Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Disney lämnar Netflix – startar egen tjänst

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Walt Disney kommer sluta att visa filmer hos Netflix och istället satsa på en egen strömmande videotjänst.

Läs hela artikeln här

Spännande! Med Disneys stora bibliotek av filmer och TV-serier, inklusive IP:s som Star Wars, Marvel, Pixar osv kan det bli en riktigt attraktiv tjänst. Hoppas den blir aggressivt prissatt (50-60kr/mån), kommer till Sverige samt får en duglig app. ?

Hoppas de också inkluderar äldre material, som finfina svartvita Zorro-TV-serien!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-08-09 10:10

Hur många strömmande filmtjänster behövs egentligen och hur många kommer vilja betala för att se allt? Jag gissar att Netflix inte kommer sänka sin prislapp motsvarande vad Disney kommer ta betalt för sin tjänst.

  • Medlem
  • 2017-08-09 10:24
Ursprungligen av Mija:

Hur många strömmande filmtjänster behövs egentligen och hur många kommer vilja betala för att se allt? Jag gissar att Netflix inte kommer sänka sin prislapp motsvarande vad Disney kommer ta betalt för sin tjänst.

Exakt. Även om utbudet ökar totalt sett, så kommer antalet 99-kronorstjänster att öka men utbudet i respektive tjänst kommer att vara mindre än idag. Konsumenten får betala mer för att få tillgång till motsvarande samma utbud som idag.

Drygt med ännu fler streamingtjänster.
Som kund vill man inte ha flera sådana, utan att dom samlar sig under gemensam flagga och kan leverera bra med innehåll.
Personligen anser jag att segregation inom streamingtjänsterna och ytterligare splittring bland dem kommer uppmana mer piratkopiering.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-09 10:34
Ursprungligen av Mija:

Hur många strömmande filmtjänster behövs egentligen och hur många kommer vilja betala för att se allt? Jag gissar att Netflix inte kommer sänka sin prislapp motsvarande vad Disney kommer ta betalt för sin tjänst.

Ursprungligen av Alix:

Exakt. Även om utbudet ökar totalt sett, så kommer antalet 99-kronorstjänster att öka men utbudet i respektive tjänst kommer att vara mindre än idag. Konsumenten får betala mer för att få tillgång till motsvarande samma utbud som idag.

Satt läste kommentarer på macrumours där det jämfördes flitigt med kostnad för kabeltv.

Men de verkar missa att det är väldigt lätt att bara betala en månad, se det man vill och sen säga upp.
Till skillnad från musik ser man ju i regel bara en film/serie en gång. Vet flera som betalar en månad HBO, ser game of thrones och sen säger upp det tills nästa säsong kommer.

  • Medlem
  • 2017-08-09 10:42
Ursprungligen av Json_81:

Satt läste kommentarer på macrumours där det jämfördes flitigt med kostnad för kabeltv.

Men de verkar missa att det är väldigt lätt att bara betala en månad, se det man vill och sen säga upp.
Till skillnad från musik ser man ju i regel bara en film/serie en gång. Vet flera som betalar en månad HBO, ser game of thrones och sen säger upp det tills nästa säsong kommer.

Det ligger i händerna på den som står för tjänsten. De kan införa bindningstid när som helst. Eftersom tjänsterna strävar att bli mer unika än allomfattande så minskar konkurrensen.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-08-09 10:44
Ursprungligen av jakobnilsson:

Spännande! Med Disneys stora bibliotek av filmer och TV-serier, inklusive IP:s som Star Wars, Marvel, Pixar osv kan det bli en riktigt attraktiv tjänst. Hoppas den blir aggressivt prissatt (50-60kr/mån), kommer till Sverige samt får en duglig app. ?

Hoppas de också inkluderar äldre material, som finfina svartvita Zorro-TV-serien!

I en idealvärld skulle Disneys tjänst vara så billig, men pessimisten i mig säger att det inte kommer bli så Men jag håller tummarna för att du har rätt här, du har ju bra track record med spådomar

Ursprungligen av ekloev:

I en idealvärld skulle Disneys tjänst vara så billig, men pessimisten i mig säger att det inte kommer bli så Men jag håller tummarna för att du har rätt här, du har ju bra track record med spådomar

Tänker på Amazon som satte sin tjänst relativt billigt. Tror netflix och/eller Hbo har ganska stor spridning redan, och nya aktörer måste förstå att de flesta kunder inte betalar 3ggr 99kr för tjänster eller mer. En logisk konsekvens borde vara att priserna pressad ned. Eller vi håller tummarna iallafall! ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-09 11:16
Ursprungligen av Alix:

Det ligger i händerna på den som står för tjänsten. De kan införa bindningstid när som helst. Eftersom tjänsterna strävar att bli mer unika än allomfattande så minskar konkurrensen.

Klart de kan det, men jag tvivlar på att det är lyckat nu när de flesta vant sig vid att slippa bindningstider på digitala tjänster.
Hursom så får man ju utgå från vad som gäller just nu när man resonerar om skillnader/likheter.

