Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro, stulen/kapad/virus?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hopp!

Befinner mig x antal mil hemifrån när jag får information via sms att någon på något vis försöker att logga in på min dator/mitt konto. Självklart blir jag direkt paranoid och tänker att jag haft inbrott. Kan också vara så enkelt att någon försöker använda mitt konto utan att kunna lösen. Hur som så känns inget av vardera något kul.

Jag har förstått att man kan radera/låsa datorn och på så vis känna sig lite tryggare. Men jag fattar nada av det jag läst på apples hemsida. Jag kan från mobilen se att Hitta iPhone är aktiverat på båda enheterna. Men jag kan inte få upp någon info mer än "kan inte ansluta". Hur låser jag min macbook från telefonen?

Steg för steg så att säga.

Jag fick cirka 10 sms för olika verifieringskoder, som jag själv inte begärt. Testa senare en åtgärd som kräver verifieringskod, bara för att se om smsen var legit. Vilket de var.

Kan det bero på att någon försöker logga in på datorn eller är det rent och skärt ett försök till att logga in på mitt apple-id från någon randome device? Eller nå malwarevirus etc?

Ursäkta min okunskap, jag kanske talar mot mig själv, har ingen aning... Blev bara så sjukt paranoid och vill ha hjälp!

Visa gärna vad det står i SMS:en. Kan någon bekant bekräfta att du har haft inbrott? Är det ditt Apple-id de försöker logga in på?

Apple skickar inga SMS. Det är fishing.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Visa gärna vad det står i SMS:en. Kan någon bekant bekräfta att du har haft inbrott? Är det ditt Apple-id de försöker logga in på?

Precis, det är apple-ID. Står: verifieringskoden till ditt apple-ID är: xxxxxx.

Jag har aldrig glömt lösenordet till mitt inlogg på själva datorn. Så jag vet inte hur utkomsten blir om man anger där att man glömt det eller liknande. Så funderade på om någon gjort så, eller om det som ovan nämt bara är någon random fella som testar sig fram på någon annan dator.

Ursprungligen av Demiurgen:

Apple skickar inga SMS. Det är fishing.

Fast det gör dem. Jag har som krav att koder skall skickas till mitt nummer som är kopplat till mitt apple-ID.

Ursprungligen av Demiurgen:

Apple skickar inga SMS. Det är fishing.

Ett exempel.

Ursprungligen av Demiurgen:

Apple skickar inga SMS. Det är fishing.

Det gör dom. Vanligtvis vid tvåstegsautensiering.

https://support.apple.com/sv-se/HT204921

Det hade jag ingen aning om.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det gör dom. Vanligtvis vid tvåstegsautensiering.

https://support.apple.com/sv-se/HT204921

Ursprungligen av barbapappa_86:

Visa gärna vad det står i SMS:en. Kan någon bekant bekräfta att du har haft inbrott? Är det ditt Apple-id de försöker logga in på?

Och som svar på din fråga ang om någon kan kolla om jag haft inbrott... Nej, tyvärr. Pluggar på annan ort och grannarna flyttar in/ut hela tiden. Så har noll koll på mina grannar. Plus att de flesta inte är där under sommaren. Men jag är på väg hem för att kika, kan inte slappna av. Jag har även hemligt nummer så polisen kan inte kontakta mig om någon anmält. Dock hade inte polisen något anmält där ännu. Så en hoppas ju på att det bara är nå slyngel som tyck det är kul att sno folks apple-ID... Men vad vet jag.

Hade du haft inbrott och de försökt med din dator hade nog datorn varit närmre hemmet än Kalifornien.
Så troligtvis har någon din mail adress och och med den försöker de att logga in på ditt konto. Så jag tror
du kan vara lugn och inget kommer att ske om det inte är så att kontot blir spärrat efter ett visst antal
inloggningsförsök.

Ursprungligen av RolexJocke:

Hade du haft inbrott och de försökt med din dator hade nog datorn varit närmre hemmet än Kalifornien.
Så troligtvis har någon din mail adress och och med den försöker de att logga in på ditt konto. Så jag tror
du kan vara lugn och inget kommer att ske om det inte är så att kontot blir spärrat efter ett visst antal
inloggningsförsök.

Nej, alltså, det där är bara en print screen från Apples hemsida. Jag får enbart sms med texten som jag skrivit tidigare.

Ursprungligen av Emslurk:

Nej, alltså, det där är bara en print screen från Apples hemsida. Jag får enbart sms med texten som jag skrivit tidigare.

Ok, jag trodde det var från din telefon. Vi får då hoppas att det bara är ett inloggningsförsök vilket händer lite då & då.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-20 15:35

Varför inte lägga upp en bild på hur SMSet ser ut då? Annars är det svårt att svara. Att lägga upp en annan bild bidrar bara till förvirringen.

Ursprungligen av kenjon:

Varför inte lägga upp en bild på hur SMSet ser ut då? Annars är det svårt att svara. Att lägga upp en annan bild bidrar bara till förvirringen.

Jag har ju redan skrivit vad som stod i smsen. Det var som svar på frågan ang apple skickade sma eller inte. Det står i texten i bilden jag skickade, att de kan skicka ut sms. Men bifogar det då om det skulle hjälpa någon....

Ursprungligen av Emslurk:

(…)Blev bara så sjukt paranoid och vill ha hjälp!

Allt som går att säga säkert är att någon eller något försöker logga in på ditt konto.

Det kan vara för att din dator är stulen, det kan vara för att någon bara random försöker komma åt dina uppgifter (kanske ett galet ex som vill kolla var du befinner dig?) eller så kan det vara någon som helt oskyldigt fått för sig att din epostadress är hans/hennes.

Var glad att du har det uppsatt så att det behövs en kod som kommer via SMS; och försök få någon att gå förbi och kolla om din dator står kvar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-20 17:12

1. För att någon ska kunna begära ut verifieringskoder till ditt SMS från din dator så krävs att en användare är inloggad på datorn.
Om vi antar att du har ett lösenord som skyddar ditt konto, och att den låser automatiskt efter att skärmsläckaren går igång eller efter viloläge, ja då kan inte verifieringskoderna begärts från din dator.
2. Om du inte får upp en position för din dator, då betyder det med största sannolikhet att datorn inte är igång.
3. Vad är troligast: någon försöker använda ditt AppleID men stoppas av det faktum att det krävs verifieringskoder, eller att någon har brutit sig in hos dig, att datorn är igång och olåst, och att någon försöker använda ditt AppleID på datorn för att hyra en film på iTunes.

För mig är det väldigt långsökt att du skulle få dessa SMS pga inbrott.

1
Bevaka tråden