Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig HDD? Hjälp att rädda data

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-08-16 12:36

Har en hårddisk som suttit en en äldre mac. Eftersom macen är obrukbar har jag plockat ut disken och gjort den till en USB disk. Nu vill dock macOS varken montera eller läsa disken.

Har en del information på disken som jag vill rädda.

Använder jag Terminal och diskutil list får jag följande information:

/dev/disk2 (external, physical):
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: GUID_partition_scheme *250.1 GB disk2
1: EFI EFI 209.7 MB disk2s1
2: Apple_HFS MacBook 249.2 GB disk2s2
3: Apple_Boot Recovery HD 650.0 MB disk2s3

Skulle behöva hjälp men något sätt att komma åt och kopiera informationen på disken till en annan.

Senast redigerat 2017-08-16 13:03
  • Medlem
  • 2017-08-16 22:27
Ursprungligen av wesker:

Har en hårddisk som suttit en en äldre mac. Eftersom macen är obrukbar har jag plockat ut disken och gjort den till en USB disk. Nu vill dock macOS varken montera eller läsa disken.

Har en del information på disken som jag vill rädda.

Använder jag Terminal och diskutil list får jag följande information:

/dev/disk2 (external, physical):
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: GUID_partition_scheme *250.1 GB disk2
1: EFI EFI 209.7 MB disk2s1
2: Apple_HFS MacBook 249.2 GB disk2s2
3: Apple_Boot Recovery HD 650.0 MB disk2s3

Skulle behöva hjälp men något sätt att komma åt och kopiera informationen på disken till en annan.

Använd detta program, det är gratis. Man kör det i Terminalen, men dit har du ju redan hittat, så det ska väl inte vara några problem? Om det känns bökigt eller inte fungerar kanske den gamla Macen inte är obrukbar nog för att ändå inte klara hårddiskläge?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-08-17 10:44
Ursprungligen av Alix:

Använd detta program, det är gratis. Man kör det i Terminalen, men dit har du ju redan hittat, så det ska väl inte vara några problem? Om det känns bökigt eller inte fungerar kanske den gamla Macen inte är obrukbar nog för att ändå inte klara hårddiskläge?

Tack för tippset. Provade med både testdisk och photorec verktygen men kommer inte längre än till att man ska välja disk, när jag gjort detta händer inget. Några förslag vad som kan vara fel?

Den gamla Macen tar inte emot laddning längre och har ett urladdad batteri så att sätta tillbaka den där är nog inget allternativ. Är förmodligen magsafe-kontakten som strejkar, har testat olika laddare och inget fungerar.

1
Bevaka tråden