Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fastnat i starta-om-loop

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett litet problem med min Macbook pro. Igår kväll fungerade datorn fint. Idag när jag satte igång den dyker apple ikonen upp som vanligt och loadingbaren laddar lite mer än halvvägs innan den startar om av sig själv. Sedan håller det på så tills jag bryter loopen på något sätt. Tex genom kommando R eller liknande.

Vet någon vad detta kan bero på?

Jag har ett hårdvarufel sedan tidigare. Wi-fi och Bluetooth funkar inte. Pga detta kan jag inte installera om mac os från skivverktyg. Apple vägrar nämligen lita på min dator om det finns ett hårdvarufel.

Det jag kommit fram till är att jag kanske behöver installera om OS från tex USB eller extern hårddisk. Tror ni det är en bra lösning?

Tacksam för all hjälp min dator kan få.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-22 14:14

Har du provat med säkert läge?

Det har jag gjort. Jag kan tillägga att när jag körde skivkontroll för att se om det var något fel på skivan så kom det upp många felmeddelanden. Det känns def. som att installationen av Sierra är korrupt. Har någon erfarenhet av diskmaker x? jag tänkte försöka installera om Sierra från USB.

För övrigt så surfar jag på datorn jag inte får igång. Genom att starta upp med kommando R kan jag komma åt safari. Och detta fungerar perfekt.

Jag skapa en osx installationsskiva på ett usb minne med hjälp av diskmaker och en annan macbook jag har. När jag försöker starta datorn från usb-stickan så hittas den inte. Skivverktyg kan hitta den, men inte när jag startar om genom att hålla nere alt. Det händer heller ingenting när jag försöker starta upp genom att hålla nere C.

idéer? (den går heller inte att välja som startskiva, hittas inte)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-22 18:22
Ursprungligen av Kaffekanna:

Jag har ett hårdvarufel sedan tidigare. Wi-fi och Bluetooth funkar inte. Pga detta kan jag inte installera om mac os från skivverktyg. Apple vägrar nämligen lita på min dator om det finns ett hårdvarufel.

Hur ser du det/vilket felmeddelande får du då? Jag ska googla samtidigt på detta, men det är enklare om vi får tillgång till den exakta ordalydelsen. Och sedan så installerar man väl inte MacOS från SkivVerktyg om jag minns rätt. Är det något annat som du tänker på?

Ursprungligen av Kaffekanna:

För övrigt så surfar jag på datorn jag inte får igång. Genom att starta upp med kommando R kan jag komma åt safari. Och detta fungerar perfekt.

Men då har du ju en fungerande Internet-anslutning i alla fall.

Felmeddelandet var väldigt otydligt. Kommer inte ihåg det tyvärr. Jag lyckades till slut få över Sierra på en USB som gick att boota. Använde Terminalen istället för diskmaker. Tyvärr tillät inte installeraren mig att starta installationen på min hårddisk. Jag valde då att radera min disk. Vilket gick åt pipan det med. Skivverktyg lyckades inte med raderingen.

Kopplade då in USB-stickan i min andra fungerande äldre macbook. Installerade Sierra på stickan. Och nu har jag lyckats boota min trasiga dator på stickan med Sierra på. Det fungerade fint. Datorn går som en klocka. Enda problemet jag har kvar nu är att få in operativsystemet på min Hårddisk som sitter i datorn. För jag vill inte vara bunden till att ha operativsystemet på en sticka i några år frammåt. Hårddisken lyckades jag för övrigt till slut partionera och den fungerar också fint nu.

Pratade för övrigt med Apple-support under tiden. Dom påstod att jag var tvungen att lämna in datorn för att fixa wi-fi modulen. Annars skulle jag aldrig få igång den. Mina idéer jag bad om hjälp med sågade dom, trots att det visade sig funka tillslut.

Dom vägrar också att skicka en länk så jag kan tanka Sierra säkert. (jag får som sagt inte använda app-store om wi-fi modulen är trasig). Lite tråkigt att dom är så stelbenta.

Så nu behöver jag antagligen köpa en ny USB-sticka. Skapa en bootbar installerare på den. Och köra den vägen. Om ingen har ett bättre alternativ?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-22 21:18

Kan du visa oss felmeddelandet från App Store där den säger att wi-fi-modulen är trasig och förhindrar installation?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-22 21:25

Har du provat med att nollställa NVRAM och SMC?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-22 23:10
Ursprungligen av Kaffekanna:

För övrigt så surfar jag på datorn jag inte får igång. Genom att starta upp med kommando R kan jag komma åt safari. Och detta fungerar perfekt.

Vad händer om du försöker att boota från Internet:

Citat:

To enter this mode at any time, do the following: 1) In the Apple menu, choose Restart or power on your Mac. 2) As the computer restarts, hold down the Command (⌘) – Option (⌥) – R combination immediately upon hearing the startup chime. Hold the keys until the animated globe appears on the screen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-23 12:07
Ursprungligen av frazze:

Har du provat med att nollställa NVRAM och SMC?

Man kan alltid korrigera och förtydligare sig (själv)... Vid ett tillfälle försvann bluetooth på en sprillans ny iMac. Via Apple Support fick jag rådet att göra reset på SMC. Efter den åtgärden så var bluetooth-hårdvaran synlig (och igenkänd av datorn) igen. Kan vara värt ett försök.

Det är inte felmeddelandet som säger att det är pga wi-fi/bluetooth utan det var i kontakt med apple support dom sa det. Jag testade att boota från internet också men det gick inte. Det var då apple support gav upp om att hjälpa mig.

Jag testade även att nollställa nvram och SMC. Wi-fi är trasigt för att det kortslöts i samband med fukt :/

Nu är datorn iaf som ny igen Jag zippade installationsfilen för Sierra från en fungerande macbook. Skickade över den till min trasiga och installerade. Det var inga permanenta fel med min hårddisk.

Jag har däremot inte lust att lämna in datorn för dyra pengar för att lösa det här med wi-fi modulen. Undrar om man kan "lura" datorn att tro att den är hel?

Tack för all hjälp Frazze! Om någon stöter på liknande problem i framtiden är det bara att hojta!

1
Bevaka tråden