Ursprungligen av ekloev:

I en idealvärld skulle Disneys tjänst vara så billig, men pessimisten i mig säger att det inte kommer bli så Men jag håller tummarna för att du har rätt här, du har ju bra track record med spådomar

Med tanke på hur mycket material disney sitter på tvivlar jag på att det blir billigt.

Gud vad skönt! Äntligen en "Strömmande film"-tjänst till!
Jag hoppas att alla kanaler startar en egen tjänst, eller vänta lite - Kan inte varje enskilt TV-program och film ha en tjänst var!? Det vore ju fantastiskt bra och skönt!

:|

  • Medlem
  • 2017-08-09 11:56
Ursprungligen av Json_81:

Klart de kan det, men jag tvivlar på att det är lyckat nu när de flesta vant sig vid att slippa bindningstider på digitala tjänster.
Hursom så får man ju utgå från vad som gäller just nu när man resonerar om skillnader/likheter. ...

Där håller jag inte med. Om strömningstjänsterna förändras ska man snarare utgår från att det som gäller nu inte gäller i framtiden. I stället får man försöka analysera vad som kan hända med marknaden. Om olika tjänster bli mer unika så minskar givetvis konkurrensen dem emellan. Enligt länkad artikel så vill Disney inte längre göda Netflix med pengar. Frågan är om Disney på ett enkelt sätt kan tjäna de pengar som Netflix tjänar på att ha med Disneys utbud. Jag är inte övertygad om det.

  • Medlem
  • 2017-08-09 16:44
Ursprungligen av Alix:

Där håller jag inte med. Om strömningstjänsterna förändras ska man snarare utgår från att det som gäller nu inte gäller i framtiden. I stället får man försöka analysera vad som kan hända med marknaden. Om olika tjänster bli mer unika så minskar givetvis konkurrensen dem emellan. Enligt länkad artikel så vill Disney inte längre göda Netflix med pengar. Frågan är om Disney på ett enkelt sätt kan tjäna de pengar som Netflix tjänar på att ha med Disneys utbud. Jag är inte övertygad om det.

Netflix har ju ökat kraftigt i antal prenumeranter men även skuldberg för alla egenproducerade serier. 167 miljarder SEK är inget litet lån ☺️

http://www.latimes.com/business/hollywood/la-...

Inte mycket kvar på Netflix nu, senaste åren har det räckt med den årliga gratismånaden för att se allt av kvalitet på tjänsten, skulle aldrig betala för deras innehåll.

  • Medlem
  • 2017-08-09 16:59
Ursprungligen av PaO:

Netflix har ju ökat kraftigt i antal prenumeranter men även skuldberg för alla egenproducerade serier. 167 miljarder SEK är inget litet lån ...

Vad har det med vad Netflix tjänar på Disneys utbud att göra?

  • Medlem
  • 2017-08-09 18:14
Ursprungligen av Alix:

Vad har det med vad Netflix tjänar på Disneys utbud att göra?

Mer en tanke om sårbarhet. När Disney lämnar så gäller det att det egna materialet bär sig annars kanske tillströmningen av nya prenumeranter avstannar och då ligger Netflix illa till med skuldberg

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2017-08-09 18:23

Börjar mest bli bisarrt detta. Hur dåliga tjänster alla dessa kreatörer lyckas skapa när piratmarknaden lyckas så oerhört bra.

Att de har flera streamingtjänster man betalar för är egentligen inte problemet, utan att de inte skaffar ett gemensamt API iaf.
RSS fungerar alldeles utmärkt för torrent-marknaden och är så simpelt.

Borde vara straffbart att vara så inkompententa, men det blir väl så när statliga garanterade monopol som upphovsrätten är byggd som den är.
Jag och många andra skulle säkerligen kunna betala för massor av dessa tjänster, om de faktiskt erbjöd serierna som finns i USA och erbjuder ett API så mediaspelare som plex eller appletv eller whatever kan ge ett bra index av utbudet.

  • Medlem
  • 2017-08-09 19:08
Ursprungligen av PaO:

Mer en tanke om sårbarhet. När Disney lämnar så gäller det att det egna materialet bär sig annars kanske tillströmningen av nya prenumeranter avstannar och då ligger Netflix illa till med skuldberg

Okej.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2017-08-14 16:06

Netflix börjar beta av skulderna omedelbart...

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/OV4Kq/...

  • Medlem
  • International user
  • 2017-08-15 13:22
Ursprungligen av Mija:

Hur många strömmande filmtjänster behövs egentligen och hur många kommer vilja betala för att se allt? Jag gissar att Netflix inte kommer sänka sin prislapp motsvarande vad Disney kommer ta betalt för sin tjänst.

En undersökning i Storbritannien visade att man behövde ungefär 23 tjänster för att få ett heltäckande utbud.

Om vi kallar alla streamingtjänster för kanaler så är vi tillbaka till ruta 1 igen.
Mediaindustrin har lurat oss.

1
Bevaka tråden