Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad PRO 2017 redigera film

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2017-08-05 22:13

Funderar på att köpa en iPad PRO 12.9" för lite lättare filmredigering när jag är på resande fot, men även hemma. Är det någon här som har en själv och använder den till liknande uppgifter? Hur är era erfarenheter i sådana fall? Har klämt på en och den var himla trevlig, med 512gb lagring kombinerat med en minneskortläsare känns det som ett riktigt bra alternativ till en (ännu mer) svindyr MacBook PRO.

Ursprungligen av Heden:

Funderar på att köpa en iPad PRO 12.9" för lite lättare filmredigering när jag är på resande fot, men även hemma. Är det någon här som har en själv och använder den till liknande uppgifter? Hur är era erfarenheter i sådana fall? Har klämt på en och den var himla trevlig, med 512gb lagring kombinerat med en minneskortläsare känns det som ett riktigt bra alternativ till en (ännu mer) svindyr MacBook PRO.

Vad menar nu med lättare filmredigering? Det finns ju verktyg i "bilder" att kunna småredigera enstaka filmklipp (t ex putsa film i ändarna). Vill man arbeta mer avancerat så finns det iMovie som du kan lägga ihop flera filmer som ett projekt. I iMovie finns olika verktyg för ljud, övergångar, bakgrunder mm.

IMovie räcker väl för dom flesta, och formaten det programmet skickar ut funkar fint på att titta på så länge man inte ska publicera nåt som ska sändas i TV. Det handlar om format och fps (frames per second) iMovie exporterar 30/60 fps och vi i Europa använder 25/50 fps. Jag har testat många redigeringsprogram och det finns ett i ios-världen som höjer sig över alla andra - LumaFusion, programmet är utvecklat av 2 avhoppare som utvecklat Pinnacle som funnits några år och som fortfarande är ett ok program. Men LumaFusion är fortfarande under utverckling och kommer löpande med nya funktioner. Ett grymt program, 3 videospår samt 3 separata ljudspår underlättar redigering om man vill täcka bilder.........kolla olika filmer på Youtube som visar hur man gör så får du se. Finnas även en bra kurs som epic har, videor i form av korta avsnitt. Jag använder bla en 12.9 ipad och det funkar fint.....funkar även (lite pillrit) i iPhone.

Senast redigerat 2017-08-06 12:55
  • Medlem
  • Lund
  • 2017-08-06 14:52

Med lättare redigering menar jag att klippa ihop korta filmer, runt 1 minut och 2 max. Möjligtvis någon effekt samt ljudspår. Har hört talas om LumaFusion och det kommer förmodligen bli det jag investerar i i sådana fall. Tack för input från er båda, verkar vara en lovande investering med andra ord!

Ursprungligen av Heden:

Med lättare redigering menar jag att klippa ihop korta filmer, runt 1 minut och 2 max. Möjligtvis någon effekt samt ljudspår. Har hört talas om LumaFusion och det kommer förmodligen bli det jag investerar i i sådana fall. Tack för input från er båda, verkar vara en lovande investering med andra ord!

Jaha, du menade att sätta ihop flera filmer och redigera dom? Då verkar det som LumaFusion fungera på samma sätt som iMovie dvs att filmerna läggs ihop som projekt.

1
Bevaka tråden