Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Swisha ditt eget konto

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Från och med september kan du sätta in pengar på ditt eget konto med hjälp av Swish om du har Nordnet som bank.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-21 11:10

Då hoppas vi bara att Avanza hakar på.

  • Medlem
  • 2017-08-21 11:12
Ursprungligen av Json_81:

Då hoppas vi bara att Avanza hakar på.

Tänkte skriva exakt samma sak, möjligheten att använda Swish skulle vara glädjande för oss minderåriga som inte kan göra direktinsättningar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-22 22:45

Det lät förvirrande för mej till en början. Om jag swishar dras ju pengarna från mitt konto, så att swisha till mitt eget konto lät konstigt. Men det är alltså att flytta pengar mellan två egna konton mha Swish som det avses...?

Har lite svårt att förstå syftet. Att flytta pengar mellan konton kan man väl göra i internetbanken eller en bank-app?

Kanske om det är mellan olika banker – kanske att det då går snabbare den här vägen?

  • Medlem
  • 2017-08-23 01:28
Ursprungligen av kenjon:

Det lät förvirrande för mej till en början. Om jag swishar dras ju pengarna från mitt konto, så att swisha till mitt eget konto lät konstigt. Men det är alltså att flytta pengar mellan två egna konton mha Swish som det avses...?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har lite svårt att förstå syftet. Att flytta pengar mellan konton kan man väl göra i internetbanken eller en bank-app?

Kanske om det är mellan olika banker – kanske att det då går snabbare den här vägen?

Poängen med Swish är ju att en överföring ska ske smidigt och omedelbart. Överföringar inom en bank sker vanligtvis direkt men inte mellan banker, och här kan Swish fylla en viktig funktion.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-23 09:18
Ursprungligen av kenjon:

Det lät förvirrande för mej till en början. Om jag swishar dras ju pengarna från mitt konto, så att swisha till mitt eget konto lät konstigt. Men det är alltså att flytta pengar mellan två egna konton mha Swish som det avses...?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har lite svårt att förstå syftet. Att flytta pengar mellan konton kan man väl göra i internetbanken eller en bank-app?

Kanske om det är mellan olika banker – kanske att det då går snabbare den här vägen?

Nordnet (och Avanza som jag nämnde) är banker för aktiehandel.
Normalt har man lönekonto osv i någon annan bank och för över till Nordnet för att sina investeringar och då tar det ett par dagar innan pengarna trillar in.

Jo, men om det nu helt plötsligt är tekniskt möjligt att göra omedelbara överföringar via Swish - om bankerna kan samarbeta kring det - så borde det vara precis lika möjligt att göra samma sak via internetbank eller bank-app.

Väntar med spänning på den dag då man kan swisha kontanter från handen in på kontot.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-23 09:56
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, men om det nu helt plötsligt är tekniskt möjligt att göra omedelbara överföringar via Swish - om bankerna kan samarbeta kring det - så borde det vara precis lika möjligt att göra samma sak via internetbank eller bank-app.

Ja, det kan ju inte finnas några tekniska begränsningar för det.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, men om det nu helt plötsligt är tekniskt möjligt att göra omedelbara överföringar via Swish - om bankerna kan samarbeta kring det - så borde det vara precis lika möjligt att göra samma sak via internetbank eller bank-app.

Så klart det inte finns några tekniska begränsningar som inte går att lösa kring det, men det finns trehundrafemtiotretton hinder av icke teknisk natur att lösa när det gäller gamla pengatjuvar som banker; så mycket lättare att bygga vidare på något nytt som redan tillåter omedelbara överföringar mellan banker, d.v.s. Swish.

1
Bevaka tråden