Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En månad med Ipad Pro

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har redaktionens Ipad Pro 10,5 tum testats också i praktiken och Ida Blix avger rapport. Funkar den som ersättare till datorn eller är den mest ett lyxigt komplement?

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2017-07-20 09:32

Tack, Ida, för uppmuntrande och upplysande läsning! Den kära hustrun har inte haft sitt exemplar så länge än, men datorn har redan övergetts (eller rättare sagt lämnats till dottern) och allt flyter på fint. Själv sitter jag med en sprillans 13 tums MacBook Pro men är trots allt lite avundsjuk! ?

Ursprungligen av Fantomen:

Tack, Ida, för uppmuntrande och upplysande läsning! Den kära hustrun har inte haft sitt exemplar så länge än, men datorn har redan övergetts (eller rättare sagt lämnats till dottern) och allt flyter på fint. Själv sitter jag med en sprillans 13 tums MacBook Pro men är trots allt lite avundsjuk! ?

Låter lite som min familj hemma då – fast vår son är lite för liten för att ärva min gamla dator (10 mån).

Tack för intressant artikel Ida, jag är själv sugen på att prova att byta ut min nuvarande iPad Air mot en iPad Pro 12,9 tum, med tangentbord och penna.
Tanken finns också att den kanske kan bli en ersättare för vår iMac så småningom. Dock saknar jag några program till paddan, som jag använder och som jag vet att jag skulle sakna om vi byter. Men varför inte ha båda?

Ursprungligen av angr001:

Tack för intressant artikel Ida, jag är själv sugen på att prova att byta ut min nuvarande iPad Air mot en iPad Pro 12,9 tum, med tangentbord och penna.
Tanken finns också att den kanske kan bli en ersättare för vår iMac så småningom. Dock saknar jag några program till paddan, som jag använder och som jag vet att jag skulle sakna om vi byter. Men varför inte ha båda?

12,9-tums Ipaden är klart intressant, den skärmen gör det möjligt att ha två appar i "fullskärmsläge" sida vid sida. Själv vill jag kunna ta med enheten typ överallt och då är den för stor för mig, men som du säger tillsammans med annat lockar den!

Antyder du inte lite i artikeln att du kanske inte trots allt är helt bekväm med det nya tangentbordet? Jag var i butiken och knappade lite på det och det var inte i närheten av lika bekvämt som t ex en Macbook Pro.

Och då faller väl hela poängen med att ersätta datorn med en iPad? Textredigering är fortfarande mycket smidigare på en Mac skulle jag säga. Även halvkorta mejl blir mer bekvämt tycker jag...

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Antyder du inte lite i artikeln att du kanske inte trots allt är helt bekväm med det nya tangentbordet? Jag var i butiken och knappade lite på det och det var inte i närheten av lika bekvämt som t ex en Macbook Pro.

Och då faller väl hela poängen med att ersätta datorn med en iPad? Textredigering är fortfarande mycket smidigare på en Mac skulle jag säga. Även halvkorta mejl blir mer bekvämt tycker jag...

Jag tycker helt klart det känns skönare att skriva på en dator eller det trådlösa Magic Keyboard. Men mest för materialet, tangenterna på Apples Ipad-tangentbord är av textil. Tangenternas storlek och placering stör mig inte så mycket, det går efter en liten stund riktigt fort att skriva där med. Att skriva på det inbyggda tangentbordet tar däremot väsenligt längre tid. Vänjer mig inte riktigt vid känslan.

Jag försöker få tag på fler tangentbord från tredjepart nu som jag kan testa också.

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag tycker helt klart det känns skönare att skriva på en dator eller det trådlösa Magic Keyboard. Men mest för materialet, tangenterna på Apples Ipad-tangentbord är av textil. Tangenternas storlek och placering stör mig inte så mycket, det går efter en liten stund riktigt fort att skriva där med. Att skriva på det inbyggda tangentbordet tar däremot väsenligt längre tid. Vänjer mig inte riktigt vid känslan.

