Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Messages app problem

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-08-13 23:58

Jag blir tokig på min "Messages" app på Macen. Ofta när jag byter nätverk så vill appen inte skicka "vanliga" sms längre utan lirar bara med iMessages.
Loggar ut och sedan in på telefonen och på datorn brukar hjälpa. Men inte nu. Inga betal sms funkar från "Messages" hur jag än försöker. (Självklart är det påslaget i telefonen)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-08-14 00:32
Ursprungligen av Matsaki:

Jag blir tokig på min "Messages" app på Macen. Ofta när jag byter nätverk så vill appen inte skicka "vanliga" sms längre utan lirar bara med iMessages.
Loggar ut och sedan in på telefonen och på datorn brukar hjälpa. Men inte nu. Inga betal sms funkar från "Messages" hur jag än försöker. (Självklart är det påslaget i telefonen)

Hur har du verifierat att du möter Apples krav på mobil och dator avseende operativsystem etc?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-08-14 00:54

Verifiera Kan du förklara närmare? Men eftersom det funkade det innan vid byte av nätverk, och brukar fungera så borde det ju vara verifierat?

Jag har ju Apples OS på telefonen och datorn så vad ska verifieras då?

Betal SMS? Vad menar du med det?

Vanliga SMS eller sådana som du betalar med?

BTW: frågan om systemen gäller vilka versioner av OS:en som du kör samt vilken hårdvara

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-08-14 10:12

Betal SMS. När jag kopplar upp mot ett annat nätverk/router. MBP mid 2014 macOS Sierra 10.12.6, Iphone 7 med iOS 10.3.3. Luren har alltid BT påslaget men inte Macen fast Messages ska gå genom nätverket iaf tror jag.

Ursprungligen av Matsaki:

Jag blir tokig på min "Messages" app på Macen. Ofta när jag byter nätverk så vill appen inte skicka "vanliga" sms längre utan lirar bara med iMessages.
Loggar ut och sedan in på telefonen och på datorn brukar hjälpa. Men inte nu. Inga betal sms funkar från "Messages" hur jag än försöker. (Självklart är det påslaget i telefonen)

Taskigt nätverk så mobilen hoppar av wlanet som datorn sitter på?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-08-14 12:27
Ursprungligen av svanstrom:

Taskigt nätverk så mobilen hoppar av wlanet som datorn sitter på?

Nej.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-14 17:32

Fortfarande inget svar på versioner av OSX/macOS resp iOS...
Funkar vanliga SMS som det ska? Eftersom du skriver betalSMS...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-08-14 17:47
Ursprungligen av kenjon:

Fortfarande inget svar på versioner av OSX/macOS resp iOS...
Funkar vanliga SMS som det ska? Eftersom du skriver betalSMS...

Jodå versionerna och hårdvara står där uppe Bara iMessage fungerar (iPhone till iPhone) men inte betal sms då man skickar "vanliga" sms till de som inte har iPhone.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-08-14 20:05

Loggade ut från allt jag kunde och startade om för att sedan logga in igen och nu funkar det igen

Ett tips är att skriva avgiftsbelagda sms eftersom du (antar jag) syftar på normala sms som skickas mellan din telefon och mottagare som inte använder iMessage.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-15 09:27

Jag tycker det verkar lite rörigt...
iMessage och SMS är jag med på, men betalSMS eller avgiftsbelagda SMS, var är det? Betalar man för att skicka ett SMS? Tekniskt borde väl inte det skilja något från ett vanligt SMS?

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker det verkar lite rörigt...
iMessage och SMS är jag med på, men betalSMS eller avgiftsbelagda SMS, var är det? Betalar man för att skicka ett SMS? Tekniskt borde väl inte det skilja något från ett vanligt SMS?

Det beror ju helt på ditt abbonmang men vi som varit med länge kommer ihåg när operatörerna tog 2 kr för varje SMS...

Avgiftsbelagda SMS är för mig "vanliga" SMS som numera ingår i mitt abbonemang. Så det hade räckt med att skriva SMS så hade vi sluppit all förvirring

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker det verkar lite rörigt...
iMessage och SMS är jag med på, men betalSMS eller avgiftsbelagda SMS, var är det? Betalar man för att skicka ett SMS? Tekniskt borde väl inte det skilja något från ett vanligt SMS?

Alla har inte sms inkluderat i sin månadsavgift.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-15 15:16

OK, men då rör det sej om ett vanligt SMS. BetalSMS tänker jag mej mer är att man skickar ett SMS för att betala något, t ex parkeringsavgift. Men då är det utrett.

Ursprungligen av kenjon:

OK, men då rör det sej om ett vanligt SMS. BetalSMS tänker jag mej mer är att man skickar ett SMS för att betala något, t ex parkeringsavgift. Men då är det utrett.

Precis. Därför förslog jag termen "avgiftsbetalda sms" eftersom definitionen av betal-sms är precis vad du säger.

Ursprungligen av sextontio:

Precis. Därför förslog jag termen "avgiftsbetalda sms" eftersom definitionen av betal-sms är precis vad du säger.

SMS räcker bra. Det spelar ingen roll om de ingår i abbonemanget eller om du betalar per SMS som du skickar. Det spelar inte ens någon roll om det är SMS som används för att betala för tjänster. Allt är SMS och det finns ingen anledning att hitta på ett nytt ord för ett begrepp som vi har haft i decennier.

Det enda som det ådstakommer är att skapa förvirring, vilket bevisas i denna tråd.

Senast redigerat 2017-08-16 06:59
1
Bevaka tråden