Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utskällda Windows prylar.

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I går traskade jag ner till Elgiganten på Kungsgatan där jag strosade omkring. Datoravdelningen hade man flyttat upp en våning.
Jag pratade med en manlig försäljare i 25 års åldern om allt möjligt. Hela våningen luktade Window, men i en sömnig hörna fanns Appleprylar. Jag berättade att jag hade en 6 år gammal iMac i hemmet och aldrig arbetat med Windowprylar.

Jag skröt över min förträfflige iMac fast jag inte begrep varför och fnyste åt att Apple har visst lagt ner tänket om nya förträffliga iMac som inte synts till på flera år.

Kom skall du få se sa killen och tog mig med till en hörna med sprillans nya Windowdatorer. Både hårdvaran och mjukvaran var gjorda av Windows. Datorn vi tittade på kostade 45000:-

Jag svarar killen. Men du, det är väl ingen som törs köpa windowprylar så utskällda som dom blivit genom åren. Där folk slår ihjäl varandra på kontor över datorer som strular och alltid krånglar med operativsystem från stenåldern.

Killen svarar. Dessa problem du pratar om har du inte läst om de senaste 5 åren.

Nej, faktiskt inte, däremot massor med Appleproblem.

Killen fortsatte. Apple kommer aldrig kunna sno åt sig kunder från windows/microsoft, tvärtom. Om Apple fortsätter att ignorera kunderna att erbjudas nya iMac datorer dom väntat på i flera år.

I Sjukvården finns inte Apple med. Det är bara Windows och Microsofts för hela slanten och nu kommer det Windowdatorer.
I skolorna är det lika tomt på Appledatorer.

Varför ser man aldrig stora häftiga sjukhusdatorer som jag blir impad av med loggan från Apple som denna häftiga bild från en operationssal i USA. Dom kanske fnyser åt Apple.

Senast redigerat 2017-08-17 12:22
Ursprungligen av Waran10:

...däremot massor med Appleproblem...

Ursprungligen av Waran10:

...Apple fortsätter att ignorera kunderna att erbjudas nya iMac datorer dom väntat på i flera år...

Skulle du vilja utveckla de påståendena? Kanske med någon källa också.

Ursprungligen av Waran10:

...luktade Window... ...Windowprylar... ...Windowdatorer...

Och det där andra operativsystemet heter Windows, inte Window.

Liknande kommentar fick jag av en som kör PC med MS Windows. Han menade att Apple system är motsvarande lekskola medans MS Windows är liksom "tunga artilleriet"

Relativt märkligt inlägg tycker jag, men låt gå..

Varför skulle Apple börja göra sjukhusdatorer? Det är väl knappast i deras core-sortiment, och det är inte så att Dell gör dem heller. Det är inte ens troligt att en sådan dator kör Windows, beroende på användningsområdet. Jag sysslar bland annat med datorer och annat till publika kunder (bla. sjukhus mm.) och utrustning som säljs till operationssalar etc. är ofta väldigt skräddarsydda till kunden. Sen kostar dem ju multum också.

Jag vet inte vad det är för problem du läst om Apple specifikt men med tanke på att Consumer Report i USA (som gör undersökningar med upp till 100.000 personer) fortfarande rapporterar att endast ungefär 10% av Apples kunder rapporterar om någon typ av fel med sin produkt efter 2 år och felmarginalen hos andra tillverkare är från 17% och uppåt (och där dem drog tillbaka sin rekommendation om Surface Pro eftersom felmarginalen i det fallet rapporterades vara runt 25%) så skulle jag nog vilja påstå att media-hypen kring Apple förstorar saker och ting. Det är snarare så att ingen bryr sig om värdelösa Windows-datorer och därför inte rapporterar dessa fel i lika stor utsträckning.

Sen att varken försäljare av Windows-baserade datorer eller Apple absolut inte kan vinna över någon som är van vid det ena eller andra... skitsnack. Eftersom jag jobbar mot stora kunder så vet jag att många IT-avdelningar får betydligt färre misshandlade enheter att laga från anställda om dem anställda själva har fått välja iPhone/Mac som arbetsredskap. Folk tar helt enkelt bättre hand om den enhet som dem själva fått välja (inte bara för att den är från Apple alltså), men det är rätt vanligt att kunder hellre väljer Apple om deras miljö tillåter det.

