Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro 2011 startar inte

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2017-08-20 18:04

Min gamla trotjänare har plötsligt börjat krångla. Efter ett meddelande om att datorn behövde startas om för att genomföra en uppgradering förra veckan kommer jag nu bara till startskärmen med det grå äpplet (se bild). Statusbaren nedanför äpplet startar ca 70% in och fylls ända upp på ungefär 30 sekunder.
Jag har testat att hålla ner shift och cmd+r i olika kombinationer vid uppstart men får inget som helst resultat, starten ser exakt likadan ut ändå.
Datorn har också fått stå på i över ett dygn för att se om något mer händer, utan skillnad.

Tacksam för all typ hjälp. Jag har en hyfsat ny backup, så jag är inte orolig övervatt,förlora något data, men vill ju gärna få igång datorn igen.

Senast redigerat 2017-08-21 10:06
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-08-20 20:07

Låter som om det handlar om hårddisken, läs på om säkert läge:
https://support.apple.com/sv-se/HT201262

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2017-08-20 21:08

Tack för svarvet. Det händer inget om man håller ner shift tangenten för att starta i säkert läge, jag får aldrig någon möjlighet att starta i säkert läge, har inte heller lyckats med att få någon meny för att välja varifrån jag ska boota.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2017-08-21 09:57
Ursprungligen av mattiL:

Låter som om det handlar om hårddisken, läs på om säkert läge:
https://support.apple.com/sv-se/HT201262

Eftersom det inte blir skillnad om jag startar med shift eller någon annan knapp mera, tror du fortfarande att det kan vara hårddisken? Jag bytte till en SSD för tre år sedan. Ska se om den gamla lever fortfarande.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2017-08-21 10:33

Den gick igång på den gamla disken, ska testa att formatera om SSD så får ag se om den lever eller är helt slut. Tack för svar!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2017-08-22 17:06

hmmm...
Jag fick bara sporadisk kontakt med SSDn när jag körde den i dockan, datorn gick igång bra på min gamla HD så jag köpte en ny SSD klonade gamla HD till den och sen körde jag Time Machine och återställde till en nyare backup. Allt väl så här långt.
Efter detta så la jag in senaste uppdateringen ( den som inledde problemen förra gången).
Nu får jag exakt samma fel igen, går inte att starta i säkert läge, inte välja var man botar från händer absolut ingenting oavsett vilken knappkombination jag väljer.

Någon som har en idé om orsak?

Ursprungligen av ElCabo:

...Efter detta så la jag in senaste uppdateringen (den som inledde problemen förra gången)...

Vad innebär "senaste uppdateringen"?

Menar du 10.12.6 som släpptes för ungefär en månad sedan? Eller är det något annat som avses?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-08-22 18:10

Ett vanligt fel är kabeln till hårddisken, kanske dags att byta ut den?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2017-08-23 15:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad innebär "senaste uppdateringen"?

Menar du 10.12.6 som släpptes för ungefär en månad sedan? Eller är det något annat som avses?

Jag vet ärligt talat inte vad den heter. Den kom som automatisk uppdatering förra veckan och meddelade att datorn behövde startas om. Vet inte ens om det gäller en OS uppdatering.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2017-09-04 13:26
Ursprungligen av mattiL:

Ett vanligt fel är kabeln till hårddisken, kanske dags att byta ut den?

Ursprungligen av ElCabo:

Jag vet ärligt talat inte vad den heter. Den kom som automatisk uppdatering förra veckan och meddelade att datorn behövde startas om. Vet inte ens om det gäller en OS uppdatering.

Nu har jag gjort om hela procedure igen, satt i den gamla hårddisken kopierat över den till en splitter ny SSD, allt fungerar bra, och jag har startat om datorn flera gånger.
Dags att uppgradera till Sierra 10.12.6, denna gång såg jag till att bara göra denna uppdatering, (inte iTunes och remote desktop) och sedan har jag exakt samma situation igen, inga kommandon för säker start eller återställning fungerar.

Någon har skrivit att det skulle kunna vara fel på HD bussen, men allt fungerar ju ända tills 10.12.6 skall in?

Jag vågar absolut inte testa att lägga in den på den nu fungerande gamla hårddisken, för då kan jag ju få samma problem på den.
Tror att jag ska försöka kopiera in den gamla hårddisken igen och köra uppdateringar direct där på den nya kolian, få se om det blir någon skillnad.

