Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur läser man Safari-arkiv på Ipad Pro?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Dum fråga kanske ? Men jag undrar hur man läser Safari arkiv på Ipad pro? Jag som trodde att det bara var att stoppa in ett USB-minne i Ipad och läsa dem... De i butiken där jag köpte min Ipad sa att jag skulle skicka email till mej själv med bilagor med Safari-arkiv och läsa Ipad... Det funkar inte heller...

Måste jag fortsätta att läsa mina gamla Safari-arkiv på min Windows dator där jag har en gammail version av Safari ...
/Maria

Senast redigerat 2017-08-14 21:52
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-13 13:54

Jag tror inte att det på något enkelt sätt går att läsa .webarchive-filer på iOS. Det finns ingen möjlighet att öppna lokala filer med Safari på iOS. På macen kan man öppna lokala filer i Safari, och Quick Look (kallas Överblick på svenska) stöder också webarchive, alltså att trycka mellanslag efter att man valt en fil i Finder eller bifogad fil i ett mail.

Jag testade att dela en .webarchive-fil till iphonen via DropBox, men DropBox-appen på iOS kan inte läsa dem. Delning via iCloud Drive funkar inte heller. Det finns tredjeparts filhanteringsappar som sägs kunna läsa .webarchaive, FileApp är en sådan, har ej testat. Då kanske du kan dela filen via DropBox och välja attt öppna i FileApp. Men det är omständigt. Överhuvudtaget är det omständigt att arbeta med webarkiv.

Du har alltså sparat websidor via Safari på en Windows-dator? Jag skulle i första hand rekommendera att du besöker sidan på weben om den finns kvar, och exporterar den som .pdf om du behöver kunna ha den tillgänglig offline. PDF-filer är mycket mer allround och funkar finfint i iOS.

Om det är arkiv av gamla sidor som inte längre finns live på weben rekommenderar jag att du öppnar upp .webarchive-filerna på en dator och sparar om dem som pdf. På macOS är det väldigt lätt eftersom pdf är inbyggt i systemet, man väljer bara "skriv ut" och sparar som pdf via menyn nere till vänster i utskriftsdialogen. På windows behöver man nog installera något tillägg för att exportera till pdf.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-13 14:55

På Windows skulle jag installera cutePDF som skapar en virtuell skrivare, och sparar filen som pdf.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-08-13 15:58

Kan man öppna dessa filer i IOS 11 Filer (appen Filer)?
Någon som kan testa?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-14 17:24

Funkar inte där heller

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-14 20:56
Ursprungligen av Anna Maria:

Dum fråga kanske ? Men jag undrar hur man läser Safari arkiv på Ipad pro? Jag som trodde att det bara var att stoppa in ett USB-minne i Ipad och läsa dem... De i butiken där jag köpte min Ipad sa att jag skulle skicka email till mej själv med bilagor med Safari-arkiv och läsa Ipad... Det funkar inte heller...

Måste jag fortsätta att läsa mina gamla Safari-arkiv på min Windows dator där jag har en gammal version av Safari ...
/Maria

Dög inte mitt svar du fick för tre veckor sedan?

Mitt råd: konvertera samtliga Safariarkiv till PDF. Därefter slutar du använda en webbläsare som inte uppdaterats på över 5 år. Den är övergiven av Apple, och du bör göra det samma. Möjligtvis ok att använda den på en dator som inte har någon som helst koppling till andra datorer eller internet. Samtidigt, om den kraschar, kan du då ladda ner version 5.1.7 från Apple? Tror inte det.

Jag har läst webbarkiv under flera år på min iPad. Det fungerar utmärkt med apparna Documents 6 och GoodReader. När du installerat en av dem lägger du enklast in webbarkiven i appen från en dator genom iTunes, eller maila dem till dig själv och öppna dem en och en.

Senast redigerat 2017-08-15 00:07

Jag läser mina Safari-arkiv i windows . Det funkar bra... Då behöver jag inte konvertera om dem... jag kunde inte fortsätta i tråden som jag skapade om att läsa Safari-arkiv. Det var en del som tyckte att det var dumt att jag inte vill konvertera dem till PDF.,,
/Maria

Senast redigerat 2017-08-17 19:27
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-18 08:27

För att säkra informationen inför framtiden bör du konvertera dem till pdf. Chansen att de fortfarande är läsbara om 10 år är mycket större med pdf än med Safariarkiv.

Ursprungligen av kenjon:

För att säkra informationen inför framtiden bör du konvertera dem till pdf. Chansen att de fortfarande är läsbara om 10 år är mycket större med pdf än med Safariarkiv.

Menar du att Apple kommer att sluta med Safari-arkiv? Safari på gamla CD-R som jag har går iallafall att installera i Windows 7 och Windows 98. När nån av mina nyare datorer går sönder tänker jag köpa en Mac. Jag tänker ha både IOS. Linux och Windows på den om det funkar??

Jag menar på olika paritioner. Mac OS funkade inte så bra att installera virtuellt på min Linuxdator som jag använder nu...
/Maria

Ursprungligen av flexable:

Jag har läst webbarkiv under flera år på min iPad. Det fungerar utmärkt med apparna Documents 6 och GoodReader. När du installerat en av dem lägger du enklast in webbarkiven i appen från en dator genom iTunes, eller maila dem till dig själv och öppna dem en och en.

