorer, speciellt från Apple tydligen.

• Oregistrerad
  • 2003-10-26 16:50

Problemet i många fall är att Apples "restriktioner" går stick i stäv med konsumentköplagen. (Jag skulle t.ex. vilja se hur det går till när en reklamation av en Mac görs efter 1-åriga garantin. Nån mer en jag som lyckats?).:rolleyes:

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-26 20:52
Citat:

Riktigt så säger inte konsumentköplagen.

Säljaren har rätt att testa den och laga (antingen själv eller skicka iväg den), ett direktbyte är bara att tänka på om det inte är en produkt som orsakar en "avsevärd kostnad för säljaren". Att byta en dator är i högsta grad en "avsevärd kostnad".

Det behöver inte heller ske på direkt när kunden står i butiken. Det skall vara gjort inom skälig tid. Vad är skälig tid? På ett ställe står det nämt att kunden skall rapportera fel inom skälig tid och där har de angett två månader, alltså kan skälig tid för säljaren att laga också vara ända upp till två månader.

Sen mumlade nån här om att det ska bli kul att se hur Apple hanterar reklamationer efter den 1 åriga garantin. De kommer hantera det enligt konsumentköplagen, efter garantiårets utgång är det kunden som skall bevisa att felet fanns från början. Det räcker inte att komma in och säg att den varit så från början eftersom du som kund skall rapportera felen ganska så omgående från att du upptäckt felet vilket också näms i konsumentköplagen.

• Oregistrerad
  • 2003-10-26 21:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Det behöver inte heller ske på direkt när kunden står i butiken. Det skall vara gjort inom skälig tid. Vad är skälig tid? På ett ställe står det nämt att kunden skall rapportera fel inom skälig tid och där har de angett två månader, alltså kan skälig tid för säljaren att laga också vara ända upp till två månader.

Nej. Du kan inte likställa skälig tid att upptäcka produktfel på ny vara och skälig tid att reparera vara. De är två helt skilda processer i tid, tanke och rum.

Och ett byte av dator är i mycket inte alls dyrare än en reparation i det hela. Nu kommer köparen och klagar till hela svensktalande världen. Inte skulle jag gå till denna butik om jag ej kan få goda garantier att min köpta produkt fungerar korrekt. Att pracka på kunden idén att vi skall finna oss i att direkt skicka produkten på reparation är befängt. VSV genom denna tråd här.

Sedan kan jag också lägga till att det hela beror på produktsort. En bil t.ex. skulle nog lättare repareras än en dator eller skärm just pga inneboende kostnader. En dator eller skärm skall inte ha dessa problem vid en DOA hantering.

Senast redigerat 2003-10-26 22:22
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-26 21:07

Det kanske man kan tycka att två månader är för långt, men så kan det vara i praktiken.

Jag tror dock inte det tar så lång tid att för Apple att göra ett DOA-byte.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-26 21:10

Jag fick själv skicka in min nya Powerbook för reparation, det var inget jag klagade på eftersom jag vet att jag inte har rätten på min sida.

Är du jurist med konsumenträtt som specialitet?

_harkel_ vad säjer macoteket själva om detta?

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-26 21:38

Konsumentköpslagen är hursomhelst tydlig på att man har rätt att undersöka varan i butiken...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 21:58

De kommer säga att det är Apples policy som styr. Att Macoteket inte skulle få någon ersättning från Apple eftersom Apple inte uppfattar felen som fel...

Om jag skulle öppna lådan i butiken och upptäcka ett par döda pixlar, så skulle inte butiken kunna skicka tillbaks den till Apple. Och inte heller kunna sälja den till någon annan kund.

Alltså kan de inte tillåta att jag får se om det finns några fel på datorn.

Det jag vänder mig emot, är att jag inte får kolla om den dator som jag köper på Macoteket är okey eller inte innan jag köper den. Alltså okey enligt mina normer.

De två fel som datorn har är irritationsmoment, men inte värda att ödsla tid för att reklamera. Men jag hade som sagt aldrig köpt den om jag fått se den.

Jag har ett annat förslag till ny policy för Macoteket och Apple: Gör kunden nöjd.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-26 22:00
Citat:

Riktigt så säger inte konsumentköplagen.

