Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe Flash läggs ner

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Adobe meddelar på sin nyhetsblogg att Adobe Flash Player läggs ner.

Läs hela artikeln här

Inte en dag för tidigt. Adjö och tack för fisken.

  • Medlem
  • 2017-07-26 10:02

Ur ett säkerhetsperspektiv är det naturligtvis utmärkt. Dock inte att det tar tre år. Ur ett samhällsperspektiv får vi hoppas att alla senfärdiga myndigheter, organisationer och företag gör om sina hemsidor som idag är mer eller mindre beroende av flash. Då är det bra att det tar tre år. Å andra sidan har ju NHS i UK fortfarande Windows XP (nuvarande premiärministern förvägrade NHS en uppgradering när hon var inrikesminister)...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-07-26 10:08
Ursprungligen av Alix:

Ur ett säkerhetsperspektiv är det naturligtvis utmärkt. Dock inte att det tar tre år. Ur ett samhällsperspektiv får vi hoppas att alla senfärdiga myndigheter, organisationer och företag gör om sina hemsidor som idag är mer eller mindre beroende av flash. Då är det bra att det tar tre år. Å andra sidan har ju NHS i UK fortfarande Windows XP (nuvarande premiärministern förvägrade NHS en uppgradering när hon var inrikesminister)...

Är det inte redan ganska borta?
Rätt länge sen jag avinstallerade och inte saknat det.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-26 10:17

Flash? Inte stött på en sida som krävt det på länge. För mig är Flash redan dött. Har man glömt kvar det på sitt system så finns avinstalleraren här.

Prisa säkerhetsgudarna, Flash sjunger på sista versen.
Dessvärre så tror jag att det leda till en sjuk mängd med mer jobb för oss som jobbar inom säkerhetsområdet att upprätthålla säkerheten på alla Legacy klienter som med all säkerhet kommer att finnas kvar...

  • Medlem
  • 2017-07-26 10:30
Ursprungligen av Json_81:

Är det inte redan ganska borta?
Rätt länge sen jag avinstallerade och inte saknat det.

Ursprungligen av reboot81:

Flash? Inte stött på en sida som krävt det på länge. För mig är Flash redan dött. Har man glömt kvar det på sitt system så finns avinstalleraren här.

Ja, men det var ju bra för er, men jo, det finns kvar lite här och där. Nationalencyklopedin har det, exempelvis.

  • Medlem
  • 2017-07-26 10:50

Swedbanks ekort brukar sig av flash ännu, jobbigt då man enbart har med sig sin mobila enhet å vilka skapa ett virtuell bankkort

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-07-26 12:24
Ursprungligen av pult:

Swedbanks ekort brukar sig av flash ännu, jobbigt då man enbart har med sig sin mobila enhet å vilka skapa ett virtuell bankkort

Aldrig använt, men funkar det inte i appen?

Har bara sett Flash-krav på ett enda ställe senaste åren; MovieStarPlanet (ett webbaserat spel för ungar). That's it.

Tjoho! Äntligen! Inte en dag för tidigt, möjl väldigt sent

Ursprungligen av Json_81:

...men funkar det inte i appen?

Nej, någon sådan funktion finns inte i appen, tyvärr.

Så jäkla bra!!

HBO Nordic lär behöva jobba en del (kräver Flash på macOS).

Nu skall bara bredbandskollen hänga med också.

Ja, jag vet att Mac-användare har en app. Men i jobbet mitt är jag inte bara i kontakt med Mac.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-26 19:31
Ursprungligen av Borttaget:

Nu skall bara bredbandskollen hänga med också.

Ja, jag vet att Mac-användare har en app. Men i jobbet mitt är jag inte bara i kontakt med Mac.

http://beta1.bredbandskollen.se/ är Flashfri.

Senast redigerat 2018-07-23 15:51
Ursprungligen av reboot81:

Hur i helsike har jag missat detta!

Tack

Aha...det var som fn. Snacka om usel framförhållning! Dom yxade ihop detta nyss och ÄNDÅ satsade på Flash! Jezez!
Själv ser jag bara HBO på iPad och AppleTV så jag kände inte till macOS-lösningen.
Dessutom: appen i iOS är ju bara en ram med HTML5 - liksom i AppleTV - så varför i hela friden yxade dom till en variant med Flash för macOS/browser??!! Dom HAR ju den redan UTAN Flash - det är ju bara en HTML5-hemsida det hansdar om! Det känns som om HBO-cheferna blivit lurade av någon IT-skurk.