Jag försöker få tag på fler tangentbord från tredjepart nu som jag kan testa också.

Jag håller inte riktigt med om att det bara handlar om materialet på tangenterna.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag håller inte riktigt med om att det bara handlar om materialet på tangenterna.

Nej, det behöver du så klart inte göra. Handlar väl om preferens, vana, storlek på händer och så. Jag har vant mig vid tangentbord med kort slaglängd och tycker numera det känns konstigt att skriva på mer rejäla tangentbord som många av mina kollegor använder.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Och då faller väl hela poängen med att ersätta datorn med en iPad? Textredigering är fortfarande mycket smidigare på en Mac skulle jag säga. Även halvkorta mejl blir mer bekvämt tycker jag...

En annan sak också, för mig handlar Ipad-användningen om så mycket mer än bara textinmatning, även om det så klart blir en hel del av den varan också. Ipaden gör exempelvis bildredigering så mycket trevligare och jag gillar att kunna använda pennan till både anteckningar och bara allmän navigering. Skönt att peta runt med den ibland som omväxling. Ipaden blir som helhet mer flexibel än datorn, där jag "bara" har mus å tangentbord att tillgå.

Jag har på sistone skrivit massor av mejl och annat på min "lilla" telefon, även fast jag har en dator någonstans hyffsat nära. Jämfört med det är ju Ipaden snarast ett steg upp än ett ner.

Ett av mina största bekymmer är att man ex inte kan dela skärm i Skype, Hangout etc. Vi gör det hela tiden på jobb. Förstår inte hur Apple kan argumentera för att den kan ersätta 'regular PC'?

Ursprungligen av el gringo:

Ett av mina största bekymmer är att man ex inte kan dela skärm i Skype, Hangout etc. Vi gör det hela tiden på jobb. Förstår inte hur Apple kan argumentera för att den kan ersätta 'regular PC'?

Den kan inte det för alla, men för en del. Och det är den där sista delen som jag tror ökar tillräckligt för att motivera att ha en sådan här produkt.

Ursprungligen av Ida Blix:

Den kan inte det för alla, men för en del. Och det är den där sista delen som jag tror ökar tillräckligt för att motivera att ha en sådan här produkt.

Exakt. Givetvis så kan inte en IPad ersätta en reguljär PC/Mac för alla men för det stora flertalet är den tillräcklig och ger även en enklare IT-miljö. Det går också att vända på påståendet. En PC/Mac kan definitivt inte ersätta en IPad för min 83-åriga mamma som använder IPad utan problem. Hon lärde sig att använda den som 80-åring och hon skulle inte kunna använda en PC/Mac istället. Faktum är att det är ganska många av mina vänner som skulle må bättre av en IPad jämfört med PC och där jag skulle vilja säga att en PC/Mac inte kan ersätta en IPad.

Så vi ska inte vara så arroganta och tro att våra personliga användningsfall är det som gäller för alla.

Även relativt avancerade och vana datoranvändare kommer långt med nya Pro 10.5. Jag har knappt slagit på min privata MBP sedan jag lade händerna på Pro:n. För mitt privata användande så täcker Pro i princip alla mina behov på ett smidigare sätt än MBP. Ipaden är snabbare i gång och lättare att hantera. Den fungerar på ett skrivbord, köksbord, i knäet och handhållen. Nackdelen är mest om jag vill se på video och samtidigt göra något annat. Där är fortfarande en PC/Mac bättre men jag får istället anpassa mitt arbetssätt så att det stämmer med vad Ipaden kan erbjuda.

Iofs så innebär detta inte att jag klarar mig utan dator. Jag har en Mac Mini som server som sköter bakgrundsjobbet som filserver - men den loggar jag nästan aldrig in på utan den snurrar bara i bakgrunden utan problem.

Jag provade Smart Keyboard men är inte helt övertygad. Problemet är att det hela blir för tungt även om tangentbordet är smidigt. Så det slutade med att jag lämnade tillbaka tangentbordet till El-Giganten.

