Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung anklagas för könsstereotyp beskrivning av Bixby

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Samsung rullar idag ut röstassistenten Bixby till Galaxy S8 och S8 Plus-användare i USA men många har reagerat på de ord som beskriver den manliga och kvinnliga rösten till Bixby.

Läs hela artikeln här

Gud så farligt med beskrivningar som faktiskt är tydliga.

Ursprungligen av Erik Nyberg:

Gud så farligt med beskrivningar som faktiskt är tydliga.

Knappast tydligheten som är problemet? Det känns helt rimligt att båda rösterna är gjorda för att framstå på samma sätt tycker jag.

Ajdå, någon har slått upp PK-tältet igen.

Tänk om någon säger något så befängt som att t.ex det finns skillnader på män och kvinnor. Aj aj aj!

Finns det verkligen inget vettigare att klaga på?

Jag gissar att "många" i det här fallet är fem stycken vänster-henar som har gjort det till sitt livs kall att klaga på allt som ens kan beskrivas med kön.

Det får mig att minnas skriverierna för några år sen om att det är rasistiskt att beskriva någon med det typiska etniska utseendet för personen i fråga. Till exempel är det inte okej att säga att någon har ett "asiatiskt" utseende, för då var man minsann rasist!

Idiotin för våra PK-vänner har tyvärr inga gränser.

Till nyheten: Jag antar att det inte hade spelat någon roll om de hade bytt på "Male" och "Female", det hade sannolikt ändå skapats skriverier.

Senast redigerat 2017-07-20 12:45
Ursprungligen av Allexz:

Ajdå, någon har slått upp PK-tältet igen.

Tänk om någon säger något så befängt som att t.ex det finns skillnader på män och kvinnor. Aj aj aj!

Men du. Kan inte män också låta käcka och glada? Kan kvinnor inte låta bestämda och självsäkra? Det här är ju en ren och skär dumhet från Samsung till att börja med. Röstassistenten Bixby borde ha ett tonläge oavsett kön på rösten.

Ursprungligen av Ida Blix:

Men du. Kan inte män också låta käcka och glada? Kan kvinnor inte låta bestämda och självsäkra? Det här är ju en ren och skär dumhet från Samsung till att börja med. Röstassistenten Bixby borde ha ett tonläge oavsett kön på rösten.

Det är väl klart att det ska finnas olika tonlägen, och olika kön på rösten (tycker iallafall jag)!

Det hade som sagt blivit skriverier om detta även om de hade bytt på könen i sin beskrivning. Tror inte du?

Ursprungligen av carlsson:

Det är väl klart att det ska finnas olika tonlägen, och olika kön på rösten (tycker iallafall jag)!

Det hade som sagt blivit skriverier om detta även om de hade bytt på könen i sin beskrivning. Tror inte du?

Det får så gärna finnas flera varianter att välja mellan. Menar att båda versionerna kan vara assertive, confident och clear, eller hur Samsung nu vill att Bixby ska framstå.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-07-20 12:42

Kunde ju vara lite spännande med en kvinnlig röst med de upplistade manliga attributen.

Ursprungligen av mattiL:

Kunde ju vara lite spännande med en kvinnlig röst med de upplistade manliga attributen.

Jag tycker det är en självklarhet att det lika gärna hade kunnat vara så.
Och lika självklart är det att folk hade stört sig på det.

Ursprungligen av Ida Blix:

Men du. Kan inte män också låta käcka och glada? Kan kvinnor inte låta bestämda och självsäkra? Det här är ju en ren och skär dumhet från Samsung till att börja med. Röstassistenten Bixby borde ha ett tonläge oavsett kön på rösten.

Självklart kan kvinnor och män ha massa olika tonlägen.
Men varför måste båda lägena ha samma tonläge? Det är väl jättebra att man kan ha olika tonläge. Sen skulle man ju kunna önska att man först väljer en behaglig röst och sen kunde lägga på olika tonläge för att passa ens personliga preferenser. Men jag kan tänka mig att det kanske hade blivit för svårt nu, men det kanske kommer i framtiden.

Ursprungligen av Sledde:

Självklart kan kvinnor och män ha massa olika tonlägen.
Men varför måste båda lägena ha samma tonläge? Det är väl jättebra att man kan ha olika tonläge. Sen skulle man ju kunna önska att man först väljer en behaglig röst och sen kunde lägga på olika tonläge för att passa ens personliga preferenser. Men jag kan tänka mig att det kanske hade blivit för svårt nu, men det kanske kommer i framtiden.

Jag håller med dig, om det gick att först välja röst och sedan mellan ett gäng olika tonlägen hade ingen reagerat. I brist på de valmöjligheterna blir det klart bäst om båda rösterna är liknande.

