Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontrollera dotterns tid på iPaden

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det någon som känner till ett bra sätt eller app att kontrollera vilka tider man kan använda sin iPad? Framförallt tillgången till internet.

Jag efterlyser en enkel lösning - Typ en grafisk översikt över vilka tider man tillåter olika aktiviteter, och allra helst kontroll av typen "2 h på vardagar och 4 h på helgdagar".

Detta är något som många som jag pratar med efterlyser, men jag har fortfarande inte sett en riktigt bra lösning på detta.

  • Medlem
  • 2017-08-23 09:04

I flera olika routrar kan man schemalägga internetåtkomsten och styra den med enhetens MAC-adress. Då kan barnen få surfa tex 3 timmar på vardagarna och 6 timmar på helgerna.
Vet att i alla fall Asus har denna funktion i sina enheter, men det finns säkert i flera märken.

Detta förhindrar ju inte övrig användning av iPaden, men internetåtkomsten är begränsad.

  • Superhjälte
  • 2017-08-23 09:07

Ubiquiti Amplifi HD har ett enkelt gränsnitt i Amplifiappen för att välja vilka tider man vill blockera vissa enheter. Tyvärr bara med M T O T F L S och mellan vilka tider.

Det finns även en pausknapp vid varje enhet så att man när som helst kan pausa/återuppta internetåtkomst.

Glömde skriva att spärra i routern inte är en bra lösning.
Det faller tyvärr inte under kategorin "enkel", i synnerhet inte när man ska tipsa sina vänner... (för man vet ju vem som får göra jobbet)

  • Superhjälte
  • 2017-08-23 10:51
Ursprungligen av carlsson:

Glömde skriva att spärra i routern inte är en bra lösning.
Det faller tyvärr inte under kategorin "enkel", i synnerhet inte när man ska tipsa sina vänner... (för man vet ju vem som får göra jobbet)

Med Amplifi är det, som sagt, en iOS- eller Androidapp med ett väldigt användarvänligt gränssnitt.

Ursprungligen av Zop:

Med Amplifi är det, som sagt, en iOS- eller Androidapp med ett väldigt användarvänligt gränssnitt.

https://www.amplifi.com/images/sec-app--screens/04.jpg

Men måste du inte ha en Ubiquiti-router då? (vilka förvisso verkar vara väldigt bra och prisvärda, men det är ju inte alla som har dem)

  • Superhjälte
  • 2017-08-23 11:07
Ursprungligen av carlsson:

Men måste du inte ha en Ubiquiti-router då? (vilka förvisso verkar vara väldigt bra och prisvärda, men det är ju inte alla som har dem)

Jo, den här appen gäller en specifik konsumentprodukt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4065553

Det finns ingen mjukvarulösning i iOS, vad jag vet, för att spärra åtkomst till internet vissa tider. Därför föreslår jag en användarvänlig router. En annan lösning är att låsa in iPad:en i ett skåp vissa tider.

  • Superhjälte
  • 2017-08-23 11:12

Finns även plastbehållare med tidlås. Kan alltid slänga ner en iPad i en sådan (om det finns tillräckligt stora).

Ursprungligen av Zop:

Jo, den här appen gäller en specifik konsumentprodukt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4065553

Det finns ingen mjukvarulösning i iOS, vad jag vet, för att spärra åtkomst till internet vissa tider. Därför föreslår jag en användarvänlig router. En annan lösning är att låsa in iPad:en i ett skåp vissa tider.

LIte offtopic, men jag är lite sugen på Ubiquitis grejer. Är du nöjd med täckning och hastighet? Vad hade du innan? (dvs vad har du att jämföra med)?

  • Superhjälte
  • 2017-08-23 11:17
Ursprungligen av carlsson:

LIte offtopic, men jag är lite sugen på Ubiquitis grejer. Är du nöjd med täckning och hastighet? Vad hade du innan? (dvs vad har du att jämföra med)?

Jag hade en AirPort Extreme (senaste modellen) innan. Den tvärdog en natt så jag bestämde mig för att pröva Amplifi när jag ändå måste köpa nytt. Jag har fått bättre täckning i hela lägenheten (50-talshus med tjocka väggar) med Amplifi. Tidigare hade jag ingen täckning alls i badrummet.