Någon med andra goda ideer ?(inte så säker på att min är så god, men nu griper jag efter halmstrån...

Ursprungligen av ElCabo:

Nu har jag gjort om hela procedure igen, satt i den gamla hårddisken kopierat över den till en splitter ny SSD, allt fungerar bra, och jag har startat om datorn flera gånger.
Dags att uppgradera till Sierra 10.12.6, denna gång såg jag till att bara göra denna uppdatering, (inte iTunes och remote desktop) och sedan har jag exakt samma situation igen, inga kommandon för säker start eller återställning fungerar.

Någon har skrivit att det skulle kunna vara fel på HD bussen, men allt fungerar ju ända tills 10.12.6 skall in?

Jag vågar absolut inte testa att lägga in den på den nu fungerande gamla hårddisken, för då kan jag ju få samma problem på den.
Tror att jag ska försöka kopiera in den gamla hårddisken igen och köra uppdateringar direct där på den nya kolian, få se om det blir någon skillnad.

Någon med andra goda ideer ?(inte så säker på att min är så god, men nu griper jag efter halmstrån...

Jag hamnade där du är när jag uppgraderade från 10.11.5 till 10.11.6 på en MMP 2011 och original hårddisk.. Efter många försök gav jag upp och gjorde en ren installation av 10.11.6 och kör nu 10.12.6 utan problem. Felet följde med när jag klonade till SSD. Nu har jag två partitioner. En med hela gamla system 10.11.6 som fortfarande aldrig startar. Den andra med 10.12.6. Det som inte går att köra från felaktiga systemet får installeras om. Kommer just nu bara på IrisPen 7. Fick gå in i systeminställningar och låsa startskivan till fungerande 10.12.6. Den vill gärna starta från gamla systemet annars efter uppdateringar. Något blir fel i systemet efter uppdatering från 10.11.5 till 6. Disken är felfri enligt test. Minnena lika felfria enligt test. Har alla 16 GB. Samma fel uppträder när jag klonat 10.11.5 till externa diskar och uppgraderat där.
En klumpig lösning är jag väl medveten om. Som glad amatör kan jag inte lösa problemet på annat sätt. Nu har jag en fullt fungerande MBP som är snabbare än snabb efter uppgraderingen till SSD.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2017-09-05 07:23

Suck...
Nu har den stått hela natten och uppgraderat till Yosemite och vad händer?
Exakt samma sak...

Hur gör jag för att lägga på en ny Yosemite på helt blank disk, går det ens när jag inte vet mina licenser osv? Allt är ju löpt från början men startskivor osv har jag aldrig haft förut.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-09-05 08:41
Ursprungligen av ElCabo:

Suck...
Nu har den stått hela natten och uppgraderat till Yosemite och vad händer?
Exakt samma sak...

Hur gör jag för att lägga på en ny Yosemite på helt blank disk, går det ens när jag inte vet mina licenser osv? Allt är ju löpt från början men startskivor osv har jag aldrig haft förut.

Har du prövat att följa råden som ges i den här länken?
https://www.lifewire.com/clean-install-os-x-y...

Ursprungligen av ElCabo:

Suck...
Nu har den stått hela natten och uppgraderat till Yosemite och vad händer?
Exakt samma sak...

Hur gör jag för att lägga på en ny Yosemite på helt blank disk, går det ens när jag inte vet mina licenser osv? Allt är ju löpt från början men startskivor osv har jag aldrig haft förut.

Det var i det läget jag gav upp för ett år sedan och började med att se om en ren installation fick datorn att starta. Det fungerade. Sedan gav det ena det andra och slutade med dagens lösning med två partitioner. En med nya fina Sierra som startskiva och en med en icke fungerande El Capitain. Dvs systemet startar aldrig, men de flesta program är körbara.
Om du nöjer dig med tangenterna Kommando och R bör du komma till panelen Mac OS X-verktygsprogram och från denna välja installera om Mac OS X. Prova annars att ta hem en kombo via din backup. Av ren vidskepelse tog jag installation via verktygsprogram och körde sedan en kombo. Du lär få en Sierra. Vad jag kommer ihåg räcker det med AppleID. Man glömmer mycket på ett år. Det var då jag fick mitt problem som jag löst med denna workaround.

1
Bevaka tråden