Med tanke på diskussionerna så tänkte jag göra lite reklam för ett par dokumentärer:

Hjernevask, en norsk dokumentär i 7 delar om bland annat genus, finns att se gratis på YT.
Första avsnittet:
https://m.youtube.com/watch?v=cVaTc15plVs

The red pill, en dokumentär från en feminist som undersöker manliga rörelser:
www.theredpillmovie.com
Trailer (i beskrivningen finns hur man kan se hela dokumentären):
https://m.youtube.com/watch?v=wLzeakKC6fE

Ursprungligen av Ida Blix:

Men du. Kan inte män också låta käcka och glada? Kan kvinnor inte låta bestämda och självsäkra? Det här är ju en ren och skär dumhet från Samsung till att börja med. Röstassistenten Bixby borde ha ett tonläge oavsett kön på rösten.

Men du. Var har Samsung, eller någon annan för den delen sagt att män inte kan låta käcka och glada? Eller att kvinnor inte kan låta bestämda eller självsäkra?

Appen beskriver den kvinnliga rösten i telefonen som käck och glad
Appen beskriver den manliga rösten som bestämd och självsäker.
En kan tänkas att de har skapat rösterna något olika för att få variation i rösterna.

Ser inte att det någonstans står att alla kvinnor har ett tonläge och alla män ett annat.

Ursprungligen av Allexz:

Men du. Var har Samsung, eller någon annan för den delen sagt att män inte kan låta käcka och glada? Eller att kvinnor inte kan låta bestämda eller självsäkra?

Appen beskriver den kvinnliga rösten i telefonen som käck och glad
Appen beskriver den manliga rösten som bestämd och självsäker.
En kan tänkas att de har skapat rösterna något olika för att få variation i rösterna.

"Det var en gång en man, som lät som alla andra män, och alla andra kvinnor då alla är jämnlika och så var sagan slut"

Till nästa gång hoppas jag att Samsung väljer annorlunda, det här är bara sorgligt gammaldags. Vill de ha variation finns det tusen sätt att göra det på utan att jobba med fyrkantiga könsstereotyper som är negativa för både män och kvinnor. Vi borde ha kommit mycket längre än så här.

Ursprungligen av Ida Blix:

Till nästa gång hoppas jag att Samsung väljer annorlunda, det här är bara sorgligt gammaldags. Vill de ha variation finns det tusen sätt att göra det på utan att jobba med fyrkantiga könsstereotyper som är negativa för både män och kvinnor. Vi borde ha kommit mycket längre än så här.

Utveckla gärna ^^

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-07-20 14:11

Personligen tycker jag det är solklart att Samsung skitit i det blå skåpet. Känns otroligt gammalmodigt och förlegat. Det är ju ingen slump att den kvinnliga rösten fick vissa attribut och den manliga andra. Det speglar exakt det som många feminister försöker påpeka, att det finns en strukturell diskriminering. Den tar sig ibland uttryck i väldigt tydliga regler eller sedvänjor och ibland i väldigt subtila former.

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att protesterna väller(?) in. Det är inte PK/eller åsiktskorridoren som verkar här. Det är sunt förnuft. Det som är roligt och positivt är att protesterna kommer. Det går idag inte göra sådant här ostraffat.

När man ser hur män resonerar(och en del kvinnor såklart) slås jag av att det i varje samhälle/region försöker man upprätthålla just sina gränser. Man reagerar starkt när dessa gränser tänjs. Det kan vara i Saudiarabien där det blev ramaskri när en ung kvinna filmades i kort kjol och utsläppt hår och det kan vara i västvärlden när det påpekas att det inte är modernt att ge kvinnor en röst som signalerar käck, tydlig och gladlynt medan den manliga rösten är bestämd, självsäker och tydlig.

Ursprungligen av xms67:

Det speglar exakt det som många feminister försöker påpeka, att det finns en strukturell diskriminering.

Kollar du på Cassie Jaye's The red pill så kommer du se att det finns en strukturell diskriminering från feministerna också. Om vi nu ska vara så moderna så borde man inte bekämpa en orättvisa genom att införa nya orättvisor. De allra flesta män inte har fört någon typ av strukturell diskriminering och de allra flesta har inte haft det så enkelt heller i sin manliga könsroll där denne har förväntats vara försörjare av familjen.
Men jag ser gärna fler kvinnliga soldater, gruvarbetare, sopåkare, byggarbetare m.m.
Faktum är att när det gäller dödsfall i arbetet (och även självmord) så är män överlägset överrepresenterade och män har förväntas att ta den risken för att försörja och försvara kvinnor och barn.

Kolla gärna på the red pill.

