Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med dubbla DHCP och gästnät på AirPort.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-06-28 10:24

Problemet nedan i detta inlägget är löst, men problemet med att ha DHCP från brandväggen samt hur jag då ska kunna få till ett gästnät på en AirPort kvarstår.
Skulle gärna ta tips på hur ni tycker jag ska göra.

-------
Hej!
När jag gick från bryggläge till DHCP på min TC idag så gav den ett märkligt DHCP-intervall.
Den ska, enl. inställningarna, ge 10.0.1.x men den ger 85.24.1.2 - .200
Det märkliga här är att extern IP är 85.24 så det känns som att den bygger sitt intervall på extern IP på något sätt.

Gästnätet ger dock rätt ip utefter satt intervall.

Kan tillägga att den sitter bakom en brandvägg (Sophos SG105) som kör DHCP/NAT och anledningen varför det blir dubbelt här är för att jag vill ha ett gästnät på min TC men larmet kräver DHCP och det är kopplat direkt till brandväggen.

Tips på hur jag kan göra detta bättre är uppskattat

Senast redigerat 2017-06-28 15:51
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-06-28 10:56

Sparat och startat om? Den verkar ju ha fastnat i bryggläge...
Ev kanske du måste Återställa den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-06-28 11:05
Ursprungligen av kenjon:

Sparat och startat om? Den verkar ju ha fastnat i bryggläge...
Ev kanske du måste Återställa den.

Nu har jag löst detta, men fick då problem med varningar att DHCP-tilldelade IP-adresserna kolliderar.
Den rekommenderade att jag bytte från intervall, men detta hjälpte inte.

Brandväggen delar ut 192.168 och TC ska dela ut 10.0 men delar ändå ut 192.168

Hade varit mycket bättre att bara låta brandväggen sköta alla interna adresser, men vill ju ha ett gästnät. Kanske sätter upp en äldre express som dedikerat gästnät.

Som sagt, jag tar gärna emot förslag på hur detta nätverket skulle må som bäst av att vara installerat.

Ursprungligen av kladda:

...Brandväggen delar ut 192.168 och TC ska dela ut 10.0 men delar ändå ut 192.168...

En brandvägg delar inte ut IP-adresser. I så fall är den mer än en brandvägg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-06-28 12:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En brandvägg delar inte ut IP-adresser. I så fall är den mer än en brandvägg.

Som jag skrev så är det en Sophos SG105 och enligt Sophos själva är det en brandvägg.
Att den har inbyggd DHCP-funktion visste jag inte att det gjorde den till "mer". Men det är ganska oviktigt just nu kanske?
Eller ville du bara märka ord?

Brandväggen jag hade tidigare, Netgear FVS336G hade också detta..

tillbaka till topic:
Nu står min TC (samt en express) bryggläge och brandväggen fixar med all DHCP. Detta funkar kalas.
Tanken är att låta den sköta all DHCP på de ethernet uttag som jag ska ha också.

Men, hur löser jag då gästnätet? Måste jag ha en separat enhet bara för detta, eftersom det verkar bli kaos med DHCP/NAT igång på min TC.

Ursprungligen av kladda:

...Men det är ganska oviktigt just nu kanske...

Nej, jag tycker inte att det är oviktigt. Om man har två enheter i nätverket som delar ut IP-adresser, så kommer man att få någon form av problem - förr eller senare.

En brandvägg (hårdvara eller mjukvara) övervakar nätverkstrafik, och bestämmer vad som ska släppas igenom. Om den också agerar DHCP-server så är det inte bara en brandvägg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-06-28 15:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, jag tycker inte att det är oviktigt. Om man har två enheter i nätverket som delar ut IP-adresser, så kommer man att få någon form av problem - förr eller senare.

En brandvägg (hårdvara eller mjukvara) övervakar nätverkstrafik, och bestämmer vad som ska släppas igenom. Om den också agerar DHCP-server så är det inte bara en brandvägg.

Jag skrev brandvägg plus märke och modell, för att det är precis så Sophos själva benämner den.
Att jag hade två enheter som skickade ut IP och att det tillstötte problem framgår också är är lite av den fundamentala frågan.

1
Bevaka tråden