Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

App för att se SVTs kanaler live på AppleTV 4

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2017-08-20 10:37

SVT play-appen innehåller inte de livesända kanalerna (jag har frågat och de funderar på det). Exempelvis C More-appen har dock dessa kanaler. Men jag vill/kan inte betala för den. Och jag vet att jag kan köra kanalerna från SVT play-appen på Iphone till Apple TV 4 via Airplay. Men det vill jag inte. Jag gav mig in i IPTV-app-träsket med alla långa och struliga länkar, men det har jag ingen lust till att pyssla med heller.
Så finns det någon gratisapp som livesänder SVT:s kanaler?
Tacksam för svar.

Senast redigerat 2017-08-20 21:28
Ursprungligen av Alix:

SVT play-appen innehåller inte de livesända kanalerna (jag har frågat och de funderar på det). Exempelvis C More-appen har dock dessa kanaler. Men jag vill/kan inte betala för den. Och jag vet att jag kan köra kanalerna från SVT play-appen på Iphone till Apple TV 4 via Airplay. Men det vill jag inte. Jag gav mig in i IPTV-app-träsket med alla långa och struliga länkar, men det har jag ingen lust till att pyssla med heller.
Så finns det någon gratisapp som livesänder SVT:s kanaler?
Tacksam för svar.

Sappa har en sådan app som kan visa live sändningar från SVT gratis förutsatt att du är kund hos Sappa och har rätt abonnemang, t.ex Discovery paketet eller något liknande. För min del funkar det perfekt – saknar bara textningen på svenska t.ex. Nyhetssändningar, (SVT hade det en tid där textningen gick genom bildsignalen [via MPEG strömmen] och inte via text tv – vet ej varför SVT tog bort den möjligheten, men hade de haft kvar det kunde Sappa appen visa texten utan modifikation). Perfekt om har småbarn i rummet och inte vill väcka dem, men ändå se nyheter och ha barnet under uppsikt vid speciella tillfällen, t.ex. när barnet har feber!

Edit: Rättad stavfel + tilläggstext

Senast redigerat 2017-08-20 16:59
  • Medlem
  • 2017-08-20 12:23
Ursprungligen av The Real Viking:

Sappa har en sådan app som kan visa live sändningar från SVT gratis förutsatt att du är kund hos Sappa och har rätt abonnemang, t.ex Discovery paketet eller något liknande. Gör min del funkar det perfekt – saknar bara textningen på svenska t.ex. Nyhetssändningar, (SVT hade det en tid där textningen gick genom bildsignalen och inte via text tv – vet ej varför SVT tog bort den möjligheten, men hade de haft kvar det kunde Sappa appen visa texten utan modifikation). Perfekt om har småbarn i rummet och inte vill väcka dem, men ändå se nyheter och ha barnet under uppsikt vid speciella tillfällen!

Som jag skrev så gör ju C More ungefär samma som Sappa då. Jag har förstått att Magine gjorde det jag efterfrågar, men den appen lades ned tidigare i år. Jag söker en gratisapp, men jag tror inte att det finns någon.

Svtplay.se?

Iofs så måste du körs air play till ATV men du behöver ingen specifik app

  • Medlem
  • 2017-08-20 13:57
Ursprungligen av Alix:

... jag vet att jag kan köra kanalerna från SVT play-appen på Iphone till Apple TV 4 via Airplay. Men det vill jag inte. ...

Ursprungligen av BlackSmp:

Svtplay.se?

Iofs så måste du körs air play till ATV men du behöver ingen specifik app

Jo, tack, jag vet.

Ursprungligen av Alix:

Jo, tack, jag vet.

Fast du skrev SVT play appen annars så hade jag inte nämnt safari

Apple borde släppa safari för ATV så blev vissa saker enklare

  • Medlem
  • 2017-08-20 14:15
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast du skrev SVT play appen annars så hade jag inte nämnt safari

Apple borde släppa safari för ATV så blev vissa saker enklare

Oavsett app eller Safari (jag har testat båda kom jag på nu) så blir det Airplay, och det funkar inte speciellt bra. Av någon anledning blir allt grått helt plötsligt*. Det är egentligen därför. ATV är väl okej, men jag måste säga att de appar som står till buds lämnar mycket övrigt att önska. En del finns inte alls, som du påpekar.