Senast redigerat 2017-07-20 15:00
Ursprungligen av xms67:

Personligen tycker jag det är solklart att Samsung skitit i det blå skåpet. Känns otroligt gammalmodigt och förlegat. Det är ju ingen slump att den kvinnliga rösten fick vissa attribut och den manliga andra. Det speglar exakt det som många feminister försöker påpeka, att det finns en strukturell diskriminering. Den tar sig ibland uttryck i väldigt tydliga regler eller sedvänjor och ibland i väldigt subtila former.

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att protesterna väller(?) in. Det är inte PK/eller åsiktskorridoren som verkar här. Det är sunt förnuft. Det som är roligt och positivt är att protesterna kommer. Det går idag inte göra sådant här ostraffat.

När man ser hur män resonerar(och en del kvinnor såklart) slås jag av att det i varje samhälle/region försöker man upprätthålla just sina gränser. Man reagerar starkt när dessa gränser tänjs. Det kan vara i Saudiarabien där det blev ramaskri när en ung kvinna filmades i kort kjol och utsläppt hår och det kan vara i västvärlden när det påpekas att det inte är modernt att ge kvinnor en röst som signalerar käck, tydlig och gladlynt medan den manliga rösten är bestämd, självsäker och tydlig.

Det här idén om en strukturell diskriminering är alltid något som förekommer. Det finns inte. Det är en teori som har hittats på av akademiska feminister och allmänt löst vänsterfolk som hade, och fortfarande har något för mycket fritid. Att det sedan finns människor som vidhåller stereotyper kring hur män och kvinnors röster låter är en annan sak, men å andra sidan; vem tar skada?

Miljontals barn svälter i världen. Hem bombas och fördriver tusentals i konfliktområden som delar av Syrien. Klimatförändringarna riskerar att lägga hela ö-nationer under vatten. Samtidigt diskuterar vi hur röster beskrivs i en mobiltelefon. Man blir ju helt matt.

Ursprungligen av Sledde:

Med tanke på diskussionerna så tänkte jag göra lite reklam för ett par dokumentärer:

Hjernevask, en norsk dokumentär i 7 delar om bland annat genus, finns att se gratis på YT.
Första avsnittet:
https://m.youtube.com/watch?v=cVaTc15plVs

The red pill, en dokumentär från en feminist som undersöker manliga rörelser:
www.theredpillmovie.com
Trailer (i beskrivningen finns hur man kan se hela dokumentären):
https://m.youtube.com/watch?v=wLzeakKC6fE

Precis sett klart Hjernevask! Galet intressant.
Blir Red pill nu direkt.

Tack för länkarna!

Edit: The red pill var mycket intressant Kommer ta ett tag att bearbeta perspektivet ^^

Senast redigerat 2017-07-20 19:10
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-07-20 15:12

Ok,

Jag är ingen vänsterfeminist och jag tror att det finns skillnader mellan könen...

...men man blir rätt trött av sexistiska stereotyper som implicit säger åt kvinnor att de förväntas sitta i köket, gilla barn, älska rosa och inte veta vad en SSD är. Hur kul tror ni grabbar det är för en tjej att vilja ägna sig åt teknik när typ alla verkar förvänta sig något helt annat av tjejer. Vore jag tjej med teknikintresse skulle jag få regelbundna psykbryt.

Öppna ögonen lite och se alla underförstådda förväntningar...
https://www.youtube.com/watch?v=-y3XuhMJQ28

Ursprungligen av Ida Blix:

Knappast tydligheten som är problemet? Det känns helt rimligt att båda rösterna är gjorda för att framstå på samma sätt tycker jag.

Kritiken hade aldrig uppstått om beskrivningen inte var tydlig, därav är det tydligheten som sticker i ögonen på folk. Annat exempel? Ingen kritik framförs mot Siri-rösterna trots att tydlig tonskillnad finns mellan de bittra amerikanska rösterna och den glada, trevliga australiensiska (kvinnliga) rösten, detta eftersom folk väljer efter preferens snarare än beskrivning.

Skulle påstå att det är fullt rimligt att vänta sig skillnader mellan de manliga och kvinnliga rösterna, dels på grund av individuella skillnader mellan personerna bakom rösterna och dels för att män och kvinnor talar på olika sätt vare sig feminister vill det eller ej.

Ursprungligen av pesc:

Ok,
Jag är ingen vänsterfeminist och jag tror att det finns skillnader mellan könen..
...men man blir rätt trött av sexistiska stereotyper som implicit säger åt kvinnor att de förväntas sitta i köket, gilla barn, älska rosa och inte veta vad en SSD är. Hur kul tror ni grabbar det är för en tjej att vilja ägna sig åt teknik när typ alla verkar förvänta sig något helt annat av tjejer. Vore jag tjej med teknikintresse skulle jag få regelbundna psykbryt.