Säljaren har dock helt rätt i att många av de traditionella problemen som Windows-baserade datorer drabbats av är betydligt färre nu för tiden. Jag kan dock villigt erkänna att på mitt jobb har vi tyvärr en Windows-baserad miljö och det fungerar inte alltid helt smärtfritt. Men man kan absolut inte påstå att det ät katastrof på något vis och dem Windows 10 Pro-installationer jag använder privat har inte visat några som helst problem. Senast jag hade något problem med en Windows-baserad dator själv var på Windows XP!

  • Medlem
  • 2017-08-17 10:02
Ursprungligen av Waran10:

... I Sjukvården finns inte Apple med. Det är bara Windows och Microsofts för hela slanten ...

Det är helt riktigt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-17 10:14

Vadå ingen ny imac? Den uppdaterades ju nyss.

Att vi har windows i sjukhusmiljö beror nog mest på lagen om offentlig upphandling.

Och han är ute och cyklar med Apple inte plockar andelar från MS (särskilt om man räknar in ipad), men däremot kommer de aldrig bli särskilt stora sålänge datorerna är så dyra som de är.

Och vi svär inte lika mycket över windows på kontoren längre, men nog sjutton svär vi över det

  • Medlem
  • 2017-08-17 10:25
Ursprungligen av Waran10:

I skolorna är det lika tomt på Appledatorer.

Sorry, men det här påståendet stämmer inte. Det finns flera skolor som använder Appledatorer, dock så tror jag att Chrome OS och Windowsdatorer blir allt vanligare, i de skolor jag har koll på i alla fall. Men Appledatorer finns kvar på många skolor, och det kommer de nog göra länge till.

  • Medlem
  • 2017-08-17 11:07
Ursprungligen av WiFi:

Sorry, men det här påståendet stämmer inte. Det finns flera skolor som använder Appledatorer, dock så tror jag att Chrome OS och Windowsdatorer blir allt vanligare, i de skolor jag har koll på i alla fall. Men Appledatorer finns kvar på många skolor, och det kommer de nog göra länge till.

Det är helt sant. Många skolor ger Apple-datorer till sina elever.
Problemet här är att lärarna ofta får välja om dom vill ha en Apple eller PC.
Eller så är det helt enkelt så att det har gjorts en ny upphandling som gör att elever och lärare inte använder samma plattform.
I dessa lägen är det helt värdelöst att hålla på att konvertera dokument och filer som inte är kompatibla mellan de olika enheterna.
Tänk om dom bara kunde bestämma sig för en plattform och hålla sig till den (en helt annan diskussion, men jag kunde inte låta bli)!

  • Medlem
  • 2017-08-17 11:19
Ursprungligen av Adisa:

Det är helt sant. Många skolor ger Apple-datorer till sina elever.
Problemet här är att lärarna ofta får välja om dom vill ha en Apple eller PC.
Eller så är det helt enkelt så att det har gjorts en ny upphandling som gör att elever och lärare inte använder samma plattform.
I dessa lägen är det helt värdelöst att hålla på att konvertera dokument och filer som inte är kompatibla mellan de olika enheterna.
Tänk om dom bara kunde bestämma sig för en plattform och hålla sig till den (en helt annan diskussion, men jag kunde inte låta bli)!

Nu kan jag inte tala för alla skolor i hela Sverige, men de skolor som jag har lite koll på använder oftast en plattform, men på vissa skolor fungerar Windows och macOS. Det viktigaste är nog, i alla fall på gymnasiet, att samma program använder samma plattform. Men på vissa skolor har man alla sina uppgifter i exempelvis Google Classroom, och då blir inte plattform och operativsystem lika viktigt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-17 11:21

-

Ursprungligen av Adisa:

I dessa lägen är det helt värdelöst att hålla på att konvertera dokument och filer som inte är kompatibla mellan de olika enheterna.
Tänk om dom bara kunde bestämma sig för en plattform och hålla sig till den (en helt annan diskussion, men jag kunde inte låta bli)!