Jag har ingen erfarenhet av MeshPoints som går att köpa till då jag inte verkar behöva någon sådan i min lägenhet.

Ursprungligen av Zop:

Jag hade en AirPort Extreme (senaste modellen) innan. Den tvärdog en natt så jag bestämde mig för att pröva Amplifi när jag ändå måste köpa nytt. Jag har fått bättre täckning i hela lägenheten (50-talshus med tjocka väggar) med Amplifi. Tidigare hade jag ingen täckning alls i badrummet.

Låter ju kanon!

Vet du på rak arm vad det är för skillnad på denna och Ubiquitis övriga sortiment? App-möjligheten kanske? (ja, jag vet det går att googla men det är lättare att fråga någon som faktiskt vet )

TACK för inputen (även om originalfrågan kvarstår)!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-23 11:29
Ursprungligen av carlsson:

LIte offtopic, men jag är lite sugen på Ubiquitis grejer. Är du nöjd med täckning och hastighet? Vad hade du innan? (dvs vad har du att jämföra med)?

Skuttar in med mina erfarenheter.

Jag hade en Asus RT-AC66u som dugligt täckte huset, men inte hela altanen.
Den rasade i våras och jag köpte en USG och två AP-AC LR. Har bara fått upp ena AP'n och den täcker huset, altanen och större delen av tomten med någorlunda hastighet. Ska sätta upp den andra så baksidan får täckning med.

Inomhus har jag fått ~30Mbit på de sämsta ställena (huset är ca 2x85m2, trähus, inga grannar med störande nät).

  • Superhjälte
  • 2017-08-23 12:32
Ursprungligen av carlsson:

Låter ju kanon!

Vet du på rak arm vad det är för skillnad på denna och Ubiquitis övriga sortiment? App-möjligheten kanske? (ja, jag vet det går att googla men det är lättare att fråga någon som faktiskt vet )

TACK för inputen (även om originalfrågan kvarstår)!

Amplifi är en ren konsumentprodukt och är väldigt enkel att komma igång med (du kopplar in enheten, laddar ner appen och konfigurerar). Precis som med Apples AirPort-produkter.

Med Unifi räcker det inte med en app utan du måste köra en Unifi Controller antingen på en dator (många kör på Raspberry Pi) eller köpa en Cloud Key för att konfigurera din utrustning.

Ursprungligen av Zop:

Finns även plastbehållare med tidlås. Kan alltid slänga ner en iPad i en sådan (om det finns tillräckligt stora).

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0250/0812/t/9/assets/redwhite.jpg?17039902946677363225

Jag har en flik öppen med en sådan här typ av låda. Vill köpa en för att förvara saker jag inte borde ha tillgång till jämt, som godis. Men samtidigt vill jag inte alls köpa den så det har än så länge inte blivit gjort. Haha.

Ursprungligen av carlsson:

Glömde skriva att spärra i routern inte är en bra lösning.
Det faller tyvärr inte under kategorin "enkel", i synnerhet inte när man ska tipsa sina vänner... (för man vet ju vem som får göra jobbet)

Håller med om att det inte är en enkel lösning, men vet att min mamma gör så i brist på annat. Jag ska hålla ett öga öppet + hänga med här ifall det dyker upp några bra tips

Guided access funkar rätt bra om man vill begränsa till en specifik app (trippelklicka på hemknappen). I inställningarna kan man sätta tider. Man kan inte byta app utan att stänga av guided access och sätta på den igen såvitt jag vet.
Man kan också sätta timern i iOS till "stop playing" för att på så vis bli utslängd till låsskärmen när tiden är slut. Kanske inte helt idealt om dottern lär sig stänga av timern, men kanske bra nog?

Screentime labs

Kör själv screentime labs, kostar ca 300 om året men man får fullkontroll på alla iOS och android enheter. Finns även gratis testmånad.

https://screentimelabs.com/help/simple-setup/

/svenne

Värt att nämna. Ungdomar är inte helt bakom flötet. Fungerar inte lokala nätverket så kan de toggla av WiFi för att nyttja mobilnätet.

