Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klona Hårddisk med Windows och Linux på

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skärplinge
  • 2017-08-09 13:17

Problemet rör väl inte direkt Mac, men grejen är har försökt klona en hårdisk på PC som har både Windows och Ubuntu....
Hur man än gör så ser alla kloningsprogram bara Windowspartionen..
Då tänkte jag säkert mkt enklare på Mac:en.....men kloningsprogram för Mac ser även dom bara Windowspartionen:-(
Skivverktyg därimot ser hårddisken som en enhet.....Så nu testar jag göra en avbild och sedan återskapa, kan tänka detta inte kommer funka....
Någon som klonat en disk med både windows och Ubuntu??

Testat med CCC?

  • Medlem
  • 2017-08-09 14:10
Ursprungligen av nissemac:

Problemet rör väl inte direkt Mac, men grejen är har försökt klona en hårdisk på PC som har både Windows och Ubuntu....
Hur man än gör så ser alla kloningsprogram bara Windowspartionen..
Då tänkte jag säkert mkt enklare på Mac:en.....men kloningsprogram för Mac ser även dom bara Windowspartionen:-(
Skivverktyg därimot ser hårddisken som en enhet.....Så nu testar jag göra en avbild och sedan återskapa, kan tänka detta inte kommer funka....
Någon som klonat en disk med både windows och Ubuntu??

Nej, men kolla Clonezilla. Du startar PC:n med önskat Live-verktyg och sedan klonar du från en hel disk till en annan ansluten disk (som bör vara formaterad på samma sätt som den du klonar från). Tänk på att disken du vill klona till måste vara minst lika stor, det spelar ingen roll hur mycket utrymme du använder på den första disken. När du sedan ska starta från den klonade disken måste den första vara borttagen, och du måste ha valt rätt startdisk i BIOS/UEFI.

Ursprungligen av Alix:

Nej, men kolla Clonezilla. Du startar PC:n med önskat Live-verktyg och sedan klonar du från en hel disk till en annan ansluten disk (som bör vara formaterad på samma sätt som den du klonar från). Tänk på att disken du vill klona till måste vara minst lika stor, det spelar ingen roll hur mycket utrymme du använder på den första disken. När du sedan ska starta från den klonade disken måste den första vara borttagen, och du måste ha valt rätt startdisk i BIOS/UEFI.

Det verkar krångligt Jag har ett operativsstem på verje dator inte två... När jag köper en mac då tänker jag ha ett operativsystem på den inte 2.
När jag blir less på det ena operativsystemet så installerar jag ett annat... Men jag kommer nog att börja med det som finns från början Mac OS.
/Maria

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-22 23:12
Ursprungligen av Alix:

Nej, men kolla Clonezilla. Du startar PC:n med önskat Live-verktyg och sedan klonar du från en hel disk till en annan ansluten disk (som bör vara formaterad på samma sätt som den du klonar från). Tänk på att disken du vill klona till måste vara minst lika stor, det spelar ingen roll hur mycket utrymme du använder på den första disken. När du sedan ska starta från den klonade disken måste den första vara borttagen, och du måste ha valt rätt startdisk i BIOS/UEFI.

Lite skillnad mot CCC på macOS

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-23 00:08
Ursprungligen av nissemac:

Problemet rör väl inte direkt Mac, men grejen är har försökt klona en hårdisk på PC som har både Windows och Ubuntu....
Hur man än gör så ser alla kloningsprogram bara Windowspartionen..
Då tänkte jag säkert mkt enklare på Mac:en.....men kloningsprogram för Mac ser även dom bara Windowspartionen:-(
Skivverktyg därimot ser hårddisken som en enhet.....Så nu testar jag göra en avbild och sedan återskapa, kan tänka detta inte kommer funka....
Någon som klonat en disk med både windows och Ubuntu??

Har använt winclone som var enkelt. Kostade dock 50$. Klarar inte en Linux partition som jag förstår det.
Annars tycker jag clonezilla verkar vara bra, men det kanske är krångligt.

Hittade den här tråden som kanske kan vara nått för dig.

https://forums.macrumors.com/threads/cloning-...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-23 00:31
Ursprungligen av moonshi:

Har använt winclone som var enkelt. Kostade dock 50$. Klarar inte en Linux partition som jag förstår det.
Annars tycker jag clonezilla verkar vara bra, men det kanske är krångligt.

Hittade den här tråden som kanske kan vara nått för dig.

https://forums.macrumors.com/threads/cloning-...

Hittade nu det här

https://www.howtogeek.com/howto/19141/clone-a...

Kanske kan va nått. Det enda som slår mig är att man måste se till att partitionen ( som är linuxpartitionen ) måste vara bootbar. Lite för trött för att kolla hur du ser till att den blir bootbar.

Hoppas att nått av det här kan vara dig till hjälp.

Acronis Trueimage använder jag när jag klonar Windows- och Linux-partitioner.

Programmet installeras på Windows men med verktyget kan du göra bootbar skiva eller USB-minne som fixar biffen iaf för mig.

På Mac använder jag Skiv-verktyget då det fungerar dugligt.

1
Bevaka tråden