Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigera enstaka videofiler i iMovie

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver snabbredigera videofiler som jag har i appen "bilder" på mac-datorn. Deras inbyggd videoredigerings-app ((appen-bilder) ) är bra att ha om man ska pusta i ändarna men tyvärr verkar som att det inte går att pusta lite varstans i filmen vilket gör att jag måste göra detta i iMovie i stället. Hur gör man då för att - i iMovie - öppna / redigera /spara videofilen så att det sparas men ändringar direkt i appen bilder? Som det är nu verkar som ska man starta som ett projekt och sedan exportera - även om det är bara en videofilm som ska redigeras?

Ursprungligen av calinou:

Behöver snabbredigera videofiler som jag har i appen "bilder" på mac-datorn. Deras inbyggd videoredigerings-app ((appen-bilder) ) är bra att ha om man ska pusta i ändarna men tyvärr verkar som att det inte går att pusta lite varstans i filmen vilket gör att jag måste göra detta i iMovie i stället. Hur gör man då för att - i iMovie - öppna / redigera /spara videofilen så att det sparas men ändringar direkt i appen bilder? Som det är nu verkar som ska man starta som ett projekt och sedan exportera - även om det är bara en videofilm som ska redigeras?

Helt rätt, du måste exportera ut ett klipp med dina ändringar från Imovie. Imovie är väldigt bra för det du vill göra, väldigt smidigt tycker jag, men du måste starta ett projekt, göra dina klippningar och sedan exportera ut ett klipp som hamnar i Bilder.

Ursprungligen av Ida Blix:

Helt rätt, du måste exportera ut ett klipp med dina ändringar från Imovie. Imovie är väldigt bra för det du vill göra, väldigt smidigt tycker jag, men du måste starta ett projekt, göra dina klippningar och sedan exportera ut ett klipp som hamnar i Bilder.

Tack för svaret. Visserligen smidigt om man vill göra egna filmprojekt av flera klipp men det blir lite väl omständligt process man vill bara redigera många enstaka klipp som ska sedan läggas i "minnen" (som skapar själv en slideshow).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-24 18:36
Ursprungligen av calinou:

Tack för svaret. Visserligen smidigt om man vill göra egna filmprojekt av flera klipp men det blir lite väl omständligt process man vill bara redigera många enstaka klipp som ska sedan läggas i "minnen" (som skapar själv en slideshow).

Du kan ju gå in och putsa ändarna på videoklippet i valt "minne". Ingen anledning att gå via iMovie.

Tryck på play, redigera ikonen, "Bilder och videor".
Välj sedan filmen du vill trimma och putsa med de gula handtagen.

Edit: instruktionen ovan är för iOS. Borde funka liknande på macOS.

Ursprungligen av reboot81:

Du kan ju gå in och putsa ändarna på videoklippet i valt "minne". Ingen anledning att gå via iMovie.

Tryck på play, redigera ikonen, "Bilder och videor".
Välj sedan filmen du vill trimma och putsa med de gula handtagen.

Edit: instruktionen ovan är för iOS. Borde funka liknande på macOS.

Fungerar bra men det fungerar inte att dela klipp. Annars hade det varit strålande prefekt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-24 20:44
Ursprungligen av calinou:

Fungerar bra men det fungerar inte att dela klipp. Annars hade det varit strålande prefekt.

Eller så delar du upp filmen i två, i själva Bilder.app.

My bad, verkar inte funka på macOS.
Men du har QuickTime Player på datorn, det kan klippa och putsa klipp, samt dela. Så du kan ta bort valfri bit i mitten av klippet. Hjälpen i programmet går igenom det hela.

Senast redigerat 2017-07-24 21:14
Ursprungligen av reboot81:

Eller så delar du upp filmen i två, i själva Bilder.app.

My bad, verkar inte funka på macOS.
Men du har QuickTime Player på datorn, det kan klippa och putsa klipp, samt dela. Så du kan ta bort valfri bit i mitten av klippet. Hjälpen i programmet går igenom det hela.

Tack för tipset! Det fungerar att redigera som jag vill i QuickTime Player. Bara synd att det tar lite tid pga det ska laddas fram och tillbaka. Det hade varit optimalt att man kan högerklicka på en film från "appen bilder" och välja att starta/redigera direkt i QuickTime Player. Tack för hjälpen!.

1
Bevaka tråden