Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatering som fungerar för Synology NAS och Macbook??

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har en NAS Synology DS415+ med 4st 4TB diskar, varav en är RAID, så ca 11TB lagringsutrymme. Jag vill backa det jag har på NASen till tre stycken externa 4TB Western Digital hårddiskar. Vilket format ska jag formatera till så att det funkar på båda? Och spelar det roll om jag formaterar genom NASen eller när hårddisken är kopplad till MacBooken?

Jag verkar gjort ett misstag tidigare då två stycken 4TB WD hårddiskar bara fungerar på NASen(och säkert andra windows/linuxdatorer?) nu. Den ena kommer inte upp alls när jag sätter den i MacBooken, och den andra gör att det kommer upp felmeddelande "Datorn kan inte läsa den inmatade skivan" när jag sätter i den. Dessa formaterade jag när de var anslutna till NASen, genom Synologys egna program.

Jag vet knappt vad jag pratar om själv, så fråga gärna om jag är otydlig.
Tack

FAT32.
FAT32 har en begränsning på max filstorlek som är 4GB.

Alternativt formaterar du på din Mac (eller en Windows-maskin) med exFAT och installerar exFAT Access från Package Center på din NAS.

Ursprungligen av keptang:

FAT32.
FAT32 har en begränsning på max filstorlek som är 4GB.

Alternativt formaterar du på din Mac (eller en Windows-maskin) med exFAT och installerar exFAT Access från Package Center på din NAS.

Tack för snabbt svar!
Finns det något sätt att göra så jag kan använda hårddiskarna på Macbooken, de som just nu inte kan läsas på MacBooken för att jag formaterat de tokigt genom NASen tidigare?

Vad händer om jag för över filer som är större än 4GB till en Fat32-disk?

Mvh Erik

Vet inte vad du formaterat med tidigare. FAT32/exFAT så kan det användas på båda plattformarna.

Du kan inte föra över en fil större än 4GB till FAT32.

Ursprungligen av keptang:

Vet inte vad du formaterat med tidigare. FAT32/exFAT så kan det användas på båda plattformarna.
Jag har använt ett tiotal externa hårddiskar i olika storlek och modell att backa från MacBooken tidigare. För ett tag sedan förde jag över allt från dem och sorterade på denna större NAS. Nu är det många av hårddiskarna som inte läser på Macbooken, de syns helt inte alls.. men de läser som vanligt på NASen.. Vet du vad det kan bero på? Vet du om jag kan se vad den är formaterad som genom NASen?

Du kan inte föra över en fil större än 4GB till FAT32.

Okej, den säger till då alltså? Så att jag tror att något är gjort men det i själva verket inte fungerade.

Tack mycket för hjälpen!

Ursprungligen av egonusling:

Okej, den säger till då alltså? Så att jag tror att något är gjort men det i själva verket inte fungerade.

Tack mycket för hjälpen!

Japp, överförings/skriv-fel eller något liknande.

Ursprungligen av keptang:

Vet inte vad du formaterat med tidigare. FAT32/exFAT så kan det användas på båda plattformarna.

Jag bäddade in svaret i din fråga på förra, tror du missade detta:
Jag har använt ett tiotal externa hårddiskar i olika storlek och modell att backa från MacBooken tidigare. För ett tag sedan förde jag över allt från dem och sorterade på denna större NAS. Nu är det många av hårddiskarna som inte läser på Macbooken, de syns helt inte alls.. men de läser som vanligt på NASen.. Vet du vad det kan bero på? Vet du om jag kan se vad den är formaterad som genom NASen?

Senast redigerat 2017-07-23 20:55

Gå in i kontrollpanelen på NASen enligt min tidigare länk så bör du kunna se det där; Control Panel > External Devices > External Devices.

Så här ser det ut hos mig, mina USB-diskar är alltså formaterade med ext4.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-24 00:18

Tre st 4TB? Varför inte 2 st som tillsammas rymmer det som du vill backa? Din Nas har ju endast 2st USB3.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-07-24 10:14
Ursprungligen av reboot81:

Tre st 4TB? Varför inte 2 st som tillsammas rymmer det som du vill backa? Din Nas har ju endast 2st USB3.

Kanske för att 11 TB > 8 TB? ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-24 12:04

ExFAT är ju det mest generella filsystemet idag. Men de flesta NASar kör Linux och ibland lirar de bättre med Linux filsystem ext2, ext3 och ext4. Och det är definitivt ett krav att använda Linux filsystem om du vill ha kvar rättigheter och andra systemspecifika saker som länkar osv.
Själv kör jag ext2 på en USB HDD som backar upp min NAS. Och när jag behöver montera backup-disken på Macen så använder jag Fuse eller motsv.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-24 18:43
Ursprungligen av mattiL:

Kanske för att 11 TB > 8 TB? ?

Precis, en 8:a och en 4:a och det går att lösa med två diskar, som båda kan nyttja varsin blå port. Eller 2x6.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-07-24 18:53
Ursprungligen av reboot81:

Precis, en 8:a och en 4:a och det går att lösa med två diskar, som båda kan nyttja varsin blå port. Eller 2x6.

Fast vad jag förstår så har redan OP inhandlat 4TB-diskarna.

1
Bevaka tråden