Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behålla privat information privat vid resa till USA?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-07-25 10:03

Jag har inte varit i USA efter 9/11 så nu när jag ska resa dit inom kort så vill jag förhindra att min privata information som finns på mina enheter hamnar i TSAs eller andra myndigheters händer, speciellt då TSA har laglig rätt att göra backup på det man har på sina enheter eftersom "detta stoppar terroristerna". Jo men visst.

Om man inte lämnar ut lösenord eller låser upp enheterna så kan dessa konfiskeras i upp till flera månader då TSA skickar enheterna till IT-experter som försöker få fram informationen. Man blir också hemskickad direkt och får inte komma in i landet.

Vill inte lämna ut min privata information och jag vill inte heller att semestern ska bli förstörd då jag redan betalat för hyrbilen, hotell etc så hur löser man detta smidigast utan att böja sig för mycket för den amerikanska paranoian?

Det bästa är kanske att göra backup på allt man har och skicka upp det till molnet och sedan göra en säker radering av hårddisken, då finns ju ingen information för TSA att ta del av? När man väl kommit in i landet så är det bara att ladda ner allt igen.

Hur löser ni det?

Räkna med att din information redan finns i myndigheternas händer, så åk dit och semestra/åk utan några enheter och köp på plats.

Vart läser du att de har rätt till det? Har varit omdiskuterat, men jag har inte läst att det faktiskt är så, samt att de också gör det.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vart läser du att de har rätt till det? Har varit omdiskuterat, men jag har inte läst att det faktiskt är så, samt att de också gör det.

Allmänt känt trodde jag.
https://www.cbp.gov/sites/default/files/docum...

  • Medlem
  • 2017-07-25 10:22
Ursprungligen av keptang:

Räkna med att din information redan finns i myndigheternas händer, så åk dit och semestra/åk utan några enheter och köp på plats.

Nej, min information finns inte hos någon myndighet. Kör med VPN när jag går online, alltid krypterad hårddisk, använder inte social media, använder aldrig mitt riktiga namn online etc.

Ursprungligen av keptang:

Tack för länken. Då är det inte så mycket att göra åt saken.

Ursprungligen av Sic:

Nej, min information finns inte hos någon myndighet. Kör med VPN när jag går online, alltid krypterad hårddisk, använder inte social media, använder aldrig mitt riktiga namn online etc.

Bra. Då lämnar du sakerna hemma så att ingen får tag på informationen.
Ett alternativ är att åka dit med tomma enheter och återställa backup på plats, kan verka lite skumt om du blir kollad dock.

Lycka till på resan!

  • Medlem
  • 2017-07-25 10:36
Ursprungligen av keptang:

Ett alternativ är att åka dit med tomma enheter och återställa backup på plats, kan verka lite skumt om du blir kollad dock.

Precis som jag skrev i första inlägget med andra ord.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-07-26 10:19

Jag har åkt till USA massor med gånger och släpat med både min mbp, jobbdator, ipad och telefoner.
Samt många kolleger som åker över titt som tätt.
Aldrig hört talas om att de kollar någon på det sättet.

Tror det handlar mer om din paranoia än deras

Ursprungligen av Json_81:

Jag har åkt till USA massor med gånger och släpat med både min mbp, jobbdator, ipad och telefoner.
Samt många kolleger som åker över titt som tätt.
Aldrig hört talas om att de kollar någon på det sättet.

Tror det handlar mer om din paranoia än deras

Jag tror detsamma, har varit över ett antal gånger och aldrig sett en tendens till något större intresse
av mina prylar. Att de skulle kolla telefoner, plattor & datorer är nog bara om man misstänks för brott
skulle jag gissa eller en stickprovskontroll. Normala resenärer med det som folk brukar ha i sina väskor
får nog vara ifred eftersom det räcker gott och väl med röntgen av väskorna.

Rent krasst så är det nog ingen större risk om man är vit man eller kvinna med ett ”europeisk” namn.

I andra fall vete sjutton.

Förstår din oro. Var precis i USA och tänkte på detta med. Jag hade nog raderat telefonen och sen återställt den. Om md9m nu inte har din icloud backup redan.

Ursprungligen av Sic:

Jag har inte varit i USA efter 9/11 så nu när jag ska resa dit inom kort så vill jag förhindra att min privata information som finns på mina enheter hamnar i TSAs eller andra myndigheters händer, speciellt då TSA har laglig rätt att göra backup på det man har på sina enheter eftersom "detta stoppar terroristerna". Jo men visst.

Om man inte lämnar ut lösenord eller låser upp enheterna så kan dessa konfiskeras i upp till flera månader då TSA skickar enheterna till IT-experter som försöker få fram informationen. Man blir också hemskickad direkt och får inte komma in i landet.

Vill inte lämna ut min privata information och jag vill inte heller att semestern ska bli förstörd då jag redan betalat för hyrbilen, hotell etc så hur löser man detta smidigast utan att böja sig för mycket för den amerikanska paranoian?

Det bästa är kanske att göra backup på allt man har och skicka upp det till molnet och sedan göra en säker radering av hårddisken, då finns ju ingen information för TSA att ta del av? När man väl kommit in i landet så är det bara att ladda ner allt igen.

Hur löser ni det?

Så hur gick resan till USA? Hur löste du dilemmat?

1
Bevaka tråden