Bra artikel:)

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2017-07-20 18:04
Ursprungligen av Ida Blix:

Låter lite som min familj hemma då – fast vår son är lite för liten för att ärva min gamla dator (10 mån).

Härligt! Då kanske sonen får ärva en iPad Pro 10,5 tum om sådär en 15-20 år istället. ?

Ser fram emot tester av tredjeparts tangentbord! Nog för att jag tror att hustrun blir nöjd med ett Smart Keyboard så småningom, men det skadar inte att få lite information om alternativen. Lycka till med testandet!

Tack för en intressant artikel!. Jag kanske inte förstår riktigt vad du menar där?...."Ipad Pro är nu äntligen en pc-ersättare för de som känner sig lockade"

Men vad ska man göra när man verkligen behöver en dator då? Om vi verkligen vill ersätta en Mac med en iPad?

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Men vad ska man göra när man verkligen behöver en dator då? Om vi verkligen vill ersätta en Mac med en iPad?

Vad gör du på din dator nu? Det påverkar svaret.

För vissa saker kanske det fortfarande behövs en dator. För andra saker kan det gå genom att ändra arbetsflödet.

  • Medlem
  • 2017-07-22 13:03
Ursprungligen av BlackSmp:

Vad gör du på din dator nu? Det påverkar svaret.

För vissa saker kanske det fortfarande behövs en dator. För andra saker kan det gå genom att ändra arbetsflödet.

Privat har jag numera endast telefon och min fru använder mobil och surfplatta. Hon har en privat dator som vi köpte förra året som knappt startas. Tur den var av det billigare slaget. Alla är vi olika men jag anser att de allra flesta behöver ingen dator längre privat och definitivt ingen 15000 kr pjäs ☺️

IPad Pro med alla funktioner i IOS11 måste kunna ersätta dator för de flesta privat personer och några tjänste lösningar med

Ursprungligen av PaO:

Privat har jag numera endast telefon och min fru använder mobil och surfplatta. Hon har en privat dator som vi köpte förra året som knappt startas. Tur den var av det billigare slaget. Alla är vi olika men jag anser att de allra flesta behöver ingen dator längre privat och definitivt ingen 15000 kr pjäs ☺️

IPad Pro med alla funktioner i IOS11 måste kunna ersätta dator för de flesta privat personer och några tjänste lösningar med

Blir iPaden inte trög efter ett tag med tanke att den inte har mycket minnesutrymme och hårddisk som i en dator?

Ursprungligen av calinou:

Blir iPaden inte trög efter ett tag med tanke att den inte har mycket minnesutrymme och hårddisk som i en dator?

Inte bara trög...Det är en ergonomisk mardröm att sitta länge och skriva med en iPad. Det innebär ju en arbetsvinkel från helvetet. Nä, där här pratet om att iPad ersätter en dator har gått för långt=)

  • Medlem
  • 2017-07-22 16:38
Ursprungligen av calinou:

Blir iPaden inte trög efter ett tag med tanke att den inte har mycket minnesutrymme och hårddisk som i en dator?

Allt hänger på vad man använder teknik till.
Företagsektorn är helt annat där det finns väldigt olika behov.
Men privat så skriver jag inga långa texter och det enda jag har i Excel är hushållsbudget. Bildhantering och redigering även redigering av video gör jag direkt i telefonen. Surfa, kommunikation och media galant i telefonen. Lagring har jag centralt på en NAS. Vill jag se film på valfri TV i huset bara att Chrome Casta.

Jag har ingen iPad men en Pro med IOS 11 och de nya funktioner måste funka för ovanstående men tänker du skriva en roman så får man skaffa teknik därefter

  • Medlem
  • 2017-07-22 16:40
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Inte bara trög...Det är en ergonomisk mardröm att sitta länge och skriva med en iPad. Det innebär ju en arbetsvinkel från helvetet. Nä, där här pratet om att iPad ersätter en dator har gått för långt=)

Håller jag med om men hur många privatpersoner sitter idag och skriver långa texter för privat bruk. Att sköta en blogg funkar säkert galant med en iPad Pro

Ursprungligen av PaO:

Håller jag med om men hur många privatpersoner sitter idag och skriver långa texter för privat bruk. Att sköta en blogg funkar säkert galant med en iPad Pro

Det finns ju fortfarande många som kan behöva sitta hemma med en maskin för produktiva syften. Inte minst är studenter en betydande kategori.