*Ironiskt nog är det mycket mer pålitligt att skicka Iphone till en Chromecast...

Det finns SVT play app för ATV 4, men om den klarar live strömmar kommer jag inte ihåg, jag får senare kolla upp detta – om inte hoppas jag att SVT bygger in live stöd till SVT Play appen för ATV 4. Då slipper man köra via AirPlay.

  • Medlem
  • 2017-08-20 16:52
Ursprungligen av The Real Viking:

Det finns SVT play app för ATV 4, men om den klarar live strömmar kommer jag inte ihåg, jag får senare kolla upp detta – om inte hoppas jag att SVT bygger in live stöd till SVT Play appen för ATV 4. Då slipper man köra via AirPlay.

Jo, SVT Play-appen för Apple TV sänder vissa saker live, men den sänder inte de marksända kanalerna live, som SVT Play gör i appen, eller i Safari, för Iphone.

@Alix

Då är nog svaret på din fråga nej helt enkelt.

Ursprungligen av Alix:

Jo, SVT Play-appen för Apple TV sänder vissa saker live, men den sänder inte de marksända kanalerna live, som SVT Play gör i appen, eller i Safari, för Iphone.

Här hoppas jag att SVT fixar detta, så att ATV4 appen får samma live strömmar som marksända kanaler likt Sappa Play – borde inte vara så svårt att få till…

  • Medlem
  • 2017-08-20 19:40

Jag tror att det är en rättighetsfråga. Jag ser ibland i tablån att exempelvis en film sänds i kanalen men att den inte återfinns i SVT play. Det står uttryckligen så.

Ursprungligen av Alix:

Jag tror att det är en rättighetsfråga. Jag ser ibland i tablån att exempelvis en film sänds i kanalen men att den inte återfinns i SVT play. Det står uttryckligen så.

Jag misstänkte att det kunde vara så, men dessa sänds i Sappa Play som vanlig sändning, så då faller denna logik bort (SVT borde alltså kunna göra samma sak som sappa). Däremot kanske det inte kan sparas till video-on-demand (dvs se filmen vid ett senare tillfälle), pga rättigheterna.

  • Medlem
  • 2017-08-21 10:36

Telia Play+

https://www.telia.se/privat/tv/tvpaket/produk...

(Gissar att någon form av abonnemang hos Telia krävs, för att kunna skaffa play+)

Senast redigerat 2017-08-21 10:48
  • Medlem
  • 2017-08-21 11:00
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag misstänkte att det kunde vara så, men dessa sänds i Sappa Play som vanlig sändning, så då faller denna logik bort (SVT borde alltså kunna göra samma sak som sappa). Däremot kanske det inte kan sparas till video-on-demand (dvs se filmen vid ett senare tillfälle), pga rättigheterna.

Eftersom SVT Play-appen kraschar ständigt för mig på ATV så kanske tekniska orsaker ligger bakom.

Ursprungligen av garda:

https://www.telia.se/privat/tv/tvpaket/produk...

(Gissar att någon form av abonnemang hos Telia krävs, för att kunna skaffa play+)

Som sagt, jag vet att kanalerna finns via olika betalalternativ. Men tack ändå för tipset.

  • Medlem
  • 2017-08-21 13:04
Ursprungligen av Alix:

...Som sagt, jag vet att kanalerna finns via olika betalalternativ. Men tack ändå för tipset.

Bara för att förtydliga, SVT är gratis via play+, du behöver bara skapa ett konto.

  • Medlem
  • 2017-08-21 13:35
Ursprungligen av garda:

Bara för att förtydliga, SVT är gratis via play+, du behöver bara skapa ett konto.

Jaså? Inga förbehåll? Får titta på det. Tack.