Jag ska installera appen Documents 6 på min iPad... Den andra appen funkade inte ...
/Maria

Senast redigerat 2017-08-18 11:55
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-18 12:08

Nej, jag tror inte de kommer att sluta med Safariarkiv. Men de uppdateras till nya versioner, och då kan det hända att den inte kan läsa de gamla längre. Och jag tror att pdf kommer att behålla kompatibiliteten längre än Safariarkiv. Och din originalfråga om iPad löser du ju med pdf!
Se de som har en gammal dator och har köpt en ny iPhone. De har en för gammal iTunes som inte stödjer de nya telefonerna. Och de kan inte uppdatera iTunes eftersom OSX är för gammalt. Och de kan inte uppdatera OSX eftersom datorn är för gammal. Blir till att köpa en nyare dator....

Ursprungligen av Anna Maria:

Menar du att Apple kommer att sluta med Safari-arkiv? Safari på gamla CD-R som jag har går iallafall att installera i Windows 7 och Windows 98. När nån av mina nyare datorer går sönder tänker jag köpa en Mac. Jag tänker ha både IOS. Linux och Windows på den om det funkar??

Jag menar på olika paritioner. Mac OS funkade inte så bra att installera virtuellt på min Linuxdator som jag använder nu...
/Maria

Det går inte att installera IOS i en Mac, men Windows och Linux går att få in på olika partitioner.

Ursprungligen av Ida Blix:

Det går inte att installera IOS i en Mac, men Windows och Linux går att få in på olika partitioner.

Jag som trodde att IOS var Macens operativsystem... Är inte det en förkortning ?
Men det kanske inte heter så... Det kanske heter Mac OS Sierra, Mac OS Leopard, Mac OS Snow Leopard och Mac OS Lion o.s.v...
/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Jag som trodde att IOS var Macens operativsystem... Är inte det en förkortning ?
Men det kanske inte heter så... Det kanske heter Mac OS Sierra, Mac OS Leopard, Mac OS Snow Leopard och Mac OS Lion o.s.v...
/Maria

IOS är det du har i din Ipad, i Macen heter operativsystemet Mac OS och olika namn efter det beroende på version som du skriver. Helt rätt.

Ursprungligen av Ida Blix:

IOS är det du har i din Ipad, i Macen heter operativsystemet Mac OS och olika namn efter det beroende på version som du skriver. Helt rätt.

Det är alltså två olika operativsystem?
IOS är för Ipad och Mac OS är för Mac. Men båda tillverkas av Apple? IOS går inte att ha på Mac?
/Maria

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-18 19:43
Ursprungligen av Anna Maria:

Det är alltså två olika operativsystem?
IOS är för Ipad och Mac OS är för Mac. Men båda tillverkas av Apple? IOS går inte att ha på Mac?
/Maria

iOS är för iPhone och iPad. macOS är för Mac. iOS "heter" bara sitt versionsnummer, nu är vi på 10.nånting idag, i höst kommer iOS 11, där framförallt iPad får många nya funktioner.
macOS hette tidigare OS X (eller Mac OS X). Där är 10.12.6 senaste version. 10.nånting heter Sierra, 11 som kommer i höst kommer heta High Sierra.

Ursprungligen av flexable:

Jag har läst webbarkiv under flera år på min iPad. Det fungerar utmärkt med apparna Documents 6 och GoodReader. När du installerat en av dem lägger du enklast in webbarkiven i appen från en dator genom iTunes, eller maila dem till dig själv och öppna dem en och en.

Jag har installerat dessa appar men det funkar tyvärr inte... Att det funkar på din ipad kanske beror på vilken ipad man har. Jag har en Ipad Pro. Det kanske beror på vilken version av IOS som är installerat också...

Men jag har inte testat att skicka email till mej själv och testa att öppna bilagorna. Jag ska testa det. Det funkade inte med Safari på min Windowsdator när jag skulle öppna dem som bilagor.
/Maria

Ursprungligen av kenjon:

Nej, jag tror inte de kommer att sluta med Safariarkiv. Men de uppdateras till nya versioner, och då kan det hända att den inte kan läsa de gamla längre. Och jag tror att pdf kommer att behålla kompatibiliteten längre än Safariarkiv. Och din originalfråga om iPad löser du ju med pdf!
Se de som har en gammal dator och har köpt en ny iPhone. De har en för gammal iTunes som inte stödjer de nya telefonerna. Och de kan inte uppdatera iTunes eftersom OSX är för gammalt. Och de kan inte uppdatera OSX eftersom datorn är för gammal. Blir till att köpa en nyare dator....

Om jag laddar ner Safari installationsprogram och bränner det på arkiv CD eller DVD så kan jag installera det när jag behöver.

Windows 98 som jag använder till att läsa Safari-arkiv på finns att ladda ner på nätet om min skiva med Windows 98 skulle försvinna... Jag surfar inte med Safari från min Windowsdator... Om jag gör det får jag bara en massa virus som jag måste rensa bort... Det finns roligare saker att göra med datorn.