  • Medlem
  • 2017-07-22 17:17
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Det finns ju fortfarande många som kan behöva sitta hemma med en maskin för produktiva syften. Inte minst är studenter en betydande kategori.

Helt rätt och de klarar sig inte med vadsomhelst utan behöver don efter person. Men alla som är äldre än dem och inte skriver böcker är en mycket stor kategori och de behöver inte en dator idag anser jag
Jag tittar bara mig omkring och ser på vänner och bekanta

Ursprungligen av calinou:

Blir iPaden inte trög efter ett tag med tanke att den inte har mycket minnesutrymme och hårddisk som i en dator?

Nej

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Det finns ju fortfarande många som kan behöva sitta hemma med en maskin för produktiva syften. Inte minst är studenter en betydande kategori.

Det beror på vad du menar med produktiva syften.

Rapportskrivning, dataanalys med mera går utmärkt att utföra från en iPad eller liknande. Du behöver inte dator för sådana uppgifter.

För programmering, CAD och sådant är det iofs krävas en dator.

Så det hela kommer ner till de specifika uppgifterna - det går inte att allmänt avfärda plattor för alla typer av ”produktiva” arbetsuppgifter

Ursprungligen av BlackSmp:

Nej

. Förutsättning är väl i så fall att man använder en dator parallellt?

  • Medlem
  • 2017-07-22 20:52
Ursprungligen av calinou:

. Förutsättning är väl i så fall att man använder en dator parallellt?

Nu relaterar jag enbart till mig själv och för många år sedan funderade jag om jag verkligen behövde surfplatta och dator. Kollade runt på marknaden (satt med iPhone 4s) och fastnade för Samsung Note 3. Det var denna reklam video som övertygade mig (detta var 2013).

https://youtu.be/YY1fsE5Ym_k

Nu väntar jag på Note 8

Tänk då på vad man kan göra med en iPad Pro med IOS 11 och penna ☺️

Ursprungligen av BlackSmp:

Det beror på vad du menar med produktiva syften.

Rapportskrivning, dataanalys med mera går utmärkt att utföra från en iPad eller liknande. Du behöver inte dator för sådana uppgifter.

För programmering, CAD och sådant är det iofs krävas en dator.

Så det hela kommer ner till de specifika uppgifterna - det går inte att allmänt avfärda plattor för alla typer av ”produktiva” arbetsuppgifter

Nej, det funkar inte alls att skriva rapporter på en iPad. Åtminstone inte för mig. Tangentbordet är för litet och arbetsvinkeln är åt helvete. I princip är alla längre "sittningar" med iPad ansträngande för kroppen.

Senast redigerat 2017-07-22 23:07
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-24 09:11
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Nej, det funkar inte alls att skriva rapporter på en iPad. Åtminstone inte för mig. Tangentbordet är för litet och arbetsvinkeln är åt helvete. I princip är alla längre "sittningar" med iPad ansträngande för kroppen.

Precis, i ditt fall kan inte en iPad pro ersätta en dator.
Det beror helt på hur ens behov ser ut, bor jag på en ö behöver jag en båt eller helikopter för att ta mig till fastlandet, bor jag på fastlandet behöver jag inte ha en helikopter eller båt (men det kan vara gött att ha ändå ).
Men som @PaO skriver, kollar jag runt bland mina vänner och bekanta skulle 95% kunna gå över till iPad Pro från dator utan problem (privat då). De flesta kollar film eller surfar. Jag personligen använder min dator idag för surf och bildredigering, för mig skulle iPad Pro vara klockren.

Bevaka tråden