Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden med tips hur man säkrar upp macOS

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-10 22:42

Lite tips om hur man kan säkra upp macOS, hur man skyddar sig mot intrång och skadlig kod.
Allt rörande backup tas annorstädes.

Objective-See har ett par gratisprogram, där jag tycker om BlockBlock och KnockKnock, som är rätt lika. KnockKnock låter dig se vad som körs på din dator (vid start), och BlockBlock låter dig upplysas när något vill installeras – lite som en brandvägg erbjuds du att tillåta eller neka.

Little Flocker köptes upp av F-Secure, och blev omstöpt som XFence.
Programmet är tänkt att skydda mot ransomware. Har ännu ej provat det själv.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-07-11 12:20

LittleSnitch bör väl nämnas här. Visar och kan blockera alla utgående nätverksanrop, tillfälligt eller permanent.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-11 19:33
Ursprungligen av kenjon:

LittleSnitch bör väl nämnas här. Visar och kan blockera alla utgående nätverksanrop, tillfälligt eller permanent.

Ja, Little Snitch är för mig så självklart att jag glömde den... Lika självklart som att låsa bilen och ytterdörren.

Jag kör little snitch och Xfence. Samt skyddad bakom brandväggar. Känner mig säker med detta.

Xfence kan vara jobbigt i början, precis som snitch.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-20 10:39

Jag skulle rekommendera att googla på "Hardening Mac OS X" (ja, för att få med träffar från innan namnbytet). Då kommer NSA, NIST etc att synas med träffar hur man stänger av, ställer in etc olika (UNIX-)baserade tjänster på din Mac. Typ denna.

Ursprungligen av frazze:

Då kommer NSA, NIST etc att synas med träffar hur man stänger av, ställer in etc olika (UNIX-)baserade tjänster på din Mac.

Känns som att NSA hellre vill att du gör tvärtom...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-20 11:42
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Känns som att NSA hellre vill att du gör tvärtom...

Inte omöjligt... Jag har bara läst ingressen på det hela och gick mer på rubriken som vägledande. Men jag får väl göra hemläxan ordentligt den här gången!

Man bör också skapa en användare utan administratörsrättigheter. Skulle tro att de flesta av oss inte kör med en användare som inte kan utföra systemunderhåll, men behöver vi det verkligen?

Det är en intressant tråd det här och precis sånt som redaktionen borde skriva artiklar om. Det är ju ett ämne som engagerar eller borde engagera många.

  • Medlem
  • 2017-07-21 08:58
Ursprungligen av suddgummi:

Man bör också skapa en användare utan administratörsrättigheter. Skulle tro att de flesta av oss inte kör med en användare som inte kan utföra systemunderhåll, men behöver vi det verkligen? ...

Tidigare kanske man borde det, det kan ju alltid diskuteras, men sedan El Capitan är en administratör inte root (rotlös, hehe) vad gäller systemet, eftersom det skyddas av System Integrity Protection. Men det skadar väl inte heller, det är för mig närmast en bekvämlighetsfråga. Malware kan ändå alltid läggas i private/var/tmp och det är sådant som brukar vara de vanligaste bekymren.

1
Bevaka tråden