Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför så stora appar?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-07-13 22:57

Idag uppdaterade jag Facebook Messenger. Appen vägde in på 150 MB.
När jag uppdaterade samma app i Android igår så var den på bara 33 MB. Det verkar som att Android inte längre laddar ner hela appar vid uppdatering.
Samma gäller även andra vanliga appar.
Varför kan inte samma sak skedde i App Store? Eller det kanske är på gång med IOS 11?
Jag tycker att det är trist med enorma uppdateringar som oftast handlar om något enkelt fel någonstans.
Hur ofta har man inte sett det kortfattade och lakoniska "buggfixar"?
Ändå ska det laddas ner hundratals MB...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-14 00:38
Ursprungligen av Alix:

Idag uppdaterade jag Facebook Messenger. Appen vägde in på 150 MB.
När jag uppdaterade samma app i Android igår så var den på bara 33 MB. Det verkar som att Android inte längre laddar ner hela appar vid uppdatering.
Samma gäller även andra vanliga appar.
Varför kan inte samma sak skedde i App Store? Eller det kanske är på gång med IOS 11?
Jag tycker att det är trist med enorma uppdateringar som oftast handlar om något enkelt fel någonstans.
Hur ofta har man inte sett det kortfattade och lakoniska "buggfixar"?
Ändå ska det laddas ner hundratals MB...

Du laddade nog "bara" ner 100MB.

Men det är på tok för mycket.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-07-14 07:52

Ja, det är galet vad stora en del appar är i förhållande till sin funktion. Lade in total commander på datorn igår. Ca 5MB. Uppdatering av facebook på telefonen idag, 220MB.

  • Medlem
  • 2017-07-14 09:34

Fördelen med storleken är att jag har börjat avinstallera appar, att ifrågasätta mina upplevda behov. Nu senast åkte Gmail ut. Nästa steg blir att uppdatera endast när appen själv säger ifrån att den behöver det. Jag vägrar i övrigt att dansa efter appkonstruktörernas pipor. Apple borde ta tag i detta.

Ursprungligen av Alix:

Fördelen med storleken är att jag har börjat avinstallera appar, att ifrågasätta mina upplevda behov. Nu senast åkte Gmail ut. Nästa steg blir att uppdatera endast när appen själv säger ifrån att den behöver det. Jag vägrar i övrigt att dansa efter appkonstruktörernas pipor. Apple borde ta tag i detta.

Hur mycket minne har du på din iPhone?

  • Medlem
  • 2017-07-14 09:52
Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur mycket minne har du på din iPhone?

Lite märklig fråga, men jag antar att du tänker som så att mitt problem är utrymme på mobilen, inte att apparna är onödigt stora. Så är inte fallet. Jag har gott om utrymme, 32 GB. Typ 19 GB ledigt just nu. Nej, jag har problem med att apparna är stora att ladda ned. Som det skrivs i en av artiklarna ovan: ”The environmental impact alone due to energy and battery use must be large, especially when scaled across all apps globally.” En viktig anledning, faktiskt, i tider när vi ska jaga minskade utsläpp för att motverka den globala uppvärmningen. Tycker jag i alla fall, i ett sådant här forum torde det kanske stå lågt i kurs.

Om vi talar om FB så misstänker jag att energiåtgången för nerladdning och uppgradering är försumbar i jämförelse med förbrukningen i deras serverhallar.

Men givetvis så är bidrar många bäckar små till en bättre energiprofil

Ursprungligen av Alix:

Lite märklig fråga, men jag antar att du tänker som så att mitt problem är utrymme på mobilen, inte att apparna är onödigt stora. Så är inte fallet. Jag har gott om utrymme, 32 GB. Typ 19 GB ledigt just nu. Nej, jag har problem med att apparna är stora att ladda ned. Som det skrivs i en av artiklarna ovan: ”The environmental impact alone due to energy and battery use must be large, especially when scaled across all apps globally.” En viktig anledning, faktiskt, i tider när vi ska jaga minskade utsläpp för att motverka den globala uppvärmningen. Tycker jag i alla fall, i ett sådant här forum torde det kanske stå lågt i kurs.

Då är jag med. En klen tröst är kanske att större appar behöver laddas ned via WiFi (tror det är 100 MB+). Det i sig tycker jag borde skapa ett incitament för utvecklarna att hålla sina appar mindre än 100 MB, samt spara ström på iOS-enheten (mobilnätet drar mer kräm än WiFi).

Sidnot: Tror det är svårt för utvecklare att hålla sina appar små genom att lägga majoriteten av funktionalitet på back end. Det i sin tur kräver ett bra mobilnät, vilket vi har i Sverige, men storskalade appar har nog inte alltid den lyxen att förlita sig på. Ex så har Facebook tagit fram en light-version för länder som i stor del använder billigare mobiler över 2G.

  • Medlem
  • 2017-07-14 11:00
Ursprungligen av barbapappa_86:

Då är jag med. En klen tröst är kanske att större appar behöver laddas ned via WiFi (tror det är 100 MB+). Det i sig tycker jag borde skapa ett incitament för utvecklarna att hålla sina appar mindre än 100 MB, samt spara ström på iOS-enheten (mobilnätet drar mer kräm än WiFi). ...

Det verkar inte ha påverkat utvecklarna hittills.

Ursprungligen av barbapappa_86:

... Sidnot: Tror det är svårt för utvecklare att hålla sina appar små genom att lägga majoriteten av funktionalitet på back end. Det i sin tur kräver ett bra mobilnät, vilket vi har i Sverige, men storskalade appar har nog inte alltid den lyxen att förlita sig på. Ex så har Facebook tagit fram en light-version för länder som i stor del använder billigare mobiler över 2G.

Kan inte vara så svårt eftersom Facebooks Lite-versioner finns för Android även i Sverige. Det handlar snarare om att Facebook bedömer att IOS-ägare är mer tåliga vad gäller stora appar.

1
Bevaka tråden