Ethernetportsproblem

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har på annan tråd diskuterat mitt Routerproblem, som inte löstes idag, min bredbandssupport får ta sig an det problemet med D-Linken.

Men ett nytt problem har jag och som gör mig konfunderad.
iBooken som jag nu skriver ifrån är det inget problem med, den är ansluten direkt till ADSL-modemet via Ethernetporten.
Min G4 står i andra ändan av huset och jag drog dit en Patchkabel, CAT 5 och ville ansluta den till bredbandet.
Ja jag har Airport, men har inte konfigurerat den ännu av speciella skäl...

Jag pluggar in min kabel i G4:an och andra ändan i ADSL-modemet, och förväntar mig att det ska dyka upp en Ethernetadress i Nätverkinställningarna.
Så är icke fallet, och ADSL-modemet D-Link 604 ger inte ifrån sig ett blinkande orange sken som visar att kontakt finns.

Nähä tänker jag, kabeln är kass eller av fel sort, hur det nu kan vara det, vi använder ju dem i vårt nätverk på jobbet och jag har dragit åtskilliga där i år.
Är 20 meter för långt? Nej kan det ju inte vara.
Så jag tar en ny kabel på 20 meter och lägger längs golvet och in till min G4:a, samma resultat.
Inga tendenser till samförstånd.

Då tar jag och ansluter 20-meterskabeln till min iBook istället som står i samma rum som ADSL-modemet.
Orange lampan tänds med en gång, och jag har kontakt med iBooken, och Ethernetadressen syns som den ska i Nätverksinställningarna.

Ja då vet jag att kabeln är OK, och med all sannolikhet den jag dragit med står möda uppe på vinden och ner i G4:ans rum (20 met)

Men vad i helsike är det med G4:an.....
Min Airport fungerar ju som den ska, så nätverkskortet kan ju inte vara trasigt.
Airporten har jag stängt av för att vara säker på att inget stör, allt är rätt inställt i Nätverksinställning, Ethternet och DCHP och allt, där är inget fel.

Sen leker jag lite, min Router fungerar inte som den ska, får ingen kontakt med internet, men det är ett annat problem, har konfigurerat den enligt alla konstens regler, men inget hjälper.

Jo, jag kopplar ADSL-modemet ihop med Routern, sätter in mina Patchkablar i mina datorer och går in och kollar i nätverksinställningar, både på G4:an och på iBook.

På båda återfinns den Ethernetadress som Routern sänder ut, de är inte lika, men så ska det ju vara.
Det är bara det att jag inte kommer ut på nätet...

Så nog är jag förbryllad, varför händer det inget när jag ansluter Patchkabeln direkt mellan ADSL-modemet och G4:an

Lös det är ni snälla....:confused:

Är ethernet interfacet aktiverat i nätverksinställningarna? Är det inte det så får du inte någon länk vad jag vet.
Kolla att inte stifte i G4:ans kontakt hamnat på sniskan. sällsynt men förekommer med RJ-45-kontakter.

Om du menar att jag bockat i Ethernet så är det ibockat i samtliga, internt modem, Airport, samt Ethernet.
Jag flyttar alltid upp den "aktuella" inställningen överst på listan, i detta fallet då Ethernet (inbyggt)
sen står det i DHCP naturligtvis..
Allt är inställt som på iBooken.

Kollade stiften, ser helt OK ut, man kunde ju hoppats på att det var så...

Sen gjorde jag en annan inkoppling, där Ethernetkabeln egentligen ät tänkt att leda till, frugans gamla PM4400/200, ställer in TCP/IP på ethernet, och DHCP.
Får inget Ethernetadress i det fönstret heller...
Det är Mac OS 8.1 på den datorn, men det ska väl inte ha någon betydelse....

Att man skulle få sådana problem för att man skaffar bredband.

För några år sedan har jag ju länkat ihop G4:an med PM4400 med en korskopplad Ethernetkabel och det funkade ju.
Men det har inte skett på länge, finns inget gemensamt längre med Mac OS 8.1 och X längre...

1
Bevaka tråden