90-talet ringde

Nå, visst finns det lite kvar att göra, men mycket är plattformsoberoende nu och det lär inte bli mindre.
Tack iOS och Android

  • Medlem
  • 2017-08-17 11:33
Ursprungligen av WiFi:

Nu kan jag inte tala för alla skolor i hela Sverige, men de skolor som jag har lite koll på använder oftast en plattform, men på vissa skolor fungerar Windows och macOS. Det viktigaste är nog, i alla fall på gymnasiet, att samma program använder samma plattform. Men på vissa skolor har man alla sina uppgifter i exempelvis Google Classroom, och då blir inte plattform och operativsystem lika viktigt.

Ursprungligen av Json_81:

-90-talet ringde

Nå, visst finns det lite kvar att göra, men mycket är plattformsoberoende nu och det lär inte bli mindre.
Tack iOS och Android

Visst blir det bättre och bättre hela tiden!
Mycket är idag oberoende av plattform.
Problemet är väl bara att det hela tiden är inlämningar som ska skickas till lärarna.
Eleven gör något på en iPad på t.ex. Open Office och sparar som .odt som inte blir riktigt bra i Windows. Läraren som sitter på en PC får konvertera om detta.
Självklart finns det en uppsjö olika lösningar för detta som t.ex. att köpa MS Office till paddorna, ladda ner tillägg till Office som klarar öppna .odt, tala om för elever att spara i annat format osv... men det är elever vi talar om, dom gör lite som dom känner för
Å så är det lärare, som inte alltid är så bevandrade på IT.
"Det ska bara funka" är ju en klassisk kommentar, där är vi inte riktigt ännu när det gäller att blanda plattformar.

Ursprungligen av Adisa:

Självklart finns det en uppsjö olika lösningar för detta som t.ex. att köpa MS Office till paddorna, ladda ner tillägg till Office som klarar öppna .odt, tala om för elever att spara i annat format osv... men det är elever vi talar om, dom gör lite som dom känner för

"Ok, så eleven [X] har inte gjort några inlämningar, eller ens varit i skolan i år; men det är elever vi talar om, dom gör lite som dom känner för… Så hen får ju högsta betyg ändå."

Även om vi helt hoppar över att det finns mjukvarulösningar så… Att lämna in filer i rätt format är inte direkt större krav än att vissa typsnitt, textstorlekar och radavstånd ska användas; så det här med att skylla på att de är ju bara elever räcker inte långt.

Ursäkta att det dröjde med ett svar. Apple har hela tiden jagat miljardinkomster och att då inte försöka sno åt sig mångmiljardinkomster inom sjukvården och skolväsendet eftersom alla hade fått mer än nog av Window/Microsofts strul som gärna byter mot någonting bättre.
Jag undrar hur datormarknaden ser ut om några år när Windowdatorerna börjar användas mer och mer. Vi som vill se häftiga Appledatorer på sjukhusavdelningarna lär bli besvikna. Det verkar som att dom är förpassade till datorernas bakgård.

Ursprungligen av Waran10:

Ursäkta att det dröjde med ett svar. Apple har hela tiden jagat miljardinkomster och att då inte försöka sno åt sig mångmiljardinkomster inom sjukvården och skolväsendet eftersom alla hade fått mer än nog av Window/Microsofts strul som gärna byter mot någonting bättre.
Jag undrar hur datormarknaden ser ut om några år när Windowdatorerna börjar användas mer och mer. Vi som vill se häftiga Appledatorer på sjukhusavdelningarna lär bli besvikna. Det verkar som att dom är förpassade till datorernas bakgård.

Dessa "vi" är nog i praktiken ytterst få; det viktiga på sjukhus är iaf för mig bra vård snarare än att se "häftiga" saker.

Oavsett märke på hårdvaran, eller ens operativsystemet, så skulle det ändå i praktiken vara samma program för journalhantering etc.

Du har inte testat söka jobb hos Apple; de skulle väl bara bli glada om du kommer och berättar för dem om alla dessa mångmiljardinkomster som du kan hjälpa dem få från sjukvård och skolor?

Ursprungligen av Waran10:

...eftersom alla hade fått mer än nog av Window/Microsofts strul...

