Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förlänga/dela nätverk mellan två separata hus

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-08-16 13:51

Det har varit en liknande tråd upp i sista tiden, men den handlade mer om att förlänga nätverket inomhus. Det här är en lite annan frågeställning och jag tänkte att en separat tråd med samlade idéer och erfarenheter kan vara av nytta.

Min mor har utöver sitt eget hus en stuga som hon hyr ut, ca 50 m undan från hennes hus. På bilden bor hon i det stora huset (grön ring) och stugan är det huset som är närmare sjön (gul ring). Bredvid huset, men närmare stugan finns garaget. Under hösten kommer hon att få fast lina och vi skulle gärna lägga till ett gästnätverk till stugan men nuvarande router når inte fram (telias 4G Huawei).

Jag har funderat på lite olika lösningar till det problemet.

1. Gräva TP-kabel fram till stugan.
2. Pröva en ny router och hoppas att den klarar att täcka in stugan.
3. Nån typ av trådlös riktad förlängning av nätverket.

Jag har fastnat lite för alternativ 3. Det verkar som man kan få tag i utrustning med trådlös förlängning till en relativ billig peng. Jag har tittat på Ubiquiti Nanostation (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=761159). Med Nanostation på bostadshuset och en extra router i stugan så gissar jag att vi kommer få mer än nog nätverk till våra gäster... och de på andra sidan sjön :).

Vad är er åsikt, är detta en stabil och bra lösning? Supporten (jag) bor 30 mil bort så jag vill ha en lösning som förhoppningsvis bara "går och går".

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-16 14:16

Gräv kabel. Passa på att koppla in garaget eftersom det är på vägen
Kabel klarar ca 100m och behöver inte ligga särskilt djupt, men trä den i en trädgårdslang eller liknande.

Alternativ 3 fungerar troligen bra också (det ser ut att vara rätt öppet mellan husen?).
Men det är dyrare och ger sämre prestanda.

Om du skuttar över till sweclockers har frågan dykt upp många gånger:
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-o...

[edit]
Du kanske ska fundera över om nätverket i gäststugan ska separeras från din mors nät med så de inte kommer åt hennes prylar.
[/edit]

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-08-16 14:29
Ursprungligen av Json_81:

Du kanske ska fundera över om nätverket i gäststugan ska separeras från din mors nät med så de inte kommer åt hennes prylar.

De kommer definitivt att få ett separat nät

Om grävning av kabel är tillräckligt mycket billigare så kanske jag gör det. Tror jag kan ta mig från huset till garaget via rör i backen och sedan bara gräva över till stugan.

Ursprungligen av andas:

1. Gräva TP-kabel fram till stugan.
2. Pröva en ny router och hoppas att den klarar att täcka in stugan.
3. Nån typ av trådlös riktad förlängning av nätverket.

Det är inga problem med att få ihop en lösning som fixar #2/#3; meeeeeeen… 50 meter vatten i form av rejält regn eller snöstorm kommer ställa till det för dig.

Spara dig själv en massa stress och gråa hår, och gräv ner lite kabel direkt från början.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2017-08-16 21:12

Om du har fri sikt mellan husen så är trådlöst definitivt något att fundera på. Vi kör såna här hos flera kunder och de bara tuffar och går. Det är förvånande vad de klarar av. Om det är kort avstånd och fri sikt så fungerar säkert den du redan tittat på bra den med.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-08-17 10:06

Jag ska till morsan i helgen, jag får scouta läget och fundera på vilken lösning jag ska välja då. Fördelen med trådlöst är att jag kan montera upp det när som helst. Blir det trådat i backen så måste jag börja gräva snart. Om jag har slang liggande kan man ju förbereda det och lägga i valfri tråd för att senare dra i TP-kabeln när det blir aktuellt. Tror tom att jag har böjliga elrör kvar som jag skulle kunna använda, men de kanske är sämre att använda ute än vad vattenslang är?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-17 11:24
Ursprungligen av andas:

Jag ska till morsan i helgen, jag får scouta läget och fundera på vilken lösning jag ska välja då. Fördelen med trådlöst är att jag kan montera upp det när som helst. Blir det trådat i backen så måste jag börja gräva snart. Om jag har slang liggande kan man ju förbereda det och lägga i valfri tråd för att senare dra i TP-kabeln när det blir aktuellt. Tror tom att jag har böjliga elrör kvar som jag skulle kunna använda, men de kanske är sämre att använda ute än vad vattenslang är?

Går nog alldeles utmärkt.
TP-kabel är inte särskilt känslig, det är mest att skydda den från att stenar etc skaver och skadar den.
Du skulle kunna gräva ner den utan slang med, men troligen får man byta den efter några år då.

