Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken dator ska jag köpa till studierna

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Ska börja plugga till hösten (ingenjör) och funderar på vilken dator som är bäst att köpa. Har kollat på de bärbara men kommer inte riktigt fram till något.

Om någon har tips eller råd så mottages det tacksamt!

Du får nog lämna lite mer information. Användningsområden och budget t.ex.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du får nog lämna lite mer information. Användningsområden och budget t.ex.

Ska använda den till studierna så är väl mest powerpoints, pages och numbers som kommer att amvändas till skolarbeten. Hade varit nice om den klarade av något lättare cad program också som typ sketchup men annars är det mest till att skriva uppsatser och göra presentationer och sånt. Får gärna ha bra batteritid då jag pendlar och inte vara alltför tung eftersom jag ska bära runt den hela dagen.

Då jag är blivande student hade du ju varit bra med så billig som möjligt men har ingen direkt budget. Helst under 17 000kr

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-28 21:37
Ursprungligen av mmandaa97:

Ska använda den till studierna så är väl mest powerpoints, pages och numbers som kommer att amvändas till skolarbeten. Hade varit nice om den klarade av något lättare cad program också som typ sketchup men annars är det mest till att skriva uppsatser och göra presentationer och sånt. Får gärna ha bra batteritid då jag pendlar och inte vara alltför tung eftersom jag ska bära runt den hela dagen.

Då jag är blivande student hade du ju varit bra med så billig som möjligt men har ingen direkt budget. Helst under 17 000kr

För <17000 finner man två 13" MBP och en MacBook.

Notera att länkarna går till Apples sidor med studentrabatt.

Alla Macar fixar Sketchup och har bra 8+h batteritid.
Mitt råd är att du tar dig till en butik och kikar på dem, framförallt hur skärm och tangentbord ser ut och känns. En 13" MBP väger 1370gram. Lägg till 225g för strömadaptern. 1,6kg. Är vikt av yttersta vikt(!) så kolla på MacBook som väger 920g + 130g för laddare.
12&13 tums skärmar kanske är för små? 15" finns, men då spräcker man budgeten.
På tal om att spräcka budgeten, om du kan spräcka den med 2735kr får du en 13" 3,1 GHz med TouchBar och TouchID (samt lite snabbare CPU). Dessutom får du 4 Thunderbolt-portar istället för två. Tänk på att ström tar upp en port. Vill du koppla in minneskortläsare, extern skärm och tangentbord - ja då behöver du 4 portar, eller en hubb/docka.

Begagnatmarknaden finns oxå, men som student har du fördelen att köpa nytt med rabatt.

Jag har inte tagit upp MacBook Air, eftersom den inte har Retina skärm. Bra mycket billigare, och en prisvärd dator. Har minneskortläsare och två USB-kontakter. Dock långt ifrån lika kraftfull och modern som MBP. Gå till butik och jämför, speciellt skärmen.

Senast redigerat 2017-06-28 21:51
1
Bevaka tråden