Hej, jag kontaktade SVT för någon månad senare och fick följande svar.

"I dagsläget har vi valt att inte inkludera kanalerna på Apple TV, vår tanke är att folk då tittar på de "vanliga" kanalerna istället. Däremot kan du se individuella livesändningar på Apple TV eller casta kanalerna om du har en iPhone/iPad. Vi vet dock att många vill ha kanalerna i Apple TV och ser det som en möjlig utveckling av appen."

Jag förstår faktiskt inte det här.

Vad är problemet med att skapa parallella live och play funktionaliteter i Apple TV då det redan är tillgänglig i IOS? Harmonisering är väl bra och inte dåligt?

Och vad är problemet med att "folk tittar på live istället" då det är handlar om två olika funktionaliteter/behov.

Hejsvejs!

Ursprungligen av Lumineux:

Hej, jag kontaktade SVT för någon månad senare och fick följande svar.

"I dagsläget har vi valt att inte inkludera kanalerna på Apple TV, vår tanke är att folk då tittar på de "vanliga" kanalerna istället. Däremot kan du se individuella livesändningar på Apple TV eller casta kanalerna om du har en iPhone/iPad. Vi vet dock att många vill ha kanalerna i Apple TV och ser det som en möjlig utveckling av appen."

Jag förstår faktiskt inte det här.

Vad är problemet med att skapa parallella live och play funktionaliteter i Apple TV då det redan är tillgänglig i IOS? Harmonisering är väl bra och inte dåligt?

Och vad är problemet med att "folk tittar på live istället" då det är handlar om två olika funktionaliteter/behov.

Hejsvejs!

Bra att du kontaktade SVT!

Jag förstår inte heller SVT:s resonemang. Då allting redan är klappat och klart för iOS så är det busenkelt och lägga till stödet i TVOS. En harmonisering är viktigt och bra.

  • Medlem
  • 2017-11-26 21:17
Ursprungligen av anon17360279:

SVT play-appen innehåller inte de livesända kanalerna (jag har frågat och de funderar på det). Exempelvis C More-appen har dock dessa kanaler. Men jag vill/kan inte betala för den. Och jag vet att jag kan köra kanalerna från SVT play-appen på Iphone till Apple TV 4 via Airplay. Men det vill jag inte. Jag gav mig in i IPTV-app-träsket med alla långa och struliga länkar, men det har jag ingen lust till att pyssla med heller.
Så finns det någon gratisapp som livesänder SVT:s kanaler?
Tacksam för svar.

Köp en Chromecast och Android lur om IOS inte klarar av det

  • Medlem
  • 2017-11-30 08:05
Ursprungligen av PaO:

Köp en Chromecast och Android lur om IOS inte klarar av det

Du kanske ska läsa första inlägget igen... Det var svt-play appen för tvOS som var problemet.

Nu under VM så kan man ju se VM via SVTPLAY men man kan också se på SVT1 via Cmore-appen. Finns det någon här som vet vad som ger bäst kvalité?

Ursprungligen av christopherlarsson:

Nu under VM så kan man ju se VM via SVTPLAY men man kan också se på SVT1 via Cmore-appen. Finns det någon här som vet vad som ger bäst kvalité?

Har testat extremt lite via SVT Play, men mkn erfarenhet är att SVT Play sänder med 25 bilder per sekund, och Cmore med 50, förutsatt att du har tillräckligt uppkoppling. För mig blir det därför självklart att titta via Cmore.

edit: Förlåt, jag har inte kollat på SVT1 specifikt via Cmore utan snarare på deras ”matchfeed” som ”sänds” separat.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-06-30 22:16
Ursprungligen av Sperious:

Har testat extremt lite via SVT Play, men mkn erfarenhet är att SVT Play sänder med 25 bilder per sekund, och Cmore med 50, förutsatt att du har tillräckligt uppkoppling. För mig blir det därför självklart att titta via Cmore.

edit: Förlåt, jag har inte kollat på SVT1 specifikt via Cmore utan snarare på deras ”matchfeed” som ”sänds” separat.