Ursprungligen av andas:

Jag ska till morsan i helgen, jag får scouta läget och fundera på vilken lösning jag ska välja då. Fördelen med trådlöst är att jag kan montera upp det när som helst. Blir det trådat i backen så måste jag börja gräva snart. Om jag har slang liggande kan man ju förbereda det och lägga i valfri tråd för att senare dra i TP-kabeln när det blir aktuellt. Tror tom att jag har böjliga elrör kvar som jag skulle kunna använda, men de kanske är sämre att använda ute än vad vattenslang är?

Räkna även in vad som händer om det väl går fel, oavsett hur osannolikt det än må vara.

Om du väljer trådlöst, finns det då någon risk att en snöstorm på julafton gör att du måste kasta dig ut och panikfixa så de som hyr stugan inte missar Kalles jul? Och hur skulle du hantera om en nedgrävd kabel går sönder mitt i vintern?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-17 14:51

Trådlöst är en nödläsning, välj alltid kabel om det går!
Och dra dubbla TPkablar i vattenslangen, ifall....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-17 15:34
Ursprungligen av kenjon:

Trådlöst är en nödläsning, välj alltid kabel om det går!
Och dra dubbla TPkablar i vattenslangen, ifall....

Vill bara flika in att en bekant drog för ett par år sedan el från sommarstugan till gästhuset. Han la två kablar i röret för säkerhets skull. Helt onödigt enligt mig. Efter mindre än ett år slutar elen att fungera. När han kopplade in den andra kabel fungerade det perfekt. Vad som hänt vet vi inte, men kanske materialfel på första kabeln.

Ursprungligen av andas:

Jag ska till morsan i helgen, jag får scouta läget och fundera på vilken lösning jag ska välja då. Fördelen med trådlöst är att jag kan montera upp det när som helst. Blir det trådat i backen så måste jag börja gräva snart. Om jag har slang liggande kan man ju förbereda det och lägga i valfri tråd för att senare dra i TP-kabeln när det blir aktuellt. Tror tom att jag har böjliga elrör kvar som jag skulle kunna använda, men de kanske är sämre att använda ute än vad vattenslang är?

Hade en liknande situation som du med tre byggnader.
Grävde ner en 20 mm PEM-slang (svart vattenslang med blå markering). Den går att skarva, men helst inte, med tex Gelia VP-rörs skarvmuffar 20 mm.
Förde in TP-kabeln med kontaktdon fast utan det färgglada ytterhöljet.
Använde inte dragtråd utan tryckte in kabeln. Det är säkrast att föra in kabeln innan diket är återfyllt, i synnerhet om en vanlig bevattningsslang används som kanske deformeras.
Lycka till!

Senast redigerat 2017-08-18 13:53
Ursprungligen av Saffran:

Hade en liknande situation som du med tre byggnader.
Grävde ner en 20 mm PEL-slang (svart vattenslang med blå markering). Den går att skarva, men helst inte, med tex Gelia VP-rörs skarvmuffar 20 mm.
Förde in TP-kabeln med kontaktdon fast utan det färgglada ytterhöljet.
Använde inte dragtråd utan tryckte in kabeln. Det är säkrast att föra in kabeln innan diket är återfyllt, i synnerhet om en vanlig bevattningsslang används som kanske deformeras.
Lycka till!

Hur djup grävde du?

Ursprungligen av calinou:

Hur djup grävde du?

10 cm under stenläggning.
0 cm under trädäck.
Det behöver inte ligga djupt. Lite djupare under väg. Slangen är tålig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-04 17:22

Dubbla cat 6 kablar i nedgrävd PEM-slang är ju en vinnare. Det ser ganska öppet ut på kartan, borde vara enkelt.

Annars finns det såklart radio-länk:
https://www.ubnt.com/products/#airmax

Om gäststugan ligger på samma elnät som storstugan så kan en lösning vara att dela internet via elnätet.
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funk...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-05 11:55

Om du drar TP-kabel (=kopparkabel) mellan olika hus, tänk på att se över elen och att husen är kopplade till samma jord så att det inte blir risk för jordfel när du drar TP-kabel mellan husen. Kan bli riktigt farligt om man missar det. Därför föredrar jag alltid trådlöst mellan hus som är nära varandra, då slipper man helt tänka på det.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-09-05 12:02
Ursprungligen av tooobe:

Om du drar TP-kabel (=kopparkabel) mellan olika hus, tänk på att se över elen och att husen är kopplade till samma jord så att det inte blir risk för jordfel när du drar TP-kabel mellan husen. Kan bli riktigt farligt om man missar det. Därför föredrar jag alltid trådlöst mellan hus som är nära varandra, då slipper man helt tänka på det.

Wow, det lät som något att fundera på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-05 12:05
Ursprungligen av andas:

Wow, det lät som något att fundera på.

