Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air (2013?) vägrar starta.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-07-22 22:10

Jag har en MBA 11". El Capitan. Tror den är från 2013, men är ej säker.

Före: hur snäll som helst. Bästa vännen, typ. Alltid pigg o glad.
Nu: svart skärm. Lyser upp (utan vidare info) under en bråkdel av en sekund vid tryck på startknappen. Därefter slocknar den.
Hände närdå?: Då jag bar ut min dator från hemmet för att spela musik på min veranda.

Testat: SMC-återställning.
Vattenskada är uteslutet.

Data på disken: ointressant.

Vill bara få igång den. Den är så go.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-07-22 22:21

Det kan vara en tidigare maskin än 2013. Är inte säker.

Om det nu spelar roll.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-23 21:11
Ursprungligen av filuren:

Jag har en MBA 11". El Capitan. Tror den är från 2013, men är ej säker.

Före: hur snäll som helst. Bästa vännen, typ. Alltid pigg o glad.
Nu: svart skärm. Lyser upp (utan vidare info) under en bråkdel av en sekund vid tryck på startknappen. Därefter slocknar den.
Hände närdå?: Då jag bar ut min dator från hemmet för att spela musik på min veranda.

Testat: SMC-återställning.
Vattenskada är uteslutet.

Data på disken: ointressant.

Vill bara få igång den. Den är så go.

Svårt att ge ett exakt råd utan man får testa sig fram. Nått hårdvaruproblem skulle jag förmoda.
Pröva med en annan SSD disk. svårt om du inte har någon disk liggandes det förstår jag.
Boota upp externt från annan källa, någon skillnad ?

Testa ett nytt batteri. Någon skillnad om du kör Airen på nätadapter ? Pröva skruva bort baksidan och koppla ur batteriet. Tryck på startknappen 5-10 sekunder håll den inne, koppla sen in batteriet igen och pröva starta igen.

Har du otur är det moderkortet någon kall lödning. Grafik chipset har kanske gett upp.

Lycka till

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-08-04 20:32
Ursprungligen av cubeis:

Svårt att ge ett exakt råd utan man får testa sig fram. Nått hårdvaruproblem skulle jag förmoda.
Pröva med en annan SSD disk. svårt om du inte har någon disk liggandes det förstår jag.
Boota upp externt från annan källa, någon skillnad ?

Testa ett nytt batteri. Någon skillnad om du kör Airen på nätadapter ? Pröva skruva bort baksidan och koppla ur batteriet. Tryck på startknappen 5-10 sekunder håll den inne, koppla sen in batteriet igen och pröva starta igen.

Har du otur är det moderkortet någon kall lödning. Grafik chipset har kanske gett upp.

Lycka till

Jag provade nyss att boota från en installations-USB. Annan adapter. Samma resultat.

Nytt batteri... skruva... vetifan.

Den får helgen på sig att visa att den vet hut, annars blir det återvinningen.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-08-08 18:21

Update: Jag testade även NVRAM-återställning kort efter inlägget ovan. Utan resultat.

Nyss provade jag igen, två gånger. Den andra gången startade maskinen igen.

1
Bevaka tråden