Ursprungligen av carlsson:

Så jäkla bra!!

HBO Nordic lär behöva jobba en del (kräver Flash på macOS).

Ursprungligen av carlsson:

Så jäkla bra!!
HBO Nordic lär behöva jobba en del (kräver Flash på macOS).

Det kräver flash även i Windows. Sjukt märkligt agerande av HBO.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-07-31 10:48
Ursprungligen av reboot81:

Inte verkar betaversionen vara så bra (till vänster Safari med beta, till höger appen):

  • Medlem
  • 2017-07-31 11:03

Jag testade vanliga Bredbandskollens adress och den behöver inte flash.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-07-31 11:55

Är du säker? Jag testade på två maskiner som inte hade Flash, för bara ett par veckor sedan, och det funkade inte. Jag fick fråga om att installera Flash...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-07-31 12:10

Jag har inte Flash, den vanliga Bredbandskollen fungerar fint.

  • Medlem
  • 2017-07-31 12:22
Ursprungligen av kenjon:

Är du säker? Jag testade på två maskiner som inte hade Flash, för bara ett par veckor sedan, och det funkade inte. Jag fick fråga om att installera Flash...

Jag testade i Safari och har inte NPAPI-flash installerat. Jag har dock Chrome, men det spelar väl inte Safari någon roll (jag testade också att stänga av insticksfiler och det gick bra ändå). Har de haft beta kan de ju ha ändrat alldeles nyligen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-07-31 14:06

Det verkar vara väldigt svårt att veta vad man får.
Från vänster Safari, Firefox och Chrome:

  • Medlem
  • 2017-07-31 14:54
Ursprungligen av kenjon:

Det verkar vara väldigt svårt att veta vad man får. ...

Tillräckligt?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-07-31 15:08
Ursprungligen av kenjon:

Det verkar vara väldigt svårt att veta vad man får.
Från vänster Safari, Firefox och Chrome:

De har väl alltid varit opålitliga om man har över 100Mbit?

Tillägget för att se program som kräver flash player finns fortfarande i senaste Google Chrome. Då är det väl fortfarande säkert än så länge?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-01 20:53
Ursprungligen av calinou:

Tillägget för att se program som kräver flash player finns fortfarande i senaste Google Chrome. Då är det väl fortfarande säkert än så länge?

Nej. Flash har aldrig varit och kommer aldrig att bli säkert.
Att Chrome håller den inbyggda Flashspelaren uppdaterad automatisk är bra, men det gör inte Flash till något säkert.

Ursprungligen av reboot81:

Nej. Flash har aldrig varit och kommer aldrig att bli säkert.
Att Chrome håller den inbyggda Flashspelaren uppdaterad automatisk är bra, men det gör inte Flash till något säkert.

Jag har då inget val. ? Hur kommer det sig att det verkar vara riskfritt att titta på tv:n då? pga det programmet jag vill se i repris har visats på en känd tv-kanal. Hur är det på paddan i så fall. Är det säkrare att titta där än i datorn? Kanske därför ifall man drabbas av virus så är det mindre allvarligt på en iOS enhet?

Senast redigerat 2017-09-01 21:23
Ursprungligen av calinou:

...Hur kommer det sig att det verkar vara riskfritt att titta på tv:n då? pga det programmet jag vill se i repris har visats på en känd tv-kanal...

Vad har tv:n och känd tv-kanal med saken att göra? Tv:n använder inte Flash för att spela upp programmen. Och det är ju inte programmet i sig som är osäkert. Utan det är ju uppspelningsmetoden i datorn (dvs via Flash) som kan anses vara osäker.

Om du berättar hur du hade tänkt titta på programmet – dvs vilken sida du tänker besöka för att se programmet – så kan vi uttala oss om eventuella risker.

Men egentligen så förstår jag inte den stora rädslan för Flash. Om man laddar ner Flash direkt från Adobe och ingen annanstans (eller använder Chrome som alltid har en uppdaterad Flash), och man inte tittar på Flash-innehåll från skumma webb-sidor, så är det ingen nämnvärd risk att använda Flash.

Bevaka tråden