Ethernetportsproblem

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har på annan tråd diskuterat mitt Routerproblem, som inte löstes idag, min bredbandssupport får ta sig an det problemet med D-Linken.

Men ett nytt problem har jag och som gör mig konfunderad.
iBooken som jag nu skriver ifrån är det inget problem med, den är ansluten direkt till ADSL-modemet via Ethernetporten.
Min G4 står i andra ändan av huset och jag drog dit en Patchkabel, CAT 5 och ville ansluta den till bredbandet.
Ja jag har Airport, men har inte konfigurerat den ännu av speciella skäl...

Jag pluggar in min kabel i G4:an och andra ändan i ADSL-modemet, och förväntar mig att det ska dyka upp en Ethernetadress i Nätverkinställningarna.
Så är icke fallet, och ADSL-modemet D-Link 604 ger inte ifrån sig ett blinkande orange sken som visar att kontakt finns.

Nähä tänker jag, kabeln är kass eller av fel sort, hur det nu kan vara det, vi använder ju dem i vårt nätverk på jobbet och jag har dragit åtskilliga där i år.
Är 20 meter för långt? Nej kan det ju inte vara.
Så jag tar en ny kabel på 20 meter och lägger längs golvet och in till min G4:a, samma resultat.
Inga tendenser till samförstånd.

Då tar jag och ansluter 20-meterskabeln till min iBook istället som står i samma rum som ADSL-modemet.
Orange lampan tänds med en gång, och jag har kontakt med iBooken, och Ethernetadressen syns som den ska i Nätverksinställningarna.

Ja då vet jag att kabeln är OK, och med all sannolikhet den jag dragit med står möda uppe på vinden och ner i G4:ans rum (20 met)

Men vad i helsike är det med G4:an.....
Min Airport fungerar ju som den ska, så nätverkskortet kan ju inte vara trasigt.
Airporten har jag stängt av för att vara säker på att inget stör, allt är rätt inställt i Nätverksinställning, Ethternet och DCHP och allt, där är inget fel.