Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quiz: Vad kan du om klassiska mobiler?

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Så här samma år som Iphone fyller tio år känns det helt rätt att testa era kunskaper om gamla klassiska mobiltelefoner. Hur många rätt får du?

Läs hela artikeln här

6/10

Nokias nallar är inte min starka sida

5/10

Chansade på lite för många...

  • Medlem
  • 2017-08-17 14:44

Haha, 4/10...

3/10 Korrekta svar!
Enda ursäkten för det här resultatet är nog att du ung nog att ha växt upp med smarta mobiler.

Jag förstår inte riktigt den meningen, lika lite som jag förstod testet kanske.
Men språkförståelse verkar NI få jobba med.

Hmm, tog en stund innan jag tyckte att mobiltelefoner var intressanta. Därav min låga kunskap.

Hade nog bara 2 innan min iPhone 4.
Någon bulky skit ifrån Motorola och sen en liten fin fliptelefon ifrån Samsung som jag faktiskt gillade.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-08-17 15:25

7/10 !

7/10 Korrekta svar!
Hurra, här har vi en som var med när det hände! Du har säkert fortfarande en "hajfena" liggande hemma.

Gjorde det lite för snabbt, annars hade det åtminstone blivit 8/10.

  • Medlem
  • 2017-08-17 15:40

5, varav minst två lyckade gissningar. Jag inser att jag inte är speciellt intresserad av prylar och vad de har för historia och kulturell anknytning i övrigt.

Jag fick 6/10 och jag har inte varit med och gjort testet denna vecka. Till min stora lycka slog jag @jakobnilsson med ett poäng!

Ursprungligen av panther:

3/10 Korrekta svar!
Enda ursäkten för det här resultatet är nog att du ung nog att ha växt upp med smarta mobiler.

Jag förstår inte riktigt den meningen, lika lite som jag förstod testet kanske.
Men språkförståelse verkar NI få jobba med.

Hmm, tog en stund innan jag tyckte att mobiltelefoner var intressanta. Därav min låga kunskap.

Hade nog bara 2 innan min iPhone 4.
Någon bulky skit ifrån Motorola och sen en liten fin fliptelefon ifrån Samsung som jag faktiskt gillade.

Vi jobbar ständigt med våra texter, det är verkligen det bästa med att vara skribent på webben. Texterna lever och kan tack och lov förändras när något blir fel. Det har ramlat bort ett är, "du är ung nog att ha växt upp med smarta mobiler".

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-08-17 17:26

8/10 mest genom uteslutningsmetoden.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-08-17 17:49
Ursprungligen av Ida Blix:

Vi jobbar ständigt med våra texter, det är verkligen det bästa med att vara skribent på webben. Texterna lever och kan tack och lov förändras när något blir fel. Det har ramlat bort ett är, "du är ung nog att ha växt upp med smarta mobiler".

Fast man kan resonera annorlunda i detta fall som jag ser det, som gammal farbror så har jag haft ett stort antal smartphones, Ericssons och Sony Ericssons toppmodeller och ett antal iPhones.

Vilka unga har haft råd med det?

Ursprungligen av mattiL:

Fast man kan resonera annorlunda i detta fall som jag ser det, som gammal farbror så har jag haft ett stort antal smartphones, Ericssons och Sony Ericssons toppmodeller och ett antal iPhones.

Vilka unga har haft råd med det?

Beror på hur unga du pratar om. Men många barn tror jag får ärva av sina föräldrar. Och en mobil av senaste modell kan nog de flesta köpa vartannat år, speciellt med tanke på att många skiter i dator och bredband utan kör allt i mobil.

  • Medlem
  • 2017-08-17 19:51
Ursprungligen av Jonatatatan:

Beror på hur unga du pratar om. Men många barn tror jag får ärva av sina föräldrar. Och en mobil av senaste modell kan nog de flesta köpa vartannat år, speciellt med tanke på att många skiter i dator och bredband utan kör allt i mobil.