Fast då är det väl också upp till tjejer att "inte sitta i köket, inte gilla barn, inte älska rosa och att veta vad en SSD är". Det finns absolut ingenting som hindrar tjejer i västerländska och industrialiserade länder att göra detta. Alla har makten att bryta stereotypa normer. I en del konservativt religiösa länder så finns det juridiska hinder, men även där förekommer allt fler protester.

Att sitta och försöka skapa akademisk psuedovetenskap om genus, strukturell diskriminering och kön som en social konstruktion som feministerna gör är både rent trams och skadligt på så många sätt.

I övrigt håller jag helt med om att det är viktigt att möjligheterna ges för de som önskar. Vare sig det handlar om en tjej som vill bli kodnörd eller en 3-årig kille som vill leka med dockor istället för bilar. Men jag skulle inte för den sakens skull leta efter mängder av ursäkter för att förklara varför inte treåringen tar för sig eller varför tjejen fortsätter lära sig om smink istället för kod.

Ursprungligen av carlsson:

Finns det verkligen inget vettigare att klaga på?

Jag gissar att "många" i det här fallet är fem stycken vänster-henar som har gjort det till sitt livs kall att klaga på allt som ens kan beskrivas med kön.

Det får mig att minnas skriverierna för några år sen om att det är rasistiskt att beskriva någon med det typiska etniska utseendet för personen i fråga. Till exempel är det inte okej att säga att någon har ett "asiatiskt" utseende, för då var man minsann rasist!

Idiotin för våra PK-vänner har tyvärr inga gränser.

Till nyheten: Jag antar att det inte hade spelat någon roll om de hade bytt på "Male" och "Female", det hade sannolikt ändå skapats skriverier.

Och vad kallar man idiotin från de som anser sig vara ”anti-PK”? Den saknar definitivt inga gränser.

Alltid lika intressant att se folk som klagar över att folk klagar över småsaker - men de kan aldrig själva låta bli att påpeka att det hela är en småsak enligt deras sätt att se på det.

Ursprungligen av pesc:

Ok,
...man blir rätt trött av sexistiska stereotyper som implicit säger åt kvinnor att de förväntas sitta i köket, gilla barn, älska rosa och inte veta vad en SSD är. ...

Jag känner inte någon, och har såvitt jag vet aldrig träffat någon, som har denna syn på kvinnor. Jag lever nog i en lyckligt isolerad bubbla, eftersom jag i hela mitt liv har träffat kvinnor som tjänar mer än vad jag gör och inte bara gör stereotypt kvinnliga saker. Men faktum är att jag i min umgängeskrets inte har träffat någon som känner igen detta heller.*

– Var finns alla dessa idioter som beter sig så här?

Hur som helst kvarstår faktum: Vi ÄR två olika kön, och vi tycker om olika saker. Men det betyder inte att man ska behandlas diskrimerande på något sätt.

* Jag pratar om svenska kvinnor i vårt svenska samhälle. Vi har alla sett den diskriminering som det kan innebära att vara kvinna i en stenåldersreligion. Varför bär t ex inte manliga muslimer burkha?

Ursprungligen av BlackSmp:

Och vad kallar man idiotin från de som anser sig vara ”anti-PK”? Den saknar definitivt inga gränser.

Alltid lika intressant att se folk som klagar över att folk klagar över småsaker - men de kan aldrig själva låta bli att påpeka att det hela är en småsak enligt deras sätt att se på det.

Alltid lika intressant att se folk som klagar på att folk klagar på folk som klagar över småsaker - men inte kan komma med egen ny substans i ämnet, mer än påhopp.

Få saker är mer underhållande än dygdsignalerande välmående medelklass som tar ut brösttonerna om hur fruktansvärt kränkt den är av brott mot den feministiska liturgin i struntsaker som dessa, samtidig som exakt samma klientel hellre skulle dö än tvingas kommentera företeelser som de tusentals somaliska flickor som årligen får könsorganen bortskurna på semestrar i hemlandet. Det gäller att vara selektiv med förtrytelsen, så att ingen ska tro att man inte har förstått den politiskt korrekta problemrangordningen...

  • Medlem
  • 2017-07-20 17:51

Jag är för fullständig rättvisa mm mellan människor men kan inte hjälpa att kommentera att tråden bixbys röst har fler inlägg än tråden iPhone nästa design på ett Apple forum

Dagens vidriga samhälle blir kränkt för minsta lilla xD

Kan det vara så att detta är vad marknaden vill ha?

De som vill ha en manlig röst på assistenten vill ha just de egenskaperna som beskrivs och detsamma med den kvinnliga.

Väldigt konstigt att försöka tvinga Samsung att anpassa rösterna efter det som marknaden inte efterfrågar.

Bevaka tråden