Säljaren har rätt att testa den och laga (antingen själv eller skicka iväg den), ett direktbyte är bara att tänka på om det inte är en produkt som orsakar en "avsevärd kostnad för säljaren". Att byta en dator är i högsta grad en "avsevärd kostnad".

Jag föreslår att du läser mitt inlägg en gång till. Jag har inte nämnt ordet direktbyte. Jag har däremot påtalat att köparen har rätt att kräva pengarna tillbaka ifall säljaren inte kan reparera varan direkt.

En sak till:
Jag har ofta hört Apple-återförsäljare hänvisa till vad Apple säger. Vilket är helt och hållet ointressant för köparen eftersom Apple inte är någon motpart om datorn är köpt av en återförsäljare. Vad Apple går med på eller inte är en sak mellan återförsäljaren och Apple.

Köparen har rätt att kräva pengarna tillbaka och sedan får återförsäljaren kräva samma av Apple om han vill. Huruvida återförsäljaren kan få sina pengar tillbaka från Apple är en sak mellan honom och Apple och skall inte påverka slutkundens möjligheter att få rätt gentemot återförsäljaren. Det är nämligen två helt skilda affärer med två helt skilda avtalsparter.

Mellan datorköparen och återförsäljaren gäller konsumentköplagen, om det är en privatperson som har köpt datorn, men mellan Apple och återförsäljaren gäller inte konsumentköplagen.

M a o om Apple säger att konsumentköplagen inte är tillämplig, så har de rätt i det gentemot återförsäljaren. Men återförsäljaren kan inte hävda samma sak gentemot privatkunden.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-26 22:39
Citat:

Jag föreslår att du läser mitt inlägg en gång till. Jag har inte nämnt ordet direktbyte. Jag har däremot påtalat att köparen har rätt att kräva pengarna tillbaka ifall säljaren inte kan reparera varan direkt.

Nej du kan inte kräva att de skall reparera den direkt på plats eller få pengarna tillbaka direkt, först skall ett fel konstateras. Det står säkerligen i nån spec att Apple följer ISO 13406-2 avseende antal döda pixlar. Vem har lovat dig att datorn skall vara helt plan på undersidan, den kanske är avsedd för ojämna underlag (laptop = knä = hur är dina knä konstruerade).

Du kan inte lämna tillbaka tidningen Expressen efter att du köpt den och sett att det var en dålig artikel i den, du kan inte heller kräva att få läsa den innan du köper den.

Min var inte helt plan på undersidan, det löste jag genom att sätta på andra bättre gummifötter.

Är man missnöjd med att man inte får titta på varan i en affär har man friheten att gå vidare. Kunden valde i detta fallet att köpa ändå.

Man kan som kund göra en anmälan till Konsumentverket om man tror att man kommer få rätt. Gör det. Jag tror inte kunden kommer att få rätt.

• Oregistrerad
  • 2003-10-26 22:52
Citat:

Vem har lovat dig att datorn skall vara helt plan på undersidan, den kanske är avsedd för ojämna underlag (laptop = knä = hur är dina knä konstruerade).

Min var inte helt plan på undersidan, det löste jag genom att sätta på andra bättre gummifötter.

Apple kallar inte sina datorer för laptop, de heter portables. En anledning är värmeproblemen vilket skulle ge stämningar i USA om de kallades laptop då de inte är konstruerade att ha i knät.

Du fann dig i att lösa Apples kvalitétsproblem på egen hand utan kontakt med Apple vilket är kalkylen. Om vi skall vara kinkiga så har du modifierat produkten och därmed gäller inte garantin men det är en annan hårfin historia.

Det värsta tycker jag ändå är att man kan slänga ut, som i detta fallet runt 20' och få en produkt som är lite skev med döda pixlar hit och dit. Jag inser att detta är svårt att kontrollera ifrån företagets sida - men ändå. Jag har funderat på att byta ut min iBook mot en ny sådan eller en PB. Som student med begränsad ekonomi är det en ganska stor investering och skulle jag få en dator med t ex döda pixlar skulle jag helt ärligt börja gråta. :rolleyes:

//fredrik

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-10-27 04:04

Jag kan hålla med om att det kan lite märkligt med en situtation där man inte kan kontrollera en produkt innan man köper den MEN som molia påpekar så följer Apple vedertagen ISO-standard för vad som får anses acceptabelt avseende trasiga/döda pixlar. Problemet med trasiga pixlar och eventuell reklamationsrätt pga sådana torde inte längre vara okänt (även om man tycker att säljare, för att slippa besvikna kunder, borde påpeka hur det ligger till).

