Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-tangentbord från Varmilo

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En liten kort recension av Varmilos kommande tangentbord med kombinerat Mac- och Windowsstöd.

Efter att äntligen ha gett upp mina sega Apple-tangentbord är jag tillbaka till de mekaniska rötterna jag älskade så mycket under nittiotalet. Då med Apples Extended Keyboard men som jag senare tappade kontakten med i och med Apples övergång till USB och billiga membrantangentbord som pajar stup i kvarten.

Numera använder jag huvudsakligen Realforce och Novatouch. På resor och för spelande har jag ett CM Masterkeys. Men inget av dem har den där riktiga Mackänslan.

Det är inte helt enkelt att hitta ett tangentbord i kombinationen bra macstöd, mekaniskt, svensk teckenuppsättning, snyggt och med kvalité. Men jag har aldrig gett upp speciellt snabbt.

Varmilo rekommenderas ofta och jag föll för deras stramt formgivna VA69M och lade en beställning på ett sådant att ha på jobbet till min MacBook Pro. Samtidigt såg jag att ordet Mac nämndes i en text på mandarin hos Varmilo och efter lite efterforskning var det klart att de hade ett tangentbord för Mac på väg!

Jag kontaktade Varmilo och förklarade min situation och erfarenhet från Macvärlden. De erbjöd mig att testa deras kommande växlingsbara Dual-OS Mac/Windows TKL tangentbord!

Sedan ett par veckor - under pågående semester och resande fot - har ett Varmilo VA88MacN hängt med runt. VA88Mac heter modellen där ”N" är den nordiska varianten vad jag förstår.

I grunden är det ett VA88M.
Dvs 88 tangenter i ISO-standard och USB-anslutning.
Mitt testexemplar kom med vitt chassi i plast, svart plåt, bruna Cherry MX brytare, vita LED, vita PBT-tangenter med sublimerade nordiska tecken på. Ingen risk för att några tecken nöts ut.
Det som skiljer denna dual-OS Mac-modell från de vanliga VA87M/88M är två saker.

- Tangenterna har fått macspecifika namn så som ”delete” och ”return”. På dessa tangenter samt för vissa funktionstangenter har windowsnamnen fått flytta ner och återfinns som laseretsad text på framsidan av tangenten. Funktionstangenterna F1-F12 har fått systemsymboler för Apples mission control, media, ljus etc.

- Tangentbordets firmware har modifierats så det enkelt kan växlas mellan Mac- och Windowsfunktionalitet.

Den förvalda lägesinställningen är för Windows. När tangenterna Fn-A hålls ned i tre sekunder blinkar skiftlåsets LED tre gånger och tangentbordet växlar till Apples funktionalitet. Med Fn-W nedtryckt i tre sekunder växlar man på samma sätt tillbaka till Windows igen. Inställningen behålls som sig bör även efter vila, omstart och frånkoppling.
I windowsläget justerar man intensiteten för tangentbordets bakgrundsbelysning med Fn-Pil upp/ned i fem steg. Släckt samt fyra ljusintensiteter. Med Fn-Pil vänster/höger kan man växla till andningseffekt (breathing) för LEDen. Dock finns inte andningen att tillgå i läget för Apple.

För Mac justeras tangentbordets LED med belysningsknapparna för tangentbordet (F5/F6). Dock är denna funktionen hårdkodad i firmware och emulerar därmed bara systemets funktionalitet. Vilket kan konfundera en något då macOS inte reagerar på vissa funktionsknappar på samma sätt som det brukar göra med Apples egna tangentbord.

Eftersom att macstödet finns i firmware så krävs inte några drivrutiner. Det är inte heller problem med att använda de macspecifika tangentbordskombinationer som tex Kringla-R redan vid uppstart. Inte heller är FileVault-aktiverade macar något problem.

Där här är ett otroligt solitt tangentbord som på ett snyggt sätt överbryggar glappet mellan torftiga tangentbord för Mac och saligheterna på andra sidan. Samt för alla oss som lever i gränslandet och växlar mellan båda operativsystemen.

Det sitter som gjutet i bordet och glider inte omkring på något sätt. Även om höljet är i plast finns inget på något sätt som känns billigt.
USB-kabeln är 1,5 meter lång, löstagbar och ansluts i tangentbordet med en guldplätterad mini-USB.

Det har inte varit det lättaste att hinna med att testa och fotografera tangentbordet samtidigt som man flyger, bilar, badar och umgås med familjen. Men jag har försökt att få ihop några bilder och tankar från min upplevelse.

På mitt testexemplar har jag uppmärksammat några saker som jag återkopplat till Varmilo.
Bl.a att de vita LEDarna inte har exakt samma färgnyans. Det är oerhört små skillnader där vissa av dem har ett svagt grönstick medan övriga är mera neutrala i färgtonen. Kanske kommer de från två olika batcher eller binnings.

Finns också en versal som borde ha varit gemen på en av tangenterna. Småsaker som enkelt kan korrigeras.

Jag har inga uppgifter om någon prisbild och vet tyvärr inte heller exakt när det kommer ut på marknaden. Enligt Varmilo är det i alla fall "ready" och jag antar att maxgaming.se kan svara på dessa frågor så småningom.

Som en personlig reflektion tycker jag det är lite synd att Varmilo inte utnyttjar det fina läget de har och tar steget ut och låter oss på den nordiska marknaden få våra egna tecken.
Det hade varit så otroligt trevligt om de bifogade samtliga fem tecken Å, Ä, Ö, Æ och Ø för Svenska/Finska och Danska/Norska. På så sätt skulle alla nordiska länderna få sina egna tecken på sina egna platser. Rent, snyggt och korrekt.
De tillverkar ju redan Ä och Ö för den tyska ISO DE så varför inte låta dem komma hit till oss här i norr också och kanske bjuda på två extra hattar?
Eller i alla fall sälja dem vid sidan av för 10,- stycket.

Egentligen vill jag inte tillbaka till jobbet men samtidigt vill jag provköra min rymdgrå Varmilo VA69M på min rymdgrå MBP.

Varmilo har publicerat några bilder på deras fullstora version av detta tangentbord.
http://imgur.com/gallery/SmUox
Även caps-unlocked.com har publicerat bilder, se länk nedan.

De brittiska priser jag sett för dessa ser ut som följer:

Det mindre i TKL-storlek som jag testade heter VA88Mac och kostar 950-1200,- beroende på vilken typ av brytare och färg på LED man väljer.
Och det fullstora heter VA109Mac och ligger på 1050-1300 beroende på brytare och LED.

Om de kommer in till Sverige så är kommer det att vara maxgaming.se som säljer dem.
Annars går de att köpa från England eller Tyskland.
http://caps-unlocked.com/keyboards/varmilo/
https://www.candykeys.com/varmilo/

1
Bevaka tråden