Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i externt kabinett

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-08-21 14:19

Jag har en WD 1 TB hårddisk med FireWire och USB anslutningar. Hårddisken är inte att lita på längre. Den läser och skriver inte eller bara ibland och klickar olycksbådande. Jag tänkte återanvända kabinettet genom att sätta in en ny hårddisk. Visst är det väl så att jag kan sätta in hårddisk av annat fabrikat och i valfri storlek? Jag frågar för säkerhets skull...

Bosse

Ursprungligen av Bosse:

Jag har en WD 1 TB hårddisk med FireWire och USB anslutningar. Hårddisken är inte att lita på längre. Den läser och skriver inte eller bara ibland och klickar olycksbådande. Jag tänkte återanvända kabinettet genom att sätta in en ny hårddisk. Visst är det väl så att jag kan sätta in hårddisk av annat fabrikat och i valfri storlek? Jag frågar för säkerhets skull...

Bosse

Normalt är det så ja. Men eftersom det är ett WD kabinett skulle jag i vart fall skaffat en WD disk, för det kan ju vara så att WD har smugit in en spärr från att använda andra hårddiskar i sitt kabinett, om du inte hittat någon annan info om du googlat?

  • Medlem
  • 2017-08-21 20:04
Ursprungligen av Bosse:

Jag har en WD 1 TB hårddisk med FireWire och USB anslutningar. Hårddisken är inte att lita på längre. Den läser och skriver inte eller bara ibland och klickar olycksbådande. Jag tänkte återanvända kabinettet genom att sätta in en ny hårddisk. Visst är det väl så att jag kan sätta in hårddisk av annat fabrikat och i valfri storlek? Jag frågar för säkerhets skull...

Bosse

Det är inte alls säkert att det går.
På nyare diskar lagras en del info i kretskortet inuti kabinettet. Vissa kort är även kodade till modell och storlek på hårddisken.
Är det en äldre modell kan du troligen ha tur och det fungerar felfritt.
Vet dock inte var skiljelinjerna går mellan "nytt" och "gammalt".

Går det så går det. Den kommer ju inte att explodera om du testar...

Att komma in i kabinettet och byta disken kan dock vara minst sagt knöligt. Youtube brukar ha guider.

  • Medlem
  • 2017-08-22 11:45
Ursprungligen av johan_tanying:

Går det så går det. Den kommer ju inte att explodera om du testar...

Att komma in i kabinettet och byta disken kan dock vara minst sagt knöligt. Youtube brukar ha guider.

Jo, det var lite knepigt men det gick till slut. Jag har några gamla hårddiskar liggande som jag skall prova med innan jag investerar i en ny i större storlek. Funkar det inte med mina befintliga får jag fundera på en ny extern hårddisk istället.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2017-08-22 13:15

Jag plockade ur hd:n ur min G-Technology 1TB och bytte ut den till en 3 TB, men det gick inte..
Kretsen i chassiet klarade inte mer än 1TB.

Åkte på att köpa ett nytt fult chassie!

För mig och många andra brukar det ju vara nätdelen som ger upp före disken i en extern hårddisk (_host_ LaCie _host_). Men även WD kan råka ut för det, som en WD 1TB (MyBook?) här hemma. Då slipper man iaf att fundera över hur man skall få ur den gamla disken och in med en ny utan att skada kabinettet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-22 23:22

Inte så snyggt, men en hårddiskdocka brukar inte innebära sådana problem.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natv...

Om det är en 3,5tums disk in hårddiskkabinetten så kan man nästan vara helt säker att det är nätdelen som dör. WD har ju kampanj på sina recertified diskar. Det är knappt värt besväret att öppna och stoppa in en annan disk.

1
Bevaka tråden