Många ungdomar sparar och sommarjobbar också, speciellt på gymnasiet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-17 20:37

7/10, men anser att jag borde fått 8/10. För jag vill även till detta quiz lämna in en formell protest!

Fråga 7 om vad som saknades på "walkmantelefonen" Sony Ericsson W200. Alternativen är
- Bluetooth
- 3,5 mm hörlursport
- FM-radio

Ni anger att Bluetooth saknades vilket tydligen stämmer. Men vad jag minns använde W200 samma proprietära ladd/synk/hörlurskontakt som SE:s övriga mobiler. Jag hade en W200 en kort tid efter att min K750 blev stulen och kunde använda samma hörlurar. Och jag minns inte att det fanns vanlig hörlurskontakt. Det hade den inte. Problemet som uppstod med iPhone 7, att inte kunna ladda och lyssna samtidigt via trådade hörlurar är alltså inte nytt!

För att enkelt rätta quizet kan ni ju förslagsvis omformulera frågan till "Vad saknade W200 INTE? Och ange FM-radio som korrekt svar

  • Medlem
  • 2017-08-17 20:37

8 av 10 visar hur gammal man är ☺️

Ursprungligen av IngoX:

7/10, men anser att jag borde fått 8/10. För jag vill även till detta quiz lämna in en formell protest!

Fråga 7 om vad som saknades på "walkmantelefonen" Sony Ericsson W200. Alternativen är
- Bluetooth
- 3,5 mm hörlursport
- FM-radio

Ni anger att Bluetooth saknades vilket tydligen stämmer. Men vad jag minns använde W200 samma proprietära ladd/synk/hörlurskontakt som SE:s övriga mobiler. Jag hade en W200 en kort tid efter att min K750 blev stulen och kunde använda samma hörlurar. Och jag minns inte att det fanns vanlig hörlurskontakt. Det hade den inte. Problemet som uppstod med iPhone 7, att inte kunna ladda och lyssna samtidigt via trådade hörlurar är alltså inte nytt!

För att enkelt rätta quizet kan ni ju förslagsvis omformulera frågan till "Vad saknade W200 INTE? Och ange FM-radio som korrekt svar

Jepp, visst är det så. Åkte dit på den med, trots att jag hade rätt.

7/10.

Hur i helskotta vet ni att jag fortfarande har en hajfena liggandes??

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-08-18 00:35
Ursprungligen av IngoX:

7/10, men anser att jag borde fått 8/10. För jag vill även till detta quiz lämna in en formell protest!

Fråga 7 om vad som saknades på "walkmantelefonen" Sony Ericsson W200. Alternativen är
- Bluetooth
- 3,5 mm hörlursport
- FM-radio

Ni anger att Bluetooth saknades vilket tydligen stämmer. Men vad jag minns använde W200 samma proprietära ladd/synk/hörlurskontakt som SE:s övriga mobiler. Jag hade en W200 en kort tid efter att min K750 blev stulen och kunde använda samma hörlurar. Och jag minns inte att det fanns vanlig hörlurskontakt. Det hade den inte. Problemet som uppstod med iPhone 7, att inte kunna ladda och lyssna samtidigt via trådade hörlurar är alltså inte nytt!

För att enkelt rätta quizet kan ni ju förslagsvis omformulera frågan till "Vad saknade W200 INTE? Och ange FM-radio som korrekt svar

Jag blev också väldigt förvånad att den skulle ha 3,5mm, jag vet precis hur Sony Ericssons kontakter såg ut och det dröjde bra länge innan de började med 3,5mm. Väl?!

Så jag hade också fått 8/10 om denna fråga hade varit formulerad lite annorlunda.

Edit*
Rent tekniskt hade den inte 3,5mm å andra sidan medföljde det hörlurar som kunde kopplas isär vid mikrofonen och DÄR var det 3,5mm! Så i praktiken kunde du ju använda vilka hörlurar som helst.
http://cdn2.gsmarena.com/vv/pics/sonyericsson...

Så påståendet om den hade 3,5mm eller inte är diskuterbart.

