Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trump: Apple lovar nya fabriker i USA

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

USA:s president Donald Trump säger att Apples vd Tim Cook lovat att bygga tre fabriker i landet och att de kommer att vara "stora stora stora".

Läs hela artikeln här

Jepp. Väntat. Har skrivit om detta länge nu. Apple förbereder sig för en förändrad värld där globaliseringen delvis dras tillbaka, eller i alla fall hårdare regleras - detta i kombination med att Apples (och många andra amerikanska jättars) skatteflykt kommer att hårt bekämpas i USA och i EU är det heller ingen dans på rosor att lagra bergen med dollar (EU håller sedan 5-10 år på att täppa till dessa absurda hål i skattesystemet - det tar tid, men Apple och många fattar att det är dags att se om sitt hus).
Så - Apple tar hem en del av produktionen och istället för att betala skatt på astronomiska pengahögen dom tvingas ta hem så investerar dom så klart och det stärker varumärket enormt inom USA (Buy American! Made in USA!).
Cook & Co. vet vad dom gör...och dom har ett utmärkt läge att tranformera om företaget...allt sådant här är MYCKET lättare när affärerna går som på räls.
Och: om Apple själva direkt äger och driver fabriker hemma på amerikansk mark är oväsentligt, huvudsaken dom initierar och ev. delfinaniserar byggen och start (om Apple lovar att lägga tillverkning av en produkt på en fabrik i bestämt antal år - och dessutom trycker in kapital - så bygger någon den fabriken och antäller folk...det är en så säker satsning som det kan bli inom industrin. Apple kan också bygga och starta - och hela amerikanska folket får det inprätat i skallen - för att sedan sälja hela rasket till tredjepart när det rullar (och vidare bara beställa produktion som dom gör med kineserna), dom har likväl stärkt varumärket för lååååång tid framåt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-26 20:57

En fabrik för Magsafe 2/3 adaptern, en för Lightning-3,5mm och en för USB-C till USB dongeln?

Ursprungligen av Redaktionen:

USA:s president Donald Trump säger att Apples vd Tim Cook lovat att bygga tre fabriker i landet och att de kommer att vara "stora stora stora".

Läs hela artikeln här

Jag gissar på 3 ggr 4000 anställda, det räcker för att fylla provrörsglas till brädden. Trump kommer att trumpetare ut att det är en bra handel, en jättebra handel, en handel som aldrig blivit av om inte han vore han. Och nej, inte oväntat utan precis i linje med dagens pissande av revir och prat om vem som har en stor och vem som har en liten en. Suck.

Trump riskerar göra ett riktigt stort misstag… att nämna att Apple skall bygga fabriker i USA.
Apple (det var mest Steve Jobs) ogillar starkt när någon annan gör det innan Apple. Bl.a. när ATI, kring år 2000, utannonserade att kommande Macar skulle få grafikprocessorer från ATI, avbröt Apple förbindelsen och avtalet helt och skrotade planer att bygga Mac datorer med ATI GPU och byggde istället Mac datorer med Nvidia… (så tror jag det var…)
Risken finns att Apple låter bli att bygga fabriker i USA för att visa Trump var skåpet skall stå (samt att Trumps trovärdighet sjunker)…
Vore jag Tim Cook, så skulle jag ge Trump en rejäl örfil…

Trump-news? Förmodligen.

Nu skämtar du väl? Eller har du på riktigt denna verklighetsuppfattning?

Ursprungligen av The Real Viking:

Risken finns att Apple låter bli att bygga fabriker i USA för att visa Trump var skåpet skall stå (samt att Trumps trovärdighet sjunker)…
Vore jag Tim Cook, så skulle jag ge Trump en rejäl örfil…

Ursprungligen av Demiurgen:

Nu skämtar du väl? Eller har du på riktigt denna verklighetsuppfattning?

