Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud Drive med extern disk?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har:
- en intern 512 GB SSD
- en extern 2 TB-disk
- 2 TB iCloud Drive.

De vanliga iCloud Drive-inställningarna tillåter i bästa fall att man sparar saker från sitt skrivbord och sin dokument-mapp. Detta innebär att filer på en extern disk inte följer med (rent idiotiskt av Apple att inte ha löst det).

Är det någon som vet om detta går att lösa? Det finns ju t ex Symbolic Links, borde man inte kunna använda det för att lura systemet?

  • Medlem
  • 2017-07-30 23:57
Ursprungligen av carlsson:

Jag har:
- en intern 512 GB SSD
- en extern 2 TB-disk
- 2 TB iCloud Drive.

De vanliga iCloud Drive-inställningarna tillåter i bästa fall att man sparar saker från sitt skrivbord och sin dokument-mapp. Detta innebär att filer på en extern disk inte följer med (rent idiotiskt av Apple att inte ha löst det).

Är det någon som vet om detta går att lösa? Det finns ju t ex Symbolic Links, borde man inte kunna använda det för att lura systemet?

Om du är beredd att göra ett Alexanderhugg så kan du titta här.

Fast det löser ju inte problemet. Du ändrar bara hemmamappen.
Har man då dokument både i hemmamappen och en extern hårddisk så finns problemet kvar...

Men tack ändå.

  • Medlem
  • 2017-08-07 15:36
Ursprungligen av carlsson:

Fast det löser ju inte problemet. Du ändrar bara hemmamappen.
Har man då dokument både i hemmamappen och en extern hårddisk så finns problemet kvar...

Men tack ändå.

Man kan ha mer än en extern hårddisk, så lösningen fungerar. Om du inte vill lösa det så är upp till dig. I övrigt är Icloud drive ett system som Apple har bestämt ska fungera som det gör. Det kanske ändras, kanske inte.

Ursprungligen av Alix:

Man kan ha mer än en extern hårddisk, så lösningen fungerar.

Om man har en bärbar dator, men inte vill bära med mig den externa hårddisken, hur gör man då?

(Det är klart att man kan använda "optimera lokal lagring" så att den endast lagrar det man använder ofta på den inbyggda hårddisken, och på så sätt kunna lagra upp till 2 TB på iCloud Drive. Men det känns väldigt lurigt. Jag önskar att man istället hade fått välja vilka mappar som hade duplicerats till iCloud Drive.)

  • Medlem
  • 2017-08-07 16:05
Ursprungligen av carlsson:

Om man har en bärbar dator, men inte vill bära med mig den externa hårddisken, hur gör man då? ...

Lösningen på problemet passar så klart inte alla, och det var heller inget jag utgick ifrån. Snarare tvärtom, jag skrev "Alexanderhugg" vilket i överförd bemärkelse betyder att man arbetar runt problemet så att man kan få det att fungera men inte så att inte nya problem uppstår. För att svara på din fråga: De som har lämpliga bärbara datorer kan använda sig av speciella SD-kortsläsare, exempelvis Niftys minidrive. Då får man rejält med utrymme utöver den interna disken.

Egentligen, om man håller sig till under 2 TB och alltid har tillgång till internet, så borde iCloud Drive räcka. För visst är det så att den sparar det i molnet som inte får plats på den fysiska disken?
Någon som kör så?

1
Bevaka tråden