Uppdaterings frekvensen har ingenting med uppkopplingen att göra ifall det är bra kvalitet.
Utan det har med bitraten att göra.

Ursprungligen av Innis:

Uppdaterings frekvensen har ingenting med uppkopplingen att göra ifall det är bra kvalitet.
Utan det har med bitraten att göra.

Jag har väl inte nämnt något om uppdateringsfrekvensen?

Cmore streamar sedan något år tillbaka alla sina sportevenemang i 50p. Om användarens uppkoppling är för långsam så anpassar sig streamen och går ner på 25p. Detta oavsett vilken uppdateringsfrekvens du ställt in din Apple TV på.

Cmores sport-streams är alltså dynamiska, både i bitrate och i framerate.

Ursprungligen av BlackSmp:

Fast du skrev SVT play appen annars så hade jag inte nämnt safari

Apple borde släppa safari för ATV så blev vissa saker enklare

Det har jag efterfrågat sen TV 4 kom ut....

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-07-01 09:47
Ursprungligen av Sperious:

Har testat extremt lite via SVT Play, men mkn erfarenhet är att SVT Play sänder med 25 bilder per sekund, och Cmore med 50, förutsatt att du har tillräckligt uppkoppling. För mig blir det därför självklart att titta via Cmore.

edit: Förlåt, jag har inte kollat på SVT1 specifikt via Cmore utan snarare på deras ”matchfeed” som ”sänds” separat.

Så tolkar jag det

Ursprungligen av Innis:

Så tolkar jag det

Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Mig veterligen så har SVT i deras app SVT Play aldrig mer än 25 bilder per sekund, 25p, i deras streams. Cmore, däremot, har 50 bilder per sekund, 50p, förutsatt att du inte har en så långsam uppkoppling att deras server väljer att istället skicka en 25p-stream till dig. Utöver detta så anpassar sig både SVT Play och Cmore bitrate-mässigt, efter din uppkoppling.

Vad är din fråga eller vilket av det jag skriver försöker du peka ut som fel?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-07-01 10:42
Ursprungligen av Sperious:

Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Mig veterligen så har SVT i deras app SVT Play aldrig mer än 25 bilder per sekund, 25p, i deras streams. Cmore, däremot, har 50 bilder per sekund, 50p, förutsatt att du inte har en så långsam uppkoppling att deras server väljer att istället skicka en 25p-stream till dig. Utöver detta så anpassar sig både SVT Play och Cmore bitrate-mässigt, efter din uppkoppling.

Vad är din fråga eller vilket av det jag skriver försöker du peka ut som fel?

Frame rate förkortat fps är inget som ändras beroende på vilken uppkoppling du har.
Utan den är förutbestämd på vilket sätt materialet var inspelat.

Så jag påstår att har du dålig uppkoppling har du fortfarande samma fps utan det är bitraten,dvs mängden av data,som sänks.

Ursprungligen av Innis:

Frame rate förkortat fps är inget som ändras beroende på vilken uppkoppling du har.
Utan den är förutbestämd på vilket sätt materialet var inspelat.

Så jag påstår att har du dålig uppkoppling har du fortfarande samma fps utan det är bitraten,dvs mängden av data,som sänks.

Du har fel. Visst, bitrate ändras precis som du skriver utefter uppkoppling. Men det kan även fps göra. Cmore sänder två parallella streams. Se svar från Cmore själva, på ett mail jag skickade för ett halvår sedan då jag märkte att streamen pendlade mellan 25/50 fps. Detta är väldigt enkelt att se på en OLED då 25 fps i en ljus sportsändning inte ser så trevligt ut, utan en massa efterbearbetning i TVn vilket jag undviker.

” Hej Anders,

Tack för ditt trevliga och utförliga mejl!

1). Det stämmer bra det! Våran stream anpassar sig efter brandbredden, och därmed går den ner till 25 fps ibland.”

Bevaka tråden