Du fortsätter att komma med lösa påståenden utan detaljer eller källor. Vilket strul är det du pratar om?

Och du bemöter inte frågorna du har fått.

Och du fortsätter att kalla Windows för Window. Hur svårt kan det vara?

Lycka till med att få fram det budskap du vill få fram. Just nu har jag lite svårt att förstå syftet med tråden. Nästan lite trollvarning, i mina ögon.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du fortsätter att komma med lösa påståenden utan detaljer eller källor. Vilket strul är det du pratar om?

Och du bemöter inte frågorna du har fått.

Och du fortsätter att kalla Windows för Window. Hur svårt kan det vara?

Lycka till med att få fram det budskap du vill få fram. Just nu har jag lite svårt att förstå syftet med tråden. Nästan lite trollvarning, i mina ögon.

Att svära i kyrkan och att ha åsikter om Appel skall man tydligen akta sig för.

Ursprungligen av Waran10:

Att svära i kyrkan och att ha åsikter om Appel skall man tydligen akta sig för.

Du får hemskt gärna "svära i kyrkan". Det finns många Apple-kritiska trådar här. Det kan bli intressanta diskussioner om det finns lite substans, och det framförs fakta och påståenden som kan verifieras. Men det finns ju inget att diskutera när du inte kommer med några detaljer och källor alls, utan bara lite lösa påståenden (som dessutom är grovt generaliserade, typ "alla har fått nog").

Och att du inte bemöter våra motfrågor, utan bara går i försvarsställning och uttrycker dig som i ovanstående citat, gör ju bara att bilden av troll fastställs allt mer.

Senast redigerat 2017-08-17 14:14
  • Medlem
  • 2017-08-17 14:01
Ursprungligen av Waran10:

Att svära i kyrkan och att ha åsikter om Appel skall man tydligen akta sig för.

Window heter Windows och Appel heter Apple.

Ursprungligen av calinou:

Liknande kommentar fick jag av en som kör PC med MS Windows. Han menade att Apple system är motsvarande lekskola medans MS Windows är liksom "tunga artilleriet"

Ja det tunga artilleriet behövs nog för att windows ska flyta. Billiga konsumentdatorer med windblows orkar knappt med systemet?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du får hemskt gärna "svära i kyrkan". Det finns många Apple-kritiska trådar här. Det kan bli intressanta diskussioner om det finns lite substans, och det framförs fakta och påståenden som kan verifieras. Men det finns ju inget att diskutera när du inte kommer med några detaljer och källor alls, utan bara lite lösa påståenden.

Och att du inte bemöter våra motfrågor, utan bara går i försvarsställning och uttrycker dig som i ovanstående citat, gör ju bara att bilden som troll fastställs allt mer.

Här får du ett mycket bra svar.
Jag är nyfiken på att få reda på vilka sjukhus i Sverige och USA med uppgraderade system till det senaste och mest smidiga för vården som har de mest nöjda läkarna och systrar. I stenålderslandet Sverige vet inte det ena sjukhuset vad det andra gör. Ej heller kan husläkaren få fram journaler från andra vårdenheter. Blev jag förvånad över beskedet. Inte alls.

När klantskallar till politiker inser att man måste ha ett enhetligt journalsystem och att läkarna bordrat Windows utvecklare att ta fram ett system som blixtsnabbt tar fram rätt medicin så dom slipper plöja sig igenom 400 sidor i Fass varje gång. Jag tror inte sömniga Applesutvecklare anmäler sitt intresse. Dom gör klockor och annat krimskrams för att fördriva tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-17 14:39

Själv skulle jag nästan må lite dåligt av om sjukvården slösade pengar på IT i form av Apple-datorer. Möjligen man kunde motivera det med lägre total cost of ownership eller av säkerhetsskäl men hårdvaran är vidrigt dyr jämfört med vad jag misstänker man kan köpa in PC-maskiner för.

Windows/Apple

Ursprungligen av Mymac4ever:

Ja det tunga artilleriet behövs nog för att windows ska flyta. Billiga konsumentdatorer med windblows orkar knappt med systemet?

