Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trimma en Macbook Pro mid 2010! RAM, OS och SSD? Hjälp!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en Macbook 13' 2,66 GHz Intel Core 2 Duo
Minne: 8 GB 1067 MHz DDR3
Operativsystem: El Capitan

Den är dock väldigt långsam och jag undrar vad jag ska göra för att göra den snabbare.

1. Kan jag installera 16GB ram? Och vilket fabrikat bör jag då köpa?
2. Jag har läst något om SSD, vad är det och kan jag ha nytta av det?
3. Ska jag uppgradera till OS Sierra? Har hört mycket skit om El Capitan och undrar om Sierra kan vara bättre.

Jag vill ju dessutom inte lägga ner FÖR mkt pengar för då kan jag lika gärna investera i en ny dator som kommer kunna hålla 7 år till

Tack för svar!

  • Medlem
  • 2017-07-20 21:13

Om det är denna du har så klarar den 16 GB RAM. Jag köper Crucials mactestade minnen. En SSD kommer att göra den mycket snabbare, välj Samsung 850 Evo. Din mac klarar Mac OS Sierra som numera är bättre än El Capitan. Om din mac är fin och funkar som den ska är uppgraderingen värd pengarna.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-07-20 22:17

Var försiktig med minnena, det kan vara kinkigt med andra hastigheter och jag vet inte om det är lätt att få tag på 1066MHz 8GB moduler längre.

Börja med en SSD, det gör stor skillnad. 850 Evo är lite overkill, datorn har bara s-ata 2 som kommer vara flaskhals.
Men snabbt tittat ser det ut som andra modeller ligger på ungefär samma pris så då är det ett bra val.

Tack för ditt svar!

Vad är en SSD och vad gör den för min dator?

Vad händer med datorn om 16GB installeras men inte fungerar?

Med vänlig hälsning, sara

Ursprungligen av Json_81:

Var försiktig med minnena, det kan vara kinkigt med andra hastigheter och jag vet inte om det är lätt att få tag på 1066MHz 8GB moduler längre.

Börja med en SSD, det gör stor skillnad. 850 Evo är lite overkill, datorn har bara s-ata 2 som kommer vara flaskhals.
Men snabbt tittat ser det ut som andra modeller ligger på ungefär samma pris så då är det ett bra val.

  • Medlem
  • 2017-07-20 23:21

Detta är en SSD. Poängen med den är att information läses och skrivs snabbare i datorn jämfört med en vanlig hårddisk.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-07-21 00:28
Ursprungligen av SaraDeSahara:

Tack för ditt svar!

Vad är en SSD och vad gör den för min dator?

Vad händer med datorn om 16GB installeras men inte fungerar?

Med vänlig hälsning, sara

SSD fick du svar på ovan.

Om den inte fungerar med minnet piper den när man försöker starta har jag för mig. Den startar hursom inte upp OS X.
Jag hade en macbook (vita) 2010, den vägrade starta med 8GB 1333MHz minnen, men med 1066MHz gick det bra.

I vilket fall som helst är det SSD som gör den STORA skillnaden. Jättestor. Överdriver inte. JÄTTESTOR! 8GB minne är däremot helt ok, och att byta ut till 16GB ger knappt märkbar prestandavinst för de flesta normalanvändare. Du kan inte heller räkna med att få något för de gamla 8GB om du vill sälja. En SSD kan man dock plocka ut och använda på nytt vid framtida datorbyte.

Hur stor SSD brukar bli nästa fråga, men det vet du bara själv. Minst 256GB skulle jag säga. Bara 128GB funkar iofs om du har väldigt litet musik-/bildbibliotek och aldrig sparar film på datorn. Sparar du mycket bilder, musik och/eller filmer finns ju ingen gräns uppåt. Själv har jag 1TB och har då bara gråtit en gång...

Klona först din gamla disk med SuperDuper (alternativ länk) eller CarbonCopyCloner. Båda är gratis om du bara skall göra en engångskloning. Tror CCC har en 30 dagars trial, och SuperDuper är gratis om du bara skall klona kompletta diskar (vill man betala är den dessutom en utmärkt backuplösning som räddat mitt skinn flera gånger under alla de år jag använt den).

En enkel usb->SATA-adapter funkar bra om du inte redan har någon lös hårddiskdocka eller tomt hårddiskkabinett. Exemplen är från Kjelle, men det går förstås precis lika bra med selleri...

1
Bevaka tråden