Det är ökänt att Apple starkt ogillar när andra presenterar vad Apple skall göra… Apple har faktiskt avbrutit flera avtal när underleverantörer har presenterat vad Apple skall göra eller komma ut med kommande produkter – (nu pratar jag inte om läckor utan vad underleverantörer har officiellt sagt till media). Den enda som har rätt att presentera kommande produkter är tillverkaren själv (t.ex. Apple) –såvida inte något annat har avtalats. Det är Apple som skall komma ut med nyheten om fabriker i USA – inte Trump (han gör det för att vinna politiska poäng). Att Apple inte kommenterar Trumps tal – visar att Apple ogillar att Trump har avslöjat vad Apple skall göra.

Väntat men likväl positiva nyheter. Trump fortsätter att briljera.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-07-27 23:23

Detta hade hänt oavsett.
Det är för dyrt att producera i Asien.

Ursprungligen av The Real Viking:

Det är ökänt att Apple starkt ogillar när andra presenterar vad Apple skall göra… Apple har faktiskt avbrutit flera avtal när underleverantörer har presenterat vad Apple skall göra eller komma ut med kommande produkter – (nu pratar jag inte om läckor utan vad underleverantörer har officiellt sagt till media). Den enda som har rätt att presentera kommande produkter är tillverkaren själv (t.ex. Apple) –såvida inte något annat har avtalats. Det är Apple som skall komma ut med nyheten om fabriker i USA – inte Trump (han gör det för att vinna politiska poäng). Att Apple inte kommenterar Trumps tal – visar att Apple ogillar att Trump har avslöjat vad Apple skall göra.

Om Apple tror att man har den makten idag, 2017, när alla pengar dessutom finns offshore så är man nog rejält ute och cykar. Men vi får väl se.

Ursprungligen av Anderlind:

Om Apple tror att man har den makten idag, 2017, när alla pengar dessutom finns offshore så är man nog rejält ute och cykar. Men vi får väl se.

Apple är enormt mycket rikare nu än år 2000 (Apple vara nära konkurs i slutet av 1990 talet) – de har ekonomiska muskler att göra så om de vill… Apple gör det som är bäst för Apple (även om det blir en omväg…)

Jag tror inte att Apple gör så – bara belyser att jag inte skulle bli förvånad om de gör en plötslig u-sväng i frågan om bygga fabriker i USA.

Underleverantörer vet det också och de är mycket försiktiga med att yppa sig när det gäller Apple avtal, produktion, affärshemligheter etc. Om jag minns rätt fick Intel fick en örfil från Apple en gång – sedan dess är ledningen mycket försiktiga. De kan gärna nämna deras produkter (t.ex. kommande CPU men nämner aldrig att Apple kommer med modeller med den kommande CPU – jag tror det var det misstaget Intel gjorde för länge sedan).

Läckan som uppstår kring Apples kommande produkter är inte från ledningen hos underleverantörer utan anställda i fabrikerna – vilket är svåra att komma åt. Viss läckage är medvetet gjorda från Apple HQ (troligen för att minimera de skadliga rykten eller höja intresset för vissa produkter eller göra konkurrenterna nervösa).

Jo, jag känner till detta om Apple - kan deras historia mycket väl och har följt företaget sedan slutet av 1980-talet.
Men nu handlar det om amerikanska regeringen och inte underleverantörer eller företag över huvud taget - detta är något helt annat och jag anser att din analys är felaktig och paralellen verklighetsfrämmande.
Dessutom; även om Apple skulle vara psykotiska (från VD till styrelse) och strategiskt betrakta Vita Huset som vilken annan underleverantör som helst - och stoppa nationella satsningar för att Vita Huset "läckte" något före Apple själva - så skulle det vara usel bizniz...ty det skulle skada företagets varumärke fruktansvärt hårt - ev, stora offentliga protester och bojkott-kampanjer - det skulle kunna utvecklas till en kris för Apple som företag - troligtvis sluta med att både Cook och styrelse får gå.
Det är så jag ser på verkligheten, det är den analys jag gör. Apples tidigare historia av hårda tag mot läckor etc är 100% irrelevanta i denna fråga - totalt "annan sak". Jag äör 100% övertygad om att Apple inte ens snuddat vid tanken på att starta krig med amerkanska regertingen för att idioten Trump har "avslöjat" en "plan" som Apple har. Skulle Apple drivas av sådana idioter som gör sådant så skulle Apple inte vara ett av planetens största företag idag.