Ursprungligen av EnDumEn:

Så påståendet om den hade 3,5mm eller inte är diskuterbart.

Nä, då har alltså iPhone 7/7 Plus en 3,5mm-kontakt också.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2017-08-18 05:26

7/10 blev det.... meeeeen jag vill också hävda att W200an inte hade 3.5mm uttag.. hmpf!

Ursprungligen av wurpan:

7/10 blev det.... meeeeen jag vill också hävda att W200an inte hade 3.5mm uttag.. hmpf!

Jag håller med på alla punkter inklusive resultatet

Denna sida anger att 3.5 saknas - under avsnittet för kameraspecar!!!

https://www.esato.com/phones/Sony+Ericsson-W200-285

Och slutliga beviset. Jag är lite för envis ibland... tillbringat 30 minuter med att leta på nätet

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-08-18 07:12
Ursprungligen av keptang:

Nä, då har alltså iPhone 7/7 Plus en 3,5mm-kontakt också.

Haha, ja så måste det ju vara enligt 99mac!

Ursprungligen av IngoX:

7/10, men anser att jag borde fått 8/10. För jag vill även till detta quiz lämna in en formell protest!

Fråga 7 om vad som saknades på "walkmantelefonen" Sony Ericsson W200. Alternativen är
- Bluetooth
- 3,5 mm hörlursport
- FM-radio

Ni anger att Bluetooth saknades vilket tydligen stämmer. Men vad jag minns använde W200 samma proprietära ladd/synk/hörlurskontakt som SE:s övriga mobiler. Jag hade en W200 en kort tid efter att min K750 blev stulen och kunde använda samma hörlurar. Och jag minns inte att det fanns vanlig hörlurskontakt. Det hade den inte. Problemet som uppstod med iPhone 7, att inte kunna ladda och lyssna samtidigt via trådade hörlurar är alltså inte nytt!

För att enkelt rätta quizet kan ni ju förslagsvis omformulera frågan till "Vad saknade W200 INTE? Och ange FM-radio som korrekt svar

Men fasen också. Får börja testa alla frågor på dig innan torsdagspubliceringen! Tack!

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag håller med på alla punkter inklusive resultatet

Denna sida anger att 3.5 saknas - under avsnittet för kameraspecar!!!

https://www.esato.com/phones/Sony+Ericsson-W200-285

Och slutliga beviset. Jag är lite för envis ibland... tillbringat 30 minuter med att leta på nätet

Oj, du hade verkligen inte behövt lägga ner den tiden. Jag borde ha förhindrat den här fadäsen redan när jag gjorde frågan, för jag minns också vilken kontakttyp de där telefonerna hade nu när jag tänker efter. Förlåt!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-18 09:55

7/10 och får instämma i protesterna mot W200

Ursprungligen av Ida Blix:

Oj, du hade verkligen inte behövt lägga ner den tiden. Jag borde ha förhindrat den här fadäsen redan när jag gjorde frågan, för jag minns också vilken kontakttyp de där telefonerna hade nu när jag tänker efter. Förlåt!

Jag är nog en borderline OCD person när det gäller sådant:)

Det är absolut ingen fara. Det var mest det att jag haft Ericssonmobiler hur länge som helst (jobbade för Ericssonsmobilnätverksamhet) så jag ville bara vara säker på att jag verkligen kom ihåg rätt själv.

Det var som när jag upptäckte ett fel i SvD språkquiz som frågade om vilken ordklass "Fort" är och men de missade att det beror på sammanhanget!

Fort som i fart eller Fort som i befästning

Och de hade bägge alternativen men godtog bara ett som rätt;)

Det måste nog påpekas att det finns gott om kunniga personer som dräller runt på det här forumet

Ursprungligen av BlackSmp:

Det måste nog påpekas att det finns gott om kunniga personer som dräller runt på det här forumet

Det gör det, hittar ofta mycket lärorikt i trådarna. Heja 99!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-18 11:07

Sista frågan ska vara 7110 och inte 8xxx, alltså hade jag 8 rätt ?

Bevaka tråden