Enligt dina värderingar är en miljard windowsanvändare och samtliga sjukhus med nyinköpt windowsutrustning dumma i huvudet. Konstigt dom köper nytt från från Windows nästa gång dom behöver nytt. Ett tydligt bevis på att dom är nöjda. Stackars Apple, tur att dom har sina klockor och iPhones. Hur skulle det annars gå.

Ursprungligen av Waran10:

...läkarna bordrat Windows utvecklare att ta fram...
...tror inte sömniga Applesutvecklare anmäler sitt intresse. Dom gör klockor och annat krimskrams för att fördriva tiden.

Märklig världsbild.

- Det är knappast läkarna som beordrar några utvecklare att ta fram något.
- Det är knappast Microsofts eller Apples personal som är aktuella för att utveckla system för svensk sjukvård.

Vad Apples utvecklare sysslar med (t.ex. mjukvara till Apple Watch, som jag antar att du syftar på) har inte den minsta koppling till eventuell prioritering inom svensk sjukvård. Om svensk sjukvård vill ha nya system, så gör man upphandlingar, och de företagen lär inte ha ett dugg med varken Microsoft eller Apple att göra.

Ursprungligen av Waran10:

...Konstigt dom köper nytt från Windows...

Ingen i hela världen köper något "från Windows". Windows är inte ett företag. Det är ett operativsystem, som utvecklas och säljs av ett företag som heter Microsoft.

Hårdvaran inom sjukvården lär väl komma från t.ex HP eller Dell. Och mjukvaran från bolag som inte heller har något direkt med varken Microsoft eller Apple att göra.

Ursprungligen av Waran10:

...Stackars Apple, tur att dom har sina klockor och iPhones. Hur skulle det annars gå.

De är nog ganska nöjda med vad de säljer och utvecklar.

De har inget intresse i att utveckla system för den svenska sjukvården. Det är inte deras business.

Senast redigerat 2017-08-17 16:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-17 16:17
Ursprungligen av Waran10:

Enligt dina värderingar är en miljard windowsanvändare och samtliga sjukhus med nyinköpt windowsutrustning dumma i huvudet. Konstigt dom köper nytt från från Windows nästa gång dom behöver nytt. Ett tydligt bevis på att dom är nöjda. Stackars Apple, tur att dom har sina klockor och iPhones. Hur skulle det annars gå.

Du borde nog se över lite hur saker fungerar…

- Ingen köper nytt från "Windows". Eventuellt köper man nytt från Microsoft men överlag köper man nytt från konsult-firma X, eller datorleverantör Y, ex. Dell.

- Ovan gör att många större bolag handlar genom en tredje part och antagligen inte köper in maskiner baserade på mjuka värden som att "upplevelsen är bättre" på produkt A kontra produkt W.

- Många större organisationer är inkörda i komplicerade system som tar tid och resurser att jobba sig runt eller ur med nya datorer eller nya operativsystem.

- Statliga organisationer behöver ofta göra en upphandling. Med ovan i åtanke är det ofta inte Microsoft vs Apple utan snare IT-leverantör X vs Y där det troligen finns många många fler som erbjuder billigare hel-heltslösningar baserade på Windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-17 16:20

I frågan kan nämnas Apple har inte förändrats så mycket sedan iPhonen blev en megahit. Man håller kvar vid sina "we don't want to delivery crap products" och gör vad man tror kunder vill ha. Det betyder i deras värld en laptop för 15 000 kr, inte 5 000 kr. Det betyder att man inte utvecklar någon infrastruktur själva.

Tittar du på ex. DELL eller HP kan du i stort sätt får ALLT från en leverantör.

Window/Apple

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Märklig världsbild.

- Det är knappast läkarna som beordrar några utvecklare att ta fram något.
- Det är knappast Microsofts eller Apples personal som är aktuella för att utveckla system för svensk sjukvård.

Vad Apples utvecklare sysslar med (t.ex. mjukvara till Apple Watch, som jag antar att du syftar på) har inte den minsta koppling till eventuell prioritering inom svensk sjukvård. Om svensk sjukvård vill ha nya system, så gör man upphandlingar, och de företagen lär inte ha ett dugg med varken Microsoft eller Apple att göra.