Ursprungligen av The Real Viking:

Det är ökänt att Apple starkt ogillar när andra presenterar vad Apple skall göra… Apple har faktiskt avbrutit flera avtal när underleverantörer har presenterat vad Apple skall göra eller komma ut med kommande produkter – (nu pratar jag inte om läckor utan vad underleverantörer har officiellt sagt till media). Den enda som har rätt att presentera kommande produkter är tillverkaren själv (t.ex. Apple) –såvida inte något annat har avtalats. Det är Apple som skall komma ut med nyheten om fabriker i USA – inte Trump (han gör det för att vinna politiska poäng). Att Apple inte kommenterar Trumps tal – visar att Apple ogillar att Trump har avslöjat vad Apple skall göra.

Ursprungligen av Demiurgen:

Jo, jag känner till detta om Apple - kan deras historia mycket väl och har följt företaget sedan slutet av 1980-talet.
Men nu handlar det om amerikanska regeringen och inte underleverantörer eller företag över huvud taget - detta är något helt annat och jag anser att din analys är felaktig och paralellen verklighetsfrämmande.
Dessutom; även om Apple skulle vara psykotiska (från VD till styrelse) och strategiskt betrakta Vita Huset som vilken annan underleverantör som helst - och stoppa nationella satsningar för att Vita Huset "läckte" något före Apple själva - så skulle det vara usel bizniz...ty det skulle skada företagets varumärke fruktansvärt hårt - ev, stora offentliga protester och bojkott-kampanjer - det skulle kunna utvecklas till en kris för Apple som företag - troligtvis sluta med att både Cook och styrelse får gå.
Det är så jag ser på verkligheten, det är den analys jag gör. Apples tidigare historia av hårda tag mot läckor etc är 100% irrelevanta i denna fråga - totalt "annan sak". Jag äör 100% övertygad om att Apple inte ens snuddat vid tanken på att starta krig med amerkanska regertingen för att idioten Trump har "avslöjat" en "plan" som Apple har. Skulle Apple drivas av sådana idioter som gör sådant så skulle Apple inte vara ett av planetens största företag idag.

Du har nog rätt.

Apple har bråkat med USA:s myndigheter flera gånger förr - senast gällde det kryptering.

Jag tror inte Cook skulle få sparken. Många (inkl. ledamöter i Apples styrelse) ogillar myndigheter och lägger myndigheter sig i kan ekonomiska starka företag lägga sig på tvären.

Jag tror inte heller Apples varumärke skulle skadas nämnvärt. Många gillar att Apple står på folkets sida mot myndigheter, t.ex. vid kryptering. När det gäller arbete är det en helt annan fråga… De vet att priserna på Apples produkter riskerar att stiga (om Apple skall ha kvar de nuvarande vinstmarginalerna) om Apple tillverkar produkterna i USA.

Men jag tror inte det blir så mycket jobb i USA som Trump önskar/skryter… underleverantörerna kommer nog automatisera fabrikerna i mycket, mycket högre grad än i deras fabriker i Kina, Taiwan… för att kunna erbjuda nästan samma låga pris per enhet som idag (inkl. reducerad skatt som Trump lovade).

En fördel som Apple har om fabrikerna byggs i USA är att läckaget blir lättare att kontrollera (dels att Apple kan stämma personer som läcker på mycket höga summor, dels att mycket blir automatiserad – färre människor får kännedom om kommande produkter). En tredje är att kvaliteten kan åka upp om samtliga maskinerna är rätt inställda och att maskinerna automatiskt sluttestar varje apparat snabbt (t.ex. kontrollerar skärmen [inkl. touch ytan], högtalarna, mikrofonen, knapparna, moderkortet m.m.)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-07-31 08:09

Trump sitter bara ett antal år. Apple kan ha is i magen och vänta ut honom.

  • Medlem
  • 2017-07-31 08:28
Ursprungligen av kenjon:

Trump sitter bara ett antal år. Apple kan ha is i magen och vänta ut honom.

Var det inte så att Trump lovade stora skattelättnader för företag som plockade hem produktion. Dessutom handlar det väl om montering och inte komponenter

1
Bevaka tråden