Det är det! Och nästan ingen som tänker på det utan drar kopparkabel hej vilt mellan hus som är kopplade till olika jordpotentialer (vilket den här tråden är ett bevis på)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-05 13:25

I Sverige har jag knappt aldrig märkt något av detta problem, men utomlands!
Är det två hus på samma tomt så borde det inte bli något problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-05 22:55

Förstår inte varför ni krånglar. Dra en kabel vetja!

Ursprungligen av tooobe:

Om du drar TP-kabel (=kopparkabel) mellan olika hus, tänk på att se över elen och att husen är kopplade till samma jord så att det inte blir risk för jordfel när du drar TP-kabel mellan husen. Kan bli riktigt farligt om man missar det. Därför föredrar jag alltid trådlöst mellan hus som är nära varandra, då slipper man helt tänka på det.

Eller så lägger man två fiberpar i kanaliseringsröret mellan husen – ett fiberpar som reserv ifall det första lägger av – och har en fiberconverter i varje ände av fibern. Då slipper man jordningsproblemet. Kostar liiiiiite mer, men inte så farligt med tanke på prestanda och säkerhet.

Senast redigerat 2017-09-08 21:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-07 22:28
Ursprungligen av The Real Viking:

Eller så lägger man två fiberpar i kanaliseringsröret mellan husen – ett fiberpar som reserv ifall det första lägger av – och har ett fiberconverter i varje ände av fibern. Då slipper man jordningsproblemet. Kostar liiiiiite mer, men inte så farligt med tanke på prestanda och säkerhet.

Det är absolut en bra lösning på problemet ??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-07 22:29
Ursprungligen av kenjon:

I Sverige har jag knappt aldrig märkt något av detta problem, men utomlands!
Är det två hus på samma tomt så borde det inte bli något problem.

Problemet är bara att man mycket väl inte märker av det förrän det sker en dödlig olycka...

Ursprungligen av IngoX:

Förstår inte varför ni krånglar. Dra en kabel vetja!

Precis, Det finns ju att köpa som man kan dra i luften mellan husen i stället. !00 meters max.

Ursprungligen av andas:

De kommer definitivt att få ett separat nät

Om grävning av kabel är tillräckligt mycket billigare så kanske jag gör det. Tror jag kan ta mig från huset till garaget via rör i backen och sedan bara gräva över till stugan.

Hur löste det sig?

Ursprungligen av calinou:

Precis, Det finns ju att köpa som man kan dra i luften mellan husen i stället. !00 meters max.

Och blixten träffar kabeln och förstör utrustningen på båda sidor om kabeln?! Bättre att ha kabeln nedgrävd (skyddar även mot vintern och tjälskador om kabeln ligger 50cm eller djupare i marken).

Man kan skippa fiberkonverten på var sin ände och istället ha två switchar med inbyggd port för optisk nätverk (t.ex Ubiquiti Unifi US-8-150W POE-gigabitswitch 8 portar). Fiber ger ytterligare skydd mot blixten och andra elektromagnetiska störningar.

Ursprungligen av calinou:

Hur löste det sig?

Tror inte du får något svar på den frågan. Tråden är tre år gammal, och andas har inte varit inne på forumet på mer än ett år.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tror inte du får något svar på den frågan. Tråden är tre år gammal, och andas har inte varit inne på forumet på mer än ett år.

Vad du har koll!

Ursprungligen av calinou:

Vad du har koll!

Bara att kolla i användarprofilen, så ser man när medlemmen senast var aktiv.

Ursprungligen av The Real Viking:

Och blixten träffar kabeln och förstör utrustningen på båda sidor om kabeln?! Bättre att ha kabeln nedgrävd (skyddar även mot vintern och tjälskador om kabeln ligger 50cm eller djupare i marken).

Man kan skippa fiberkonverten på var sin ände och istället ha två switchar med inbyggd port för optisk nätverk (t.ex Ubiquiti Unifi US-8-150W POE-gigabitswitch 8 portar). Fiber ger ytterligare skydd mot blixten och andra elektromagnetiska störningar.

Vad menar du med fiberkonverten? har du en bild som visar vad du menar. Hur vet man - innan man börjar gräva ?- att det kommer att fungera med täckningen för fler som surfar och kollar på film på samma router?

Ursprungligen av calinou:

Vad menar du med fiberkonverten?

Du har aldrig funderat på att googla?

Första sökresultatet på ”Vad är fiberkonverter”:
”Fiberkonvertern är lådan där fiberkabeln ansluts i ditt hus. Den omvandlar ljuspulser i den optiska kabeln till elektriska signaler och tvärt om. Detta är den är centrala enheten som alla bredbandsenheter ska kopplas till.”

Bevaka tråden