Jag har ingen juridisk kunskap men jag jag tror inte du kan få igenom ett byte av skärmen pga 2-3 pixlar som bråkar. Visst, det suger (bowlingklot genom trädgårdsslang) men skulle vi som konsumenter kräva 100% felfria skärmar skulle priset på dem kanske bortåt fördubblas (har inte kolla på nutida felprocenten). Alternativet är att inte köpa produkten.

• Oregistrerad
  • 2003-10-27 05:18

Jag var mer inriktad på meningen två av tre kända problem och inte pixelfel på skärm.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Axel von Matern:
Apples returpolicy leder till rena absurditeterna.

Jag stod i Macotekets butik i torsdags och skulle köpa en Powerbook. Eftersom jag inte vill lägga 20.000 kronor på en defekt dator, så ville jag såklart titta på och prova datorn innan jag köpte den.

Jag ville undersöka tre saker: eventuella döda pixlar, att den stod stadigt, att inte skärmen var sned. Tre saker som jag vet att Apple haft problem med.

Men nej. Jag fick inte titta på maskinen. Den stod där i sin kartong på disken. Men jag fick öppna paketet för att prova den. Helt absurt.

När jag kom hem och öppnade paketet så fann jag att datorn hade två av de tre felen. Hade jag fått testa den, så hade jag inte köpt den. Och jag hade aldrig köpt datorn utan att ha sett den, om jag inte varit så illa tvungen att ha den just den dagen.

Enligt handlaren så är det likadant med tex iPod.. köper du den över disk och den är död så måste du skicka in den för reparation. Hur absurt är inte det?

Dåligt Apple!

AARHH!:mad: Man kan inte bli annat än arg när man läser detta! Vem har sagt att man inte får titta på saker innan man köper? Jag tycker synd om Macoteket som verkar ha att göra med ett skit-företag som Apple, men i detta fall borde nog Macoteket ha gjort det som sunt förnuft säger...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Molia:
Du kan inte lämna tillbaka tidningen Expressen efter att du köpt den och sett att det var en dålig artikel i den, du kan inte heller kräva att få läsa den innan du köper den.

Det är lite magstarkt att jämföra en 10-kronors tidning med en 20-tusen kronors dator.
Köper man en ny bil är det nog ingen bilhandlare som överlever om de tvingar en missnöjd kund att t.ex. beställa bogsering för att sedan komma tillbaka och klaga en annan gång.
Näe, nå'n måtta får det vara! Kunden ska inte behöva spela utvecklingsingenjör och behöva slösa med sin tid bara för att de inte fick kontrollera saken när de hade chansen.

Hur som helst tycker jag att Apples sätt att hantera återförsäljare är rent beklagligt. För vad som händer är att kunderna hamnar i kläm. (Jag håller dock med Macus i sak, återförsäljarens förhållande med Apple är egentligen ointressant för kunden).

Det är inte första gången Apple får "badwill" för sitt sätt. Och deras sätt är helt ologiskt.
1. De är datortillverkare och måste vara intresserad av att produkterna syns och säljs. Återförsäljarna är därför viktiga (speciellt med tanke på Apples obefintliga reklam).
2. Samtidigt konkurrerar de med sina återförsäljare genom Applestore och ger Applestore fördelar. Återförsäljarna blir alltså styvmoderligt behandlade av den datortillverkaren/konkurrent som vill att de ska sälja deras datorer.

Mitt i den "härvan" blir kunden lidande. Och det är inte första gången och det lär inte bli den sista. Att de inte fattar att det skadar Apple i längden.

Eller som min vän, som är mäkta missnöjd med Apples sätt efter sitt första Mac-köp:
"Tro fan att Apple har en bråkdel av marknaden när de uppför sig på det här sättet!"

• Medlem
  • 2003-10-27 10:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Khedron
...men skulle vi som konsumenter kräva 100% felfria skärmar skulle priset på dem kanske bortåt fördubblas (har inte kolla på nutida felprocenten).

