Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Docka bärbar pc till iMac?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-08-20 15:57

Hej

Jag funderar på att köpa en ny iMac. Tanken är att även min sambo ska kunna arbeta från den, hon har en bärbar pc (dell) med dockningsstation och arbetar med den via fjärrskrivbord. Dvs iMacen ska bara agera som skärm till den bärbara pc för henne, är detta möjligt?

Min nästa fråga är lite mer svävande, men hur funkar det med fjärrskrivbord, brukar man kunna logga in med en mac dator på ett Windows-baserat fjärrskrivbord? fjärrskrivbordet hon använder heter addera. Isåfall vore ju det också ett alternativ att logga in direkt från mac och strunta i att docka.

E_Ost

Ursprungligen av e_ost:

Jag funderar på att köpa en ny iMac. Tanken är att även min sambo ska kunna arbeta från den, hon har en bärbar pc (dell) med dockningsstation och arbetar med den via fjärrskrivbord. Dvs iMacen ska bara agera som skärm till den bärbara pc för henne, är detta möjligt?

Min nästa fråga är lite mer svävande, men hur funkar det med fjärrskrivbord, brukar man kunna logga in med en mac dator på ett Windows-baserat fjärrskrivbord? fjärrskrivbordet hon använder heter addera. Isåfall vore ju det också ett alternativ att logga in direkt från mac och strunta i att docka.

Det är tyvärr dåligt med target display mode nuförtiden; och diverse lösningar för fjärrskrivbord brukar oftast ha ett märkbart lagg som stör. Men om hon redan i dag kör med, och är nöjd med, fjärrskrivsbordslösningar så borde det ju vara ok.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-20 17:25
Ursprungligen av e_ost:

Hej

Jag funderar på att köpa en ny iMac. Tanken är att även min sambo ska kunna arbeta från den, hon har en bärbar pc (dell) med dockningsstation och arbetar med den via fjärrskrivbord. Dvs iMacen ska bara agera som skärm till den bärbara pc för henne, är detta möjligt?

Ja. Microsoft Remote Desktop är programmet du använder för att ansluta till en Windows dator.

Ursprungligen av e_ost:

Min nästa fråga är lite mer svävande, men hur funkar det med fjärrskrivbord, brukar man kunna logga in med en mac dator på ett Windows-baserat fjärrskrivbord? fjärrskrivbordet hon använder heter addera. Isåfall vore ju det också ett alternativ att logga in direkt från mac och strunta i att docka.

E_Ost

Ja det brukar man kunna göra, så länge funktionen är akitverad i Windows. Kontrollpanelen -> System & Säkerhet -> System -> Fjärrinställningar.

Macen och Dellen ska alltså inte sitta ihop på något sätt, bara datorerna är anslutna till samma nätverk hemma.

1
Bevaka tråden