Ursprungligen av Zop:

Amplifi är en ren konsumentprodukt och är väldigt enkel att komma igång med (du kopplar in enheten, laddar ner appen och konfigurerar). Precis som med Apples AirPort-produkter.

Med Unifi räcker det inte med en app utan du måste köra en Unifi Controller antingen på en dator (många kör på Raspberry Pi) eller köpa en Cloud Key för att konfigurera din utrustning.

Tänkte själv köpa en Amplifi. Men undrar ut hastigheten är? Jag har en gigabit-lina just nu och undrar om Amplifi klarar att leverera det trådat?

Ursprungligen av gneken:

Tänkte själv köpa en Amplifi. Men undrar ut hastigheten är? Jag har en gigabit-lina just nu och undrar om Amplifi klarar att leverera det trådat?

Står "gigabit ethernet ports" på deras hemsida.

  • Medlem
  • 2017-08-30 05:59
Ursprungligen av carlsson:

Är det någon som känner till ett bra sätt eller app att kontrollera vilka tider man kan använda sin iPad? Framförallt tillgången till internet.

Jag efterlyser en enkel lösning - Typ en grafisk översikt över vilka tider man tillåter olika aktiviteter, och allra helst kontroll av typen "2 h på vardagar och 4 h på helgdagar".

Detta är något som många som jag pratar med efterlyser, men jag har fortfarande inte sett en riktigt bra lösning på detta.

Hos oss är barnens (6 år och 3.5 år) surfplattor som vilken leksak som helst och de har tillgång till dem när de är hemma. Youtube är blockerat men annars har de Netflix och Viaplay barnläge. Dottern på 3.5 år är inte så intresserad just nu medan sonen på 6 år får man begränsa emellanåt så att det inte blir för mycket. Vi har fått dem till att fråga oss innan de börjar titta på något nytt på tjänsterna så det inte är för äldre barn, funkar faktiskt förvånats väl bra. Dock har 6 åringen börjat installera spel så där får man ha lite extra koll och även om man lärt honom åldersgräns så är där vissa som är i gränslandet som man får plocka bort och hålla koll på.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-30 09:16
Ursprungligen av barbapappa_86:

Står "gigabit ethernet ports" på deras hemsida.

Vilket inte säger ett dugg om throughput.
Googlade lite snabbt, men de verkar mest testa trådlöst.

Ursprungligen av Json_81:

Vilket inte säger ett dugg om throughput.
Googlade lite snabbt, men de verkar mest testa trådlöst.

https://www.reddit.com/r/AmpliFi/comments/6ae...

AmpliFi HD verkar endast kunna leverera det om den är bryggad.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-31 10:02
Ursprungligen av barbapappa_86:

https://www.reddit.com/r/AmpliFi/comments/6ae...

AmpliFi HD verkar endast kunna leverera det om den är bryggad.

Illa för en så dyr produkt idag.

Annars finns ju OurPact som gör att föräldrar kan styra både tidsbegränsning och vilka appar som får användas/installeras samt på vilka tider. Under tiderna då apparna är blockerade "försvinner" de helt från iPaden (de är fortsatt installerade men appens ikon försvinner och kommer tillbaka när iPaden är i upplåst läge). Olika prisalternativ, dyrare med schemaläggning/extra funktioner men är väl typ 50 kr/mån som dyrast om jag fattat rätt. http://ourpact.com/

Ursprungligen av Json_81:

Illa för en så dyr produkt idag.

Absolut. Som jag förstår det så ryktas det om en fix.

Kan bekräfta att jag är cappad till 450mbit/s ungefär... Helt sjukt :/ tror ni jag kan lämna tillbaka den? Köpte den från Dustin home

Ursprungligen av gneken:

Kan bekräfta att jag är cappad till 450mbit/s ungefär... Helt sjukt :/ tror ni jag kan lämna tillbaka den? Köpte den från Dustin home

Kolla med Dustin.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kolla med Dustin.

Skrivit till de nu, får se va de svarar.

Verkar dock som. Att många routrar inte klarar att leverera 1gbit.

Apple Airport extreme klarar ungefär 350mbit wan->lan

Kör https://kidslox.com på ungarnas plattor och det funkar bra. Använder den faktiskt främst till fjärrlåsning.

Bevaka tråden