Iphone är jag inte intresserad av att köpa . En sån är alldeles för liten.
/Maria

Om du fått in ett Safari-webbarkiv i appen Documents 6 borde det fungera. Det fungerar även på min nyare iPhone 6S med senaste iOS-systemet, så jag kan inte se en anledning till att det inte ska fungera på iPad Pro.
Så här ser webbarkiv-ikonen ut i Documents-appen.

Jag provade nu även i Fileapp, som nämndes tidigare i tråden. Där fungerade två webbarkiv av tre, så Documents 6 verkar mer pålitligt.

Senast redigerat 2017-08-20 17:17
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-22 06:41
Ursprungligen av Anna Maria:

Om jag laddar ner Safari installationsprogram och bränner det på arkiv CD eller DVD så kan jag installera det när jag behöver.

Windows 98 som jag använder till att läsa Safari-arkiv på finns att ladda ner på nätet om min skiva med Windows 98 skulle försvinna... Jag surfar inte med Safari från min Windowsdator... Om jag gör det får jag bara en massa virus som jag måste rensa bort... Det finns roligare saker att göra med datorn.

Iphone är jag inte intresserad av att köpa . En sån är alldeles för liten.
/Maria

Det är inte alls säkert, eller ens troligt, att du kan installera den Safariversionen på din dator om 10 år (om du inte har kvar en 10 år gammal dator som fungerar).

Ursprungligen av kenjon:

Det är inte alls säkert, eller ens troligt, att du kan installera den Safariversionen på din dator om 10 år (om du inte har kvar en 10 år gammal dator som fungerar).

Då finns det säkert något annat program som kan konvertara om filerna?
/Maria

Ursprungligen av flexable:

Om du fått in ett Safari-webbarkiv i appen Documents 6 borde det fungera. Det fungerar även på min nyare iPhone 6S med senaste iOS-systemet, så jag kan inte se en anledning till att det inte ska fungera på iPad Pro.
Så här ser webbarkiv-ikonen ut i Documents-appen.

Jag provade nu även i Fileapp, som nämndes tidigare i tråden. Där fungerade två webbarkiv av tre, så Documents 6 verkar mer pålitligt.

Jag ska göra ett försök till.
/Maria

För att framtidssäkra för ALL framtid: gör om till PDF!

Ursprungligen av JEwald:

För att framtidssäkra för ALL framtid: gör om till PDF!

Flera hundratals filer?? Det finns roligare saker att göra med datorn än att konvertera filer... Många av filerna med Safari arkiv har jag redan på arkiv DVD-R och arkiv CD-R som jag började lagra på först för att jag inte hade nån DVD-R/RW på min första Windows dator... med windows 3.1
Det var en 386 på 19 MHz.

/Maria

Ja, fast du kan ju göra allt till en pdf med nån form av automatik, det är inte så jobbigt. Det har jag själv gjort. Fast då lade jag först över alla filer som skulle konverteras på en Linux Cruchbang-dator för att undvika virus.

Ursprungligen av JEwald:

Ja, fast du kan ju göra allt till en pdf med nån form av automatik, det är inte så jobbigt. Det har jag själv gjort. Fast då lade jag först över alla filer som skulle konverteras på en Linux Cruchbang-dator för att undvika virus.

Det är en gammal version av Linux...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Crunchbang_Linu...
Jag har Linux Mint Sonya på min Linuxdator. Jag har också en äldre dator som jag har en gammal version av Mandriva på. Någon av de datorerna borde duga? Eller funkar det bara med Linux Cruchbang?
/Maria

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-22 23:19
Ursprungligen av Anna Maria:

Då finns det säkert något annat program som kan konvertara om filerna?
/Maria

Det tror jag inte, eftersom Safari använder sitt eget format (därför du inte kan öppna dem på iPad). Utan använd ett mer generellt format, där pdf är ett bra förslag.
Du borde kunna automatisera överföringen med AppleScript eller kanske Automator.

Ursprungligen av kenjon:

Det tror jag inte, eftersom Safari använder sitt eget format (därför du inte kan öppna dem på iPad). Utan använd ett mer generellt format, där pdf är ett bra förslag.
Du borde kunna automatisera överföringen med AppleScript eller kanske Automator.

Jag ska testa med det annars får jag fortsatta att läsa dem på min Windows dator...

Det har ju funkat i flera år så det funkar i fortsättningen också... Jag bara tänkte att jag skulle slippa vara vid datorn så mycket...

Apparna Documents 6 och Fileview funkade inte Och när en av windows datorerna går sönder kan jag läsa dem på windows som jag kan ha på min mac som jag tänker köpa. Safari som kan läsa webarkiv har jag på CD och jag tänker ladda ner Safari som finns på nätet så kan jag läsa safari-arkv i framtiden också. Skivan som jag tänker lagra det på heter Delkin Devices Archival Gold CD-R eller DVD-R.

/Maria

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-24 07:38

Om framtiden, läs inlägg #22 igen. Du kan absolut inte lita på att det alltid kommer att fungera i Windows i framtiden.

Bevaka tråden