Ingen i hela världen köper något "från Windows". Windows är inte ett företag. Det är ett operativsystem, som utvecklas och säljs av ett företag som heter Microsoft.

Hårdvaran inom sjukvården lär väl komma från t.ex HP eller Dell. Och mjukvaran från bolag som inte heller har något direkt med varken Microsoft eller Apple att göra.

De är nog ganska nöjda med vad de säljer och utvecklar.

De har inget intresse i att utveckla system för den svenska sjukvården. Det är inte deras business.

Utan läkarna vet inte utvecklarna vad dom skall utveckla, så bakom varje apparat och datorprogram står det flera läkare.

? Min iMac är en dator som är gjord av Apple med Apples egna operativsystem OSX 10.12.6 som utvecklar sina egna datorer utan hjälp utifrån.

Windows/Apple

Ursprungligen av svanstrom:

Dessa "vi" är nog i praktiken ytterst få; det viktiga på sjukhus är iaf för mig bra vård snarare än att se "häftiga" saker.

Oavsett märke på hårdvaran, eller ens operativsystemet, så skulle det ändå i praktiken vara samma program för journalhantering etc.

Du har inte testat söka jobb hos Apple; de skulle väl bara bli glada om du kommer och berättar för dem om alla dessa mångmiljardinkomster som du kan hjälpa dem få från sjukvård och skolor?

De flesta i hårdvaru och mjukvarubranchen Som Texas Instrument och IBM gör helt andra saker idag. Det ligger i sakens natur att hitta nya idéer och inkomster. Varför skulle då inte Windows kunna börja göra egna datorer.
Att Apple tog med sig alla sina miljarder och drog till Kina för att där bygga fabriker och förarlösa elbilar, blev det knäpptyst om. Det kanske är dags att vi döper om Apple till något mer passande.

Tråd rensad på några inlägg, har man inget att tillföra diskussionen så låt bli att skriva.
Håll en god ton.

Tack.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-17 17:42
Ursprungligen av Waran10:

Utan läkarna vet inte utvecklarna vad dom skall utveckla, så bakom varje apparat och datorprogram står det flera läkare.

? Min iMac är en dator som är gjord av Apple med Apples egna operativsystem OSX 10.12.6 som utvecklar sina egna datorer utan hjälp utifrån.

Läkare får vara med och tycka, hjälpa till vid upphandlingen genom att "önska" vid skrivning av kravspec. Men det är speciella upphandlare som sköter hela upphandlingen inklusive väljer "rätt" utrustning enligt kravspecen/kostnaden, och gör inköpen. Läkare ska syssla med patienter!
Jag jobbar själv i sjukvården och har varit med om att skriva kravspecar.

Ursprungligen av Waran10:

Utan läkarna vet inte utvecklarna vad dom skall utveckla...

Ja, läkarna kan vara med och tycka, men det är inte läkarna som beställer systemen.

Ursprungligen av Waran10:

Min iMac är en dator som är gjord av Apple med Apples egna operativsystem OSX 10.12.6 som utvecklar sina egna datorer utan hjälp utifrån.

Ja, visst är datorn och operativsystemet utvecklat av Apple, men vad har det för betydelse i sammanhanget?

Det innebär inte att all mjukvara för macOS ska utvecklas av Apple.

Ursprungligen av Waran10:

...Varför skulle då inte Windows kunna börja göra egna datorer.

Microsoft gör redan egna datorer. Det är väl ingen som har påstått något annat? Och de ligger i en prisklass som gör att Dell m.fl nog inte känner sig speciellt hotade.

Och snälla, lär dig nu att företaget heter Microsoft, inte Windows.

Ursprungligen av Waran10:

...Det kanske är dags att vi döper om Apple till något mer passande.

Jaha, och vad skulle vara ett mer passande namn?

Utskällda Windowsfunktioner? Vilka?
Massor av Appleproblem? Vilka?
Osv osv osv - se alla frågor i tidigare inlägg...

Det skulle vara kul om vi fick något enda konkret svar – att du gör en liten ansats att visa att du inte är ett troll.

Senast redigerat 2017-08-17 19:28
Bevaka tråden