Det där är inget annat än bullshit. Vissa tillverkare har problem, men de som inte har det rider på de andras misslyckande. Självklart är det bättre att släppa igenom alla skärmar, än att kvalitetskontrollera dem. För tillvekaren, ska tilläggas. På Samsungs service sa de att pixelfel var "väldigt ovanliga", men de kör ju samma policy i alla fall. De vill sälja ALLA skärmar, även de dåliga.

Jag hoppas att någon går till domstol med pixel-farsen, eftersom tillverkaren knappast kan vinna. Skärmarna är defekta, ingen kan förneka det.

• Medlem
  • 2003-10-27 10:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Khedron
Apple [följer] vedertagen ISO-standard för vad som får anses acceptabelt avseende trasiga/döda pixlar.

[...] men skulle vi som konsumenter kräva 100% felfria skärmar skulle priset på dem kanske bortåt fördubblas (har inte kolla på nutida felprocenten).

Det där har man ju kört med när det gäller processorer. Om en processor inte håller måttet så klockar man ner den och säljer den billigare. På så vis kan man få ut många fler processorer till försäljning.

Det här ska inte vara något som man löser med ISO-standarder. Detta är en ren förhandlingsfråga mellan säljaren och köparen.

Om vi konsumenter är beredda att betala för garanterat 100 % felfria skärmar, då borde det vara varje entreprenörs eget intresse att erbjuda en sådan garanti.

Den som är beredd att acceptera döda pixlar kan få köpa en andra sortering, till ett lägre pris. Då går båda parter in i ett avtal med öppna ögon, och man slipper sådana här diskussioner.

Visst är det en skillnad mellan en processor som fungerar 100 % men långsammare, och en synbart felaktig skärm - men verkligheten är ju som den är.

Den här situationen liknar rena lotteriet, och jag tycker inte att det skulle vara en angenäm position som producent eller säljare.

Döda pixlar kan jag förstå, även om jag tycker att det är slött, men det andra har jag väldigt svårt att förstå. Jag menar, skalen ljuts i formar som sedan monteras ihop med resten. Formarna borde ju inte vara sneda, så var kan felet uppstå?

Sen tycker jag att acceptansen vid datorköp är allderles för stor. Du skulle aldrig acceptera dn ny bil med en defekt vindruta el. sned motorhuv.
-"Nej, det ingår inte i våran polecy att byta bilen för några bublor i vindrutan. Vi kan byta ut vindrutan men då måste du betala 5000:- i reparationskostnad." (Lite hårddrget men ni förtår nog vad jag menar)

Senast redigerat 2003-10-27 11:42
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 12:02

Kan ingen från macoteket kommentera detta?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Elias
Kan ingen från macoteket kommentera detta?

Skulle vara intressant.

Jag har tipsat Johan på Macoteket om denna tråd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Skulle vara intressant.

Skulle vara mycket intressant... Sparar till en powerbook... en "felfri"

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-27 14:33

Det finns givetvis utrymme för en kund att förhandla sig till andra villkor än de som Apple rekommenderar. Om återförsäljaren inte går med på att man får starta datorn innan man köper den, så tycker jag att man ska gå till en annan leverantör.
Man kan också komma överens om att kunden får lämna tillbaka datorn om den är behäftade med något av de fel som kunden säger att han helst vill undvika. Går inte återförsäljaren med på det så byt leverantör. Gå runt till olika leverantörer och förhandla fram bästa villkoren. Det är så en fri marknadsekonmi fungerar. Ingen är knuten till några villkor som inte är lagstadgade. Givetvis kan det vara nästan stört omöjligt att förhandla bort villkor som Apple har hugget i sten. Men när villkoren är i strid med svensk lagstifning så får faktiskt Apple och deras återförsäljare ge vika ifall det skulle gå så långt som till domstol. Deras villkor när det gäller exempelvis programvaror och licenser, att tvister skall avgöras av domstol i Kalifornien, är ju bara löjliga.

Säljer man varor och tjänster i Sverige så gäller svensk lagstiftning. Det borde någon tala om för juristerna på Apple.

Om ni vill veta exakt vad som gäller om det är